شناسهٔ خبر: 67245864 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

نمونه‌گیر خون بدون سوزن که از زالو الهام گرفته است

دانشمندان با الهام گرفتن از زالو دستگاهی برای نمونه‌گیری خون ساخته‌اند که سوزن ندارد. این دستگاه همچنین «زیست‌تخریب‌پذیر» است، و پس از استفاده و دور انداخته شدن به آسانی جذب طبیعت می‌شود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: دانشمندان با الهام گرفتن از زالو دستگاهی برای نمونه‌گیری خون ساخته‌اند که سوزن ندارد. این دستگاه همچنین «زیست‌تخریب‌پذیر» است، و پس از استفاده و دور انداخته شدن به آسانی جذب طبیعت می‌شود.

تقریباً ۷۰ درصد تصمیمات پزشکی بر اساس نتایج آزمایش خون گرفته می‌شود، اما تجربه خون‌گیری می‌تواند برای برخی آزاردهنده باشد. تقریباً یک‌سوم بیماران ترس از سوزن دارند، که ممکن است به اجتناب آن‌ها از درمان‌های پزشکی ضروری منجر شود.

نمونه‌گیری سنتی خون، که در آن خون مستقیماً از ورید خارج می‌شود، هم به افراد آموزش دیده و هم به دور انداختن ایمن سوزن‌های مصرف شده نیاز دارد. تنها در ایالات متحده آمریکا بیش از ۱۰ درصد جراحات ناشی از سوزن به خاطر آزمایش خون است و خطر عفونت جدی برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی دارد.

با نظر به این مشکلات، دانشمندان با الهام گرفتن از ساختار و آناتومی زالو تلاش کردند دستگاه جدیدی بسازند. آن‌ها مشاهده کردند که چگونه این موجودات به میزبان خود می‌چسبند، پوستش را گاز می‌گیرند و با ایجاد فشار هیپوباریک حجم زیادی از خون را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی استخراج می‌کنند.

زالو‌ها با استفاده از مکنده به میزبان خود می‌چسبند، و برخلاف سوزن، بدون درد با دندان‌های ریز خود به پوست نفوذ می‌کنند و بزاق ضد انعقاد ترشح می‌کنند تا لخته شدن خون را متوقف کند، سپس مکش می‌کنند تا فشار منفی ایجاد شود و خون به سمت دهان‌شان سرازیر شود.

دانشمندان با تقلید از ویژگی‌های عملکرد زالو یک کلاه مکش با ۲۰ تا ۳۰ ریزسوزن شبیه دندان‌های زالو و یک محفظه ذخیره‌سازی حاوی ماده ضد انعقاد که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند طراحی کردند.

این ساکشن کاپ (فنجان مکنده) که برای قرار گرفتن روی بازو طراحی شده است، برای کشیدن خون مویرگ‌های موجود واقع در نزدیکی سطح پوست فشار ایجاد می‌کند. دستگاه را پس از نمونه‌برداری می‌توان به طور ایمن بسته‌بندی کرد و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما