شناسهٔ خبر: 67245709 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

لابی رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا؛ بزرگ‌ترین توافق تسلیحاتی از آغاز جنگ غزه امضا شد

لابی رژیم صهیونیستی در نهایت دموکرات‌های ارشد کنگره را که از حق وتو برخوردار هستند، وادار به امضای بزرگ‌ترین توافق ارسال سلاح به اراضی اشغالی از زمان آغاز جنگ غزه کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - دو عضو اصلی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا پس از مواجهه با فشار شدید دولت بایدن و لابی رژیم صهیونیستی، لایحه فروش عمده تسلیحات به این رژیم را امضا کردند.

منابع آگاه آمریکایی به واشنگتن پست گفتند که این لایحه شامل ۵۰ فروند جنگنده اف-۱۵ به ارزش بیش از ۱۸ میلیارد دلار است.

این تصمیم که پیش از این اعلام نشده بود، بر تمایل قابل توجه واشنگتن برای ادامه جریان تسلیحات به رژیم صهیونیستی با وجود نگرانی اعضای جوان‌تر کنگره درباره اینکه آمریکا باید از اهرم فشار خود برای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی به منظور کاهش شدت جنگ استفاده کند، تاکید دارد.

پیش از این گرگوری دبلیو میکس (نیویورک)، دموکرات ارشد در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، علنا متعهد شد که بسته تسلیحاتی را متوقف کند، مگر اینکه از دولت آمریکا تضمینی در مورد چگونگی استفاده از جنگنده‌ها و مهمات جنگی در غزه دریافت کند.

علاوه بر جنگنده‌های اف-۱۵، دولت آمریکا به دنبال نشانه‌گذاری موشک‌های هوا به هوا و کیت‌های مهمات حمله مستقیم مشترک بود که بمب‌های هدایت‌نشده را با هدایت دقیق بازسازی می‌کنند.

میکس در فصل بهار گذشته به سی‌ان‌ان گفت: من نوع سلاح‌هایی را که اسرائیل باید استفاده کند تا تلفات بیشتری داشته باشد، نمی‌خواهم، من می‌خواهم مطمئن شوم که کمک‌های بشردوستانه وارد غزه می‌شود، من نمی‌خواهم مردم از گرسنگی جان خود را از دست دهند.

پس از ماه‌ها تعویق فروش تسلیحات، میکس و سناتور بن کاردین، دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی سنا، چندین هفته پیش این توافق را امضا کردند.

میکس و کاردین دو تن از ۴ قانونگذار هستند که می‌توانند فروش نظامی خارجی را وتو کنند؛ در مورد اف-۱۵ و بسته مهمات، دو جمهوری‌خواه ارشد کمیته، سناتور جیمز ای.ریش از آیداهو و مایکل مک‌کال از تگزاس، ماه‌ها پیش قرارداد فروش را امضا کردند.

وزارت خارجه آمریکا اکنون می‌تواند با اطلاع‌رسانی به کنگره در مورد فروش تایید شده، مرحله بعدی برای تکمیل توافق، را ادامه دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به این سوال که چرا این اطلاعیه پیش از این ارسال نشده، از اظهار نظر در مورد وضعیت فروش خودداری کرد.

در صورت تایید نهایی، این لایحه یکی از بزرگ‌ترین فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ خواهد بود؛ این تسلیحات که اغلب طی سالیان متمادی ارائه می‌شود، عمدتا از طریق بیش از ۳.۳ میلیارد دلار بودجه مالیات‌دهندگان آمریکایی که واشنگتن هر سال به رژیم صهیونیستی ارائه می‌کند، تأمین می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما