شناسهٔ خبر: 67245687 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مصطفی جمالی تأکید کرد

لزوم مشارکت جوانان در چرخه اهدای خون برای پیشگیری از بحران

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به افزایش سن اهداکنندگان خون، گفت: اگر جوانان وارد چرخه اهدای خون نشوند طی ۱۰ سال آینده کشور وارد بحران می‌شود.

صاحب‌خبر -
جوانان اهداکننده خون نشوند کشور وارد بحران می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، مصطفی جمالی، مدیر عامل سازمان انتقال خون امروز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به بیان دستاوردهای این سازمان پرداخت و گفت: رسالت این سازمان، تأمین خون کافی و سالم است. تأمین خون کافی یعنی تمام نیاز بیمارستان‌ها به خون تأمین شود که این مهم محقق شده است. تأمین خون سالم یعنی خون از سلامت کافی برخوردار باشد که برای این کار باید تعداد کافی تجهیزات، کارمند و ملزومات مصرفی داشته باشیم و به فکر پدافند غیر عامل باشیم و سطح خدمات در کشور را عادلانه توزیع کنیم. 
 
وی در ادامه به بیان اقداماتی که برای اولین بار در کشور انجام شده است پرداخت و گفت: برای اولین بار نیازهای کشور به خون را ۱۰۰ درصد تأمین کرده‌ایم و هیچ عمل جراحی در کشور نبوده که به دلیل کمبود خون لغو شود. همچنین ذخایر خون حداقل تا هشت روز وجود دارد که دستاورد بزرگی است؛ پیشتر برای چهار و نیم تا پنج روز ذخیره وجود داشت. 
 
جمالی افزود: تمام استان‌ها مجهز به دستگاه غربال خون به صورت اتوماتیک شده‌اند. در بحث سلامت خون قبلا هم ضریب سلامت خون بالایی داشتیم اما ایده‌ال نبود اما آزمایش غربال مولکولی خون را آغاز کردیم که تا پایان سال ۱۰۰ درصد کشور تحت پوشش قرار می‌گیرد که موجب ایده‌آل شدن سلامت خون می‌شود. غربالگری آنتی‌بادی نیز برای اولین بار صورت گرفت که تا پایان سال کل کشور پوشش داده می‌شود. 
 
وی با اشاره به وجود گروه‌های خونی فرعی، گفت: به طور عادی پرسیده می‌شود گروه خونی شما چیست؟ ولی عده‌ای از افراد گروه خونی فرعی دارند که باید شناسایی شوند. اکنون فرعی بودن گروه خونی درصد بالایی از خون‌های اهدایی بررسی می‌شود تا هنگام تزریق برای بیماران به خصوص بیماران تالاسمی مشکلی به وجود نیاید.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: استفاده از کیسه‌های فیلتر دار از ۲۵ درصد به ۷۰ درصد رسید که طی دو سال آینده به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. وقتی کیسه ساده برای دریافت خون استفاده می‌شود عوارضی مثل مرگ و میر، تب و ‌... دارد که با مصرف کیسه فیلتردار، این مشکلات حل می‌شود. یکی از اقدامات پدافند غیر عامل، تهیه ذخایر خونی است که اکنون برای شش ماه کیسه ذخیره داریم. مراکز اهدا، فرآوری و پخش خون نیز در حال توسعه است. همچنین سال گذشته پلاسمایی که به خارج از کشور می‌رفت و به صورت دارو برمی‌گشت ۲۶۲ هزار لیتر بود که امسال به ۳۰۰ هزار لیتر می‌رسد. 
 
وی با اشاره به اینکه سال گذشته سازمان انتقال خون، سازمان برتر در آسیا در حوزه سلامت خون انتخاب شد، اعلام کرد: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تهیه دستگاه‌های مورد نیاز صورت گرفته است. همچنین برای اولین بار انتقال خون پیش بیمارستانی را آغاز کرده‌ایم. اگر در تصادفات و حملات تروریستی آمبولانس‌ها و بالگردها به گروه خون منفی مجهز شوند، جان افراد نجات پیدا می‌کند که برای تحقق این طرح با اورژانس در حال همکاری هستیم که طی دو تا سه سال آینده محقق خواهد شد.
 
جمالی افزود: ۹ مردادماه، پنجاهمین سال تأسیس سازمان اهدای خون است و از منتخب مردم انتظار داریم به مسئله اهدای خون توجه داشته باشد. همه موفقیت‌ها به دلیل کمک‌های اهداکنندگان است که سرداران گمنام سلامت هستند. 
 
مدیر عامل سازمان انتقال خون با تأکید بر اینکه خون فروشی و واردات خون نداریم، گفت: نه خونی وارد کشور و نه خونی از کشور خارج می‌شود. هر کشوری استاندارد و بیماری‌های خاص خود را دارد. از سوی دیگر انتقال خون و رعایت زنجیره سرد بسیار مشکل است. از همه مهم‌تر اهداکننده‌های ما برای مردم کشور خودمان خون اهدا می‌کنند و در صورت صادرات خون باید رضایت آنها گرفته شود. هزاران نفر مایل به اهدای خون برای غزه بودند اما مجوز ارسال و زنجیره سرد وجود نداشت و ما شرمنده مردم شدیم.
 
جمالی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در زمینه اهدای خون بانوان و جوانان، گفت: جمعیت کشور به سمت کهنسالی می‌رود؛ هر مقدار سن جمعیت بالا برود نیاز به خون بیشتر می‌شود. مراجعه جوانان ما برای اهدای خون کاهش یافته و اگر جوانان را وارد چرخه اهدا نکنیم در ۱۰ سال آینده کشور دچار بحران می‌شود که در این زمینه در حال فرهنگسازی هستیم. اهدای خون بانوان نیز زیر پنج درصد بوده، در حالی که اهدای خون بانوان در سایر کشورها مساوی با مردان است. در این راستا تفاهم‌نامه با بسیج بانوان و وزارت ورزش داشتیم که موجب بهبود اهدای خون بانوان شد، ولی به نتیجه رسیدن این فرهنگسازی‌ها زمان‌بر است. 
 
وی در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور آینده کشور نیز گفت: ما دو میلیون و ۳۰۰ اهدا در سال گذشته داشتیم که طی چند ماه اخیر افزایش داشته است. تعداد زیادی دریافت کننده خون نیز داریم و انتظار می‌رود از ما حمایت و سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی نیازهای ما را تأمین کنند. نیاز به تأسیس بانک HLA در خصوص سلول‌های بنیادی برای اهدا داریم که برای این کار نیاز به بودجه داریم.
انتهای پیام

نظر شما