شناسهٔ خبر: 67242788 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

انجام غربالگری آنتی بادی خون تا پایان سال در سراسر کشور

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: غربالگری آنتی بادی برای اولین در سراسر کشور تا پایان سال انجام می گیرد. سطح انتی بادی به گروه های فرعی خونی بستگی دارد. مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: غربالگری آنتی بادی برای اولین در سراسر کشور تا پایان سال انجام می گیرد. سطح انتی بادی به گروه های فرعی خونی بستگی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، نشست خبری دستاورد های سازمان انتقال خون در دولت سیزدهم امروز سه شنبه۲۹ خرداد ماه با حضور مصطفی جمالی مدیر عامل سازمان انتقال خون برگزار شد. 

مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون در این نشست اظهار کرد: رسالت سازمان انتقال خون  تامین خون و فرآورده سالم و کافی است، کافی به معنای تامین خون مورد نیاز بیمار و بیمارستان ها و سالم به معنای اینکه خون و فرآورده های خونی بدون هیچ آلودگی باشد که در این راستا باید نیروی انسانی مورد نیاز را داشته باشیم و برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما به صورت صد درصد نیاز بیمارستان ها به خون را تامین می کنیم، ذخایر خونی ۳۰۰ هزار لیتر داریم که ذخایر خونی کشور به مدت ۸ روز است و گاهی اوقات به ۱۵ روز هم می‌رسد. برای اولین بار سراسر کشور به سیستم غربالگری ویروسی به صورت اتوماتیک مجهز شده است. 

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در گذشته  سلامت خون اهدایی بالا بود اما ایده آل نبود و در این راستا برای اولین بار غربالگری مولکولی را در برخی از استان ها انجام دادیم و تا پایان سال در همه استان ها انجام می پذیرد. 

وی افزود: غربالگری آنتی بادی برای اولین در سراسر کشور تا پایان سال انجام می گیرد. سطح آنتی بادی به گروه های فرعی خونی بستگی دارد، گروه های فرعی اندازه گیری می شود. استفاده از کیسه های فیلتر دار از ۲۵ درصد به ۷۰ درصد رسید و امسال به ۸۰ درصد خواهد رسید، در سال آینده به ۱۰۰ درصد در کشور استفاده می‌شود. 

جمالی بیان کرد: مرکز اهدای خون و توزیع خون در سازمان در حال گسترش است تا به دلیل کمبود مرکز در کشور دچار بحران نشویم. 

مدیرعامل سازمان انتقال خون عنوان کرد: درسال گذشته میزان پلاسمایی که به خارج از کشور صادر می شد ۲۶۲ هزار لیتر پلاسما بود و پیش بینی می شود که امسال این میزان صادرات به ۳۰۰ هزار لیتر پلاسما برسد.

وی گفت: انتقال خون پیش بیمارستانی از موضوعاتی است که هم اکنون آغاز شده است که در صورت بروز حادثه جاده ای یا یا حوادثی مثل حادثه تروریستی کرمان از این خون ها استفاده می شود.  

جمالی افزود: ۹ مردادماه پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون است که با شعار اهدای خون ، اهدای زندگی برگزار می شود. 

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: جمعیت کشور به سوی پیری می رود و به خون و فرآورده های خونی  بیشتر نیاز داریم و اگر نتوانیم جوانان را وارد چرخه اهدای خون کنیم ، ده سال آینده با بحران روبرو خواهیم شد. در حوزه  افزایش مشارکت بانوان در اهدای خون با بسیج بانوان و هلال احمر تفاهم نامه های منعقد کردیم. 

جمالی عنوان کرد: در سال گذشته بیش از دو میلیون اهدای خون داشتیم و در این سه ماه اول سالجاری ۱۲ درصد آمار اهدای خون افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما