شناسهٔ خبر: 67244879 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

کارگروه نقل و انتقالات و اصرار به وضع قوانین عجیب

خلع سلاح استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان!

کارگروه نظارت بر قراردادهای فوتبال ایران در یک تصمیم جنجالی دیگر، سهمیه بازیکنان خارجی تیم‌های لیگ برتر را کاهش داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، در شرایطی که تصور می‌شد به پشتوانه حضور چهار نماینده قدرتمند و پرطرفدار فوتبال ایران در لیگ نخبگان و سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا شاهد افزایش سهمیه بازیکنان خارجی در فوتبال ایران باشیم، اما کارگروه نظارت بر قراردادهای فوتبال ایران یک‌بار دیگر با تصویب قانونی جدید، همه را شگفت‌زده کرد!

آنگونه که رسانه‌ها خبر داده‌اند، سهمیه بازیکنان خارجی برای فصل بعد لیگ برتر بجای اینکه مسیر صعودی در پیش بگیرد، با کاهش مواجه شده و در شرایطی که در لیگ بیست‌وسوم تیم‌ها قادر به استفاده از 6 بازیکن خارجی بودند که باید حداقل یکی از آنها دارای ملیت آسیایی می‌بود، حالا این قانون برای فصل بعد به 1+4 کاهش یافته است.

1959659

تسنیم نوشته است که کارگروه نظارت بر قراردادها برای فصل آینده لیگ برتر تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده و قرار است به زودی برای تصویب به هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال ارسال شود. براساس این قوانین جدید، تعداد سهمیه بازیکنان خارجی تیم‌های لیگ برتری برای لیگ بیست‌وچهارم، پنج بازیکن تعیین شده که یک بازیکن آن باید آسیایی باشد.

فصل گذشته این سهمیه 6 بازیکن بود که شامل دو شرط ویژه بود. اول اینکه باید حداقل یکی از این نفرات آسیایی باشد که این قانون برای فصل جدید نیز برقرار است و دوم اینکه لژیونرهایی که در خارج از کشور حضور دارند، در صورت بازگشت به لیگ برتر، شامل سهمیه خارجی می‌شدند که البته این قانون برای فصل بعد لغو شده است.

2044973

این قانون در شرایطی باید به تصویب هیئت‌رئیسه برسد که استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور به‌عنوان نمایندگان ایران در لیگ نخبگان و سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا باید به مصاف تیم‌های قدرتمند و گران‌قیمت عربی بروند. نکته جالب این است که مسئولین برگزارکننده مسابقات در کشورهای منطقه، به دنبال افزایش سهمیه بازیکنان خارجی خود هستند.

به‌عنوان مثال، عربستان سهمیه بازیکنان خارجی خود را از هشت بازیکن به 10 بازیکن افزایش داده که دو نفر آنها باید متولد 2003 به بعد باشند. در امارات نیز هر تیم می‌تواند از 10 بازیکن خارجی استفاده کند به شرطی که پنج نفر از آنها بازیکنان مقیم این کشور باشند.

سهمیه بازیکنان خارجی در قطر 7 بازیکن است. در جی‌لیگ نیز تیم‌ها می‌توانند هر تعداد بازیکن خارجی جذب کنند ولی در روز مسابقه، پنج نفر از آنها می‌توانند به میدان بروند. البته بازیکنان برخی از کشورهای شریک جی‌لیگ مانند تایلند، ویتنام و غیره به‌عنوان خارجی محسوب نمی‌شوند.

در کره جنوبی هر تیم لیگ می‌تواند حداکثر 6 بازیکن خارجی داشته باشد. اما قوانین لیگ تصریح می‌کند که یک بازیکن باید از آسیا باشد و پنج بازیکن باقی‌مانده می‌توانند از هر کشور خارجی باشند. با این حال، کره‌ای‌ها قصد دارند از سال 2025 آن سهمیه آسیایی را حذف کنند و هر 6 بازیکن می‌توانند هر ملیتی داشته باشند.

باید دید تصمیم جدید کارگروه نظارت بر قراردادهای فوتبال ایران با چه واکنشی از سوی تیم‌های بزرگ فوتبال کشور مواجه خواهد شد. شاید چهار نماینده ایران در آسیا مخالف این قانون باشند به‌خصوص اینکه با بازگشت منتظر محمد و در صورت نداشتن مشکل پزشکی از سوی کوین یامگا، استقلال در حال حاضر پنج بازیکن خارجی دارد و قادر به جذب نفر جدیدی نیست.

نظر شما