شناسهٔ خبر: 67292493 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

هلند - فرانسه؛ نینجا در پی شکار شیر!/ فرانسه مدعی می‌شود؟

فرانسه یکی از مدعیان قهرمانی یورو ۲۰۲۴ در دومین دور مرحله گروهی به مصاف هلند خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

جمعه شب از ساعت ۲۲:۳۰ هلند و فرانسه در حساس‌ترین دیدار گروه D یورو ۲۰۲۴ به مصاف هم خواهند رفت. میزبان این دیدار ورزشگاه لایپزیش است.

هلند؛ کامبک به سوی صعود و حتی جام

شروع هلند در یورو چنگی به دل نزد؛ در نیمه نخست مقابل لهستان غافلگیر شدند و حتی برخی منتظر بودند که این تیم یک دوره دیگر را هم با ناکامی سپری کند. اما بازگشت و واکنش خوب شاگردان رونالد کومان نشان داد آن‌ها برای زود تسلیم شدن نیامده‌اند؛ شاید وقتی دیگر! در هر صورت هلند با ۳ امتیاز ارزشمند خودش را به‌عنوان مدعی صعود مطرح کرد، اما نباید فراموش کرد که دیگر تیم این گروه یعنی اتریش هم با عملکرد خوبی که مقابل فرانسه داشته در بازی پایانی برای هلند خطرساز خواهد شد. شاید یک تساوی بتواند هلندی‌ها را راضی نگه دارد و صعودشان هم با همین یک امتیاز قطعی خواهد شد.

فرانسه؛ خروس‌های نینجا!

از مدعی قهرمانی انتظار نمایشی کوبنده داشتیم، به‌خصوص این که رقبای اصلی این تیم مثل آلمان و اسپانیا شروعی عالی در یورو داشتند و حتی پرتغال با وجود برد دشوار موقعیت‌های پرشماری را خلق کرد. تیم دیدیه دشان، مردی که حالا ۱۲ سال است روی نیمکت خروس‌ها می‌نشیندن تقریباً یک نیمه اسیر حملات اتریش بود و شانس آورد که گل تساوی را دریافت نکرد. اگرچه شاید کمی خیال ناراحت دشان بابت فرصت‌سوزی ستاره بزرگی مثل کیلیان امباپه هم باشد. در هر صورت از خروس‌ها انتظار بیشتری داریم و شاید در بازی‌های آتی به‌خصوص در همین دیدار مقابل هلند، جبران کنند. هلند در سال‌های اخیر رقیب محبوب فرانسه بوده است!

آخرین جدال
۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ در دیداری از مرحله انتخابی یورو ۲۰۲۴، فرانسه مقابل هلند با نتیجه ۲-۱ پیروز شد. امباپه ۲ گل خروس‌ها را زد و هارتمن تنها گل نارنجی‌ها را به ثمر رساند.

آمار بازی
۳۰) از سال ۱۹۰۸ تا امروز، هلند و فرانسه در ۳۰ دیدار به مصاف هم رفته‌اند که نارنجی‌ها ۱۱ برد و خروس‌ها ۱۶ برد کسب کرده‌اند و ۳ بازی هم مساوی شده است.
۲) این دو تیم در مرحله انتخابی یورو هم هم‌گروه بودند که فرانسه هردو بازی رفت و برگشت را برد و ۶ گل هم به هلند زد.
۸) در یک دهه اخیر ۸ دیدار بین فرانسه و هلند برگزار شده که ۷ بازی را شاگردان دیدیه دشان برده‌اند. یک بازی هم به سود هلند خاتمه یافته است.
۳) اما در ۳ رویارویی در یورو، هلند عملکرد بهتری داشته. این دو تیم سال‌های ۱۹۹۶، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۸ به مصاف هم رفته‌اند که اولی را فرانسه در ضربات‌پنالتی برد و دوتای بعدی را هلند با پیروزی پشت سر گذاشت.
۲) هلند در ۱۰ حضور قبلی فقط ۲ مرتبه در مرحله گروهی حذف شده است. آخرین مرتبه‌ای که در همین مرحله کنار رفته‌اند سال ۲۰۰۰ بود.
۲) فرانسه هم در مرحله گروهی شرایطی مشابه به هلند داشته و در ۱۰ حضور قبلی ۲ مرتبه از مرحله گروهی صعود نکرده است.
۲) فرانسه می‌تواند با قهرمانی در این دوره کنار آلمان و اسپانیا با ۳ قهرمانی پرافتخارترین تیم شود. خروس‌ها در سال‌های ۱۹۸۴ و ۲۰۰۰ جام گرفته‌اند.
۲) دیدیه دشان که ۱۲ سال پیش سرمربی فرانسه شد، تبدیل به یکی از معدود مربیانی شد که هم به‌عنوان کاپیتان و هم به‌عنوان سرمربی در جام‌جهانی قهرمان شده است. او می‌خواهد همین افتخار را در یورو هم تکرار کند. دشان سال ۲۰۰۰ همراه خروس‌ها قهرمان یورو شد.

مصدومان و محرومان
کیلیان امباپه مطرح‌ترین مصدوم این نبرد است. بینی ستاره فرانسه شکسته، اما احتمالاً با محافظ به این بازی خواهد رسید. برایان بروبری تنها مصدوم هلند است که به این بازی نمی‌رسد.

ترکیب احتمالی دو تیم
فرانسه:
مانیان، کونده، کوناته، اوپامکانو، هرناندس، کانته، رابیو، دمبله، گریزمن، امباپه (کومن) و تورام
هلند: فربروخن، دامفریس، دی‌فرای، فان‌دایک، آکه، فیرمان، شوتن، مالن، رایندرس، خاکپو و دپای
 

نظر شما