شناسهٔ خبر: 67241833 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

خداحافظی با فرونشست زمین با خرید دستگاه «جی‌پی‌آر» جدید

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران از برنامه های جدید این سازمان برای مقابله با فرونشست های احتمالی شهر تهران خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین؛ محمدصادق خیرخواه در مورد برنامه‌های شهرداری تهران در موضوع فروریزش و فرونشست در تهران با اشاره به اینکه سازمان فنی و مهندسی شهر تهران در کارگروهی که در مورد تدوین لایحه فرونشست در شورای شهر تهران تشکیل شده حضور فعالی دارد، گفت: در راستای ارائه خدماتی در حوزه مشخصات خاک تهران در اقصی نقاط کمک می‌کنیم.

او با بیان اینکه اسکن معابر در قالب دستگاه پایش آسفالت در حال انجام است اما اگر مکانی احتمال نشست داشته باشد از دستگاه اسکن دیگری به نام دستگاه «جی پی آر» استفاده می کنیم، اظهار کرد: دستگاه قدیمی جی پی آر موجود، فقط تا دو متر از عمق زمین را نشان می‌دهد و تنها در مواقعی که مشکلی باشد ما وارد عمل می شویم.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با بیان اینکه دستگاه موجود قدیمی است و به واسطه اجازه شورای شهر تهران به شهرداری تهران در مورد خرید تجهیزات، درصدد آن هستیم که دستگاهی جدید با عمق بیشتر خریداری کنیم، ادامه داد: با خرید این دستگاه عمق بیشتری از زمین مورد پایش قرار می‌گیرد تا با این دستگاه از طریق امواج بدون تخریب بتوانیم حفره‌ها را شناسایی کنیم.

خیرخواه با اشاره به اینکه دستگاه جدیدی که مدنظر شهرداری تهران است تا عمق ۱۵ متر وضعیت زمین در زیر آسفالت را نشان می‌دهد تا اگر حفره‌هایی که براثر آب شستگی ایجاد شده را رفع کنیم، افزود: دقت داشته باشید که فروریزش با فرونشست تفاوت دارد و با آمدن دستگاه جدید مسیر را مورد پایش حفره هایی که بر اثر آب شستگی ایجاد شدند قرار داده و کنترل می‌کنیم؛ اما توجه داشته باشید که در برخی مواقع ممکن است نشتی یکدفعه‌ای لوله آب در زیر زمین موجب ایجاد حفره‌هایی شود که قابل پایش از قبل نیست.

او با تأکید بر اینکه امسال بودجه خرید دستگاه «جی پی آر» تأمین شده و امید است که با برگزاری مناقصه‌ها این دستگاه به زودی خریداری و در اختیار مجموعه شهرداری تهران قرار گیرد، گفت: البته در سال ۹۵ اسکنی از کشور ژاپن برای پایش وضعیت زمین تهران آوردند؛ اما چیزی جز چند حفره کوچک چیزی شناسایی نشد و خروجی خیلی خاصی پیدا نکردیم که حالا درصدد هستیم با خرید دستگاه جدید، اسکن پیش گیرانه داشته باشیم.

نظر شما