شناسهٔ خبر: 67241644 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مرتضوی در نشست خبری:

برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری پیش بینی لازم صورت گرفته/ پیگیری متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی

مرتضوی در نشست خبری: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، پیش بینی لازم برای پرداخت کشوری صورت گرفته و در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی هم در حال پیگیری هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، صولت مرتضوی در نشست خبری با بیان این‌که در این دولتخوشبختانه کارهای مطلوبی صورت گرفت و حصارها شکسته شد، گفت: می‌دانید بدهی های انباشه ای را سازمان تامین اجتماعی به مراکز درمانی و داروخانه ها داشت، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در قالب اوراق پرداخت شد و با هماهنگی خوبی که با بانک مرکزی صورت گرفت این ۲۰ هزار همت تبدیل به نقدینگی شدند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای همسان سازی حقوق بازنشستگان، پیش بینی لازم برای پرداخت بازنشستگان کشوری صورت گرفته و در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی هم در حال پیگیری هستیم  و در حال رصد وبررسی ساز و کارهای لازم هستیم که ان شا الله پرداخت خواهد شد.

وی افزود: حدود ۲ و نیم میلیون شغل در کشور ایجاد شده است. در حوزه رفاه اجتماعی باید گفت وقتی صحبت درخصوص ابربدهکاران می‌شد، تصور می‌شد بعضی از بدهکاران بخش خصوصی هستند اما باید با تاسف بگویم یکی‌ از ابربدهکاران بانکی سازمان تامین اجتماعی بود. بالغ بر ۲۰۰ همت مطالبات صندوق تأمین اجتماعی به بانک‌ها پرداخت شد.

مرتضوی بیان کرد: ارائه سبد غذایی رایگان به ۱۳۵ هراز ۱۳۱ کودک دچار سو تغذیه، ارائه بسته به مادران شیرخوار از جمله اقدامات بود. از وقتی که در دولت سیزدهم مستقر شدیم آیت ‌الله رئیسی دستور ارائه کالابرگ را دادند که در دهه فجر برای حدود ۶۰ میلیون نفر که حدود ۲۰ میلیون خانوار می‌شوند این طرح بدون صف اجرا شد. همچنین در دولت سیزدهم بیمه زنان و دختران خانه دار انجام شد. در همین راستا توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی در مراکز کمتر برخوردار و پوشش بیمه‌ای ۱۹۶ قلم داروی جدید، ارائه خدمات به بیماران کلیوی و هموفیلی، افزایش خدمات بیمه ناباروی، افرایش ۶۳ درصدی حقوق بازنشستگان از توفیقات این دولت در مدت خدمتش بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از جمله اقدمات دیگر اصلاح صندوق های بازنشستگی و خروج ۲۶ شرکت تابعه از شرکت‌های زیان ده بود. در بخش حمایت از مددجویان ۴۷ هزار و ۲۰۸ مسکن به مددجویان داده شد. تقریبا از ابتدای این دولت مستمری بگیران حدود ۱۸۰ درصد افرایش پیدا کردند.

مرتضوی گفت: بیش از صدهزار میلیارد تومان از سرمایه صندوق‌ها در اختیار دیگران بود که با اقدامات دستگاه‌های قضا بازگشت و ۶ و نیم میلیون نفر از خط فقر نجات پیدا کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان با توجه به این‌که ۳ ماه هم از سال گذشته و چیزی هم به روی کار آمدن دولت بعدی نمانده است، گفت: همه تلاش دولت این است که قانون را به احسن وجه اجرا کند. در حوزه بازنشستگان کشوری چون منابع‌اش از حدود آن یک درصد بود، همکاران ما در تلاش و پیگیری هستند که کار اجرای آن در همین دولت انجام شود‌.

وی ادامه داد: در حوزه بازنشستگان تامین اجتماعی تلاش می‌کنیم به یک شکلی تامین منابع کنیم و بعد از تامین منابع از سوی دولت این کار را انجام دهیم. زمان اجرای آن بستگی به منابع موجود دارد. مستحضرید قانون گذار بدهی و مطالبات را به قدری مشخص کرده است که تحقق پیدا کند.

مرتضوی ادامه داد: در عین حال ما ملزم به کمک به بازنشستگان هستیم و در این خصوص توجه ویژه‌ای صورت گرفته است . در بحث بیمه تکمیلی کار بزرگی هم از حیث بیمه و خدمات و پرداخت در بخش بیمه صورت گرفته است. هنگام مراجعه به مراکز درمانی ما برای تامین اجتماعی همه خدمات صفر تا صد رایگان است و براساس تعرفه‌های حداقلی پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری بیمار نباید در کنار رنج بیماری رنج نداری را بکشد. وزیر محترم بهداشت گفتند حدود ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه های سازمان تامین اجتماعی هستند که می‌گوییم این عدد بیشتر است و نزدیک به  ۴۳ تا ۴۴ میلیون نفر جمعیت تحت پوشش بیمه‌های سازمان تامین اجتماعی هستند و در تلاش هستیم بیمه پایه درمانی را برای آحاد جامعه اجرایی کنیم.

مرتضوی درباره صندوق‌ها بیان کرد: یکی از مشکلات مهم صندوق‌های ما عدم پایداری آنها بود. خوشبختانه نسبت پشتیبانی ما در صندوق تامین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر افزایش پیدا کرد. نکته دیگر که باید بگویم در طول همین مدت کوتاه بیش از ۱۰۰ همت از سرمایه صندوق‌ها به شکل‌های مختلف که در تصرف دیگران بود با همراهی دستگاه‌ها به صندوق‌ها برگشتند. بر اساس گزارش مجامع جهانی نزدیک به ۶ و نیم میلیون نفر از فقر نجات پیدا کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که کاهش ۲.۴ درصدی نرخ بیکاری از جمعیت فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از ابتدای دولت سیزدهم بوده است، اظهار داشت: ابلاغ و توزیع ۲۸۰ همت تسهیلات اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف صنعت، تولید و خدمات در جهت پایداری اشتغال روستایی و مشاغل خانگی، رشد ۴ برابری پرداخت تسهیلات قرض الحسنه، پرداخت ۱۱۵ هزار تسهیلات مشاغل خانگی از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بود.

وی ادامه د اد:صدور آنی مجوز برای بیش از ۹۵ درصد از رشته‌های مشاغل خانگی برای نخستین بار در دولت سیزدهم رخ داد. تدوین لوایح اصلاح نظام بیمه‌ای و نهاد تنظیم‌گر پیرو ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت، ارائه بسته غذایی و بهداشتی ۶۰۰ هزار تومانی به مادران دارای کودک شیرخوار و باردار در سه دهک درآمدی، ارائه سبد غذایی رایگان به بیش از ۱۳۶ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه در هفت دهک اول درآمدی طی هفت مرحله از جمله کارهایی بود که در حوزه رفاه انجام شد.

مرتضوی گفت: طراحی و اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در قالب طرح‌هایی نظیر بیمه دانشجویان، زنان خانه‌دار و دختران انجام شد که معادل عملکرد ۶ سال گذشته است. این امر منجر به افزوده شده ۲ و نیم میلیون قرارداد بیمه جدید در دولت شده است. طراحی و اجرای ۱۳۳ پروژه درمانی و رفاهی با زیربنای بیش از ۹۰۰ هزار متر مربع با بودجه‌ای نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان، نقش‌آفرینی موثر در راستای تعالی جمعیت و فرزندآوری از طریق تحت پوشش قرار دادن خدمات تخصصی ناباروری، اعطای مزایای عائله‌مندی به افراد دارای فرزند، پرداخت ماهانه دستمزد غرامت ایام بارداری،افزایش ۳ برابری مبلغ تسهیلات به بازنشستگان صندوق کشوری، افزایش ۶۳ درصدی مستمری، مستمری‌بگیران روستاییان و عشایر و کشاورزان، افزایش ضریب پوشش بیمه‌های اجتماعی از ۷۲ درصد به ۷۵ درصد از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان است.

این عضو کابینه سیزدهم افزود: در حوزه اقتصادی بزرگ‌ترین تامین مالی فرابورس برای احیای شرکت صبا فولاد خلیج فارس به مبلغ ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، اصلاح اساسی صندوق‌های بازنشستگی، خروج ۲۶ شرکت تابعه از فهرست شرکت‌های زیان‌ده صورت گرفته است. ایجاد اشتغال پایدار برای ۸۵ هزار و ۶۹۶ نفر از مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی، افزایش تقریباً ۱۸۰ درصد مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی نسبت به دولت قبل از اقدامات این دولت بود و همچنین باید تاکید کنم تا پایان ۱۴۰۲ هیچ متقاضی مستمری‌بگیر پشت نوبتی در سازمان بهزیستی نداشتیم. رشد ۳.۵ درصدی تعاونی‌ها در دولت سیزدهم، کاهش مدت زمان ثبت و راه‌اندازی تعاونی از ۴۵ روز به کمتر از ۱۰ روز، رشد ۱۰۰ درصدی تعاونی‌های دانش بنیان، راه‌اندازی ۲۵ مرکز نوآوری توسعه تعاونی‌های دانش‌بنیان، صادرات ۳.۱۹ میلیارد دلاری شرکت‌های تعاونی، رشد ۱۴ درصدی صادرات تعاونی‌ها، رشد ۱۵۰ درصدی تسهیلات از سوی بانک توسعه از دیگر اقدامات در حوزه اقتصادی بود.

وی ادامه داد: در این بخش رشد ۳۲ درصدی ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اتفاق افتاده که سالانه بیش از ۲ میلیون نفر دوره آموزش را شامل می‌شود.کاهش مدت زمان صدور مجوز پروانه تاسیس فنی و حرفه‌ای از هشت ماه به یک روز، رشد ۳۰۰ درصدی مراکز کارآموزی مهارتی جوار کارگاهی با راه‌اندازی ۲ هزار و ۴۸۵ کارگاه با مشارکت فعال به اندازی ۲ هزار و ۴۵۸ کارگاه با مشارکت فعال صنایع و حرف، رشد ۱۰ برابری صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای از جمله دیگر اقدامات دولت سیزدهم اعلام کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما