شناسهٔ خبر: 67240904 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

انتقاد ایزدخواه از عدم تحویل خودروهای پارس موعد زمستان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود به بررسی نحوه اجرای قانون ساماندهی خودرو می‌پردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

بررسی گزارش وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت درباره نحوه اجرای قانون ساماندهی خودرو و میزان تحقق احکام و الزامات قانونی آن در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان قرار دارد.

همین طور انتخاب یک نفر از اعضای هیات رئیسه مجلس برای عضویت در هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری نیز از دیگر دستور کارهای جلسه علنی امروز مجلس است.

واکنش نمایندگان به اولین مناظره انتخاباتی

شب گذشته اولین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با محور موضوعات اقتصادی برگزار شد. در این مناظره مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و مصطفی پور محمدی ۶ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ضمن پاسخ به پرسش‌های کارشناسان، به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

با اتمام مناظره اول، تعدادی از نمایندگان مطالبی در صفحات شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کردند که در زیر می‌خوانید:

کمال حسین پور نماینده پیرانشهر

«به عنوان نماینده مردم، از تلاش‌های شبانه روزی صدا و سیما برای تولید و پخش برنامه‌های روشنگرانه مرتبط با انتخابات تشکر می کنم. بسترهای رسانه‌ای مؤثر، متنوع و گسترده‌ای با رعایت عدل و انصاف در اختیار نامزدهای ریاست‌جمهوری قرار گرفته است. برنامه های صدا و سیما در این حوزه به ویژه مناظرات و میزگردهای تخصصی برای شناخت هرچه بهتر کاندیداها مورد استقبال اقشار مختلف مردم قرار گرفته است.

سوالات و نقدها هم آزادانه و بدون محدودیت مطرح می شود. مطمئنا برنامه های پر مخاطب صدا و سیما بر افزایش مشارکت مردم و گرم شدن هرچه بیشتر تنور انتخابات بسیار تأثیرگذار است.»

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه

«در مجموع نظرات آقایان قالیباف، جلیلی، زاکانی و قاضی زاده به هم نزدیک بود هم در مورد توان داخل، تحریم ها، نقدینگی، تورم، اهداف برنامه هفتم، خصوصی سازی و مشارکت مردم.

‏آقایان پور محمدی و پزشکیان هم نظراتشان در خصوص اهداف برنامه، تحریم ها، علل تورم و نظام کارشناسی به یکدیگر نزدیک بود.»

روح الله متفکرآزاد نماینده تبریز

«امیدوارم جلسه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با رئیس مجلس خبرگان رهبری، برای هر ۶ نامزد، میثاق و حجتی باشد که بخاطر رقابت انتخاباتی، منافع ملی را ذبح نکنند.»

ابراهیم رضایی نماینده دشستان

«بازنده اصلی این مناظرات حسن روحانی بود، حتی پزشکیان هم حاضر نشد او را گردن بگیرد.
خلاصه عملی «از ⁧به عقب برنمی‌گردیم⁩».»

علی خضریان نماینده تهران

«در اولین مناظره انتخاباتی روشن شد که دکتر ⁧سعید جلیلی⁩ با ⁧سیاست اندیشیده⁩ به جای وعده‌های خام، در ارایه برنامه‌های پخته خود تسلط دارد و با اصل قرار دادن ⁧سیاست اخلاقی⁩، ضمن رعایت صداقت و راستی، درباره تک‌تک جمله‌هایش در پیشگاه مردم فکر کرده و بدون خدعه و فریب همان می‌نماید که هست.»

انتقاد ایزدخواه از عدم تحویل خودروهای پارس موعد زمستان

روح‌الله ایزدخواه در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی نحوه اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو تصریح کرد: هنوز خودروهای پارس موعد زمستان تحویل مردم داده نشده است. اخیرا هم مردم جلوی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند چون قرار بود خودروهای پارس موعد زمستان تحویل داده شود که حداقل سه ماه به تعویق افتاده است و در این شرایط ۵۰ درصد به قیمت خودرو اضافه شده است.

وی اضافه کرد: این موضوع را به معاون خودرویی وزیر گفتم، پاسخ این بود که این افراد قرارداد نداشته و پول پرداخت نکرده‌اند پس نمی‌توانند ادعایی داشته باشند؛ با وجود این پاسخ اگر برنامه‌ای اعلام شده و مردم منتظر مانده و پول پس‌انداز کرده که در آخر سال خودرو را تحویل گیرند، باید به آنها پاسخگو بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته وزیر صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه‌ای گفته که با خودروساز برخورد می‌کنند اما تاکنون ما برخوردی ندیدیم.

ایزدخواه بحث اسقاط خودرو را مهم خواند و گفت: عده‌ای در بحث ناترازی انرژی به دنبال گران‌ کردن سوخت هستند. در این شرایط موضوع اسقاط خودرو و به دنبال آن صرفه‌جویی در سوخت بسیار مهم است.

وی توضیح داد: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال گذشته ۷۲ هزار خودرو اسقاط شد که بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشت. انتظار می‌رود که درباره اسقاط خودرو کاملا برنامه هفتم توسعه اجرا شده چون نتیجه آن سه میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی است.

ایزدخواه همچنین با اشاره به دستورالعمل ثبت سفارش ارزی گفت: اخیرا ابلاغیه‌ای درباره ثبت سفارش ارزی واحدهای تولیدی داده شده که اعتراض‌هایی را به دنبال داشته و نتیجه آن امضاهای طلایی است. انتظار می‌رود اصلاحات لازم اعمال شود.

نقدعلی: مجلس نباید برای انتخابات ریاست‌جمهوری نیمه تعطیل شود

حجت الاسلام محمدتقی نقد علی در جلسه امروز مجلس و در جریان بررسی نحوه اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو در اخطاری به وزیر صمت گفت: تا کی باید شعار اصلاح خودرو، اعتماد مردم را جلب کند و در عمل اتفاقی نیفتد؟ در این مجلس افرادی چهار سال این شعار را دادند اما نتیجه نداد. از سویی در مناظرات انتخاباتی همین افرادی که در صنعت خودرو هستند، شعار می‌دهند که این نظام را اصلاح می‌کنند. یک وزیر برای خودرو استیضاح و عزل شد. از آقای علی آبادی نیز این مطالبه شد و یک میلیارد دلار ارز نیز برای واردات تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: رئیس قوه مجریه شهید شد اما این قوه کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. اما چرا هنوز در مجلس نسبت به تشکیل کمیسیون ها تصمیم جدی گرفته نشده است؟ سر جمع دو ماه فقط شنیدن گزارش‌ها طول کشیده است. مجلس نباید برای شنیدن گزارش ها و موضوع انتخابات نیمه تعطیل شود.

دولت پای خود را از خودروسازی بیرون بکشد

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی اجرای نحوه قانون ساماندهی بازار خودرو پس از استماع توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت نظرات خود را مطرح کردند.

محمد پاک‌مهر خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: قانون ساماندهی صنعت خودرو در سال ۱۴۰۰ مصوب شد اما امروز در سال ۱۴۰۳ چه مقدار از آن اجرایی شده است. در سال ۱۳۹۹ ما یادمان هست که کمبود خودرو چه وضعیتی پیدا کرده بود و چه بازار سیاهی شکل گرفت. چه قیمت‌های نجومی بر روی خودروها گذاشته شد. مردم برای تحویل خودروهای خود چه میزان در صف انتظار بودند که کیفیت آنچنانی نداشت برای صیانت از حقوق مردم ما این قانون را مصوب کردیم تا هم وضعیت بازار بهبود یابد و هم خودروی نو وارد شود.

مهرداد لاهوتی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: سهم دولت در ایران خودرو بالغ بر هفت درصد و در سایپا بالغ بر ۱۲ درصد می‌باشد. دولت این درصدها را واگذار کند. دولت بدین ترتیب در انتخابات هیات مدیره این شرکت‌ها دخالت می‌کند بنده معتقد هستم که دولت پایش را از اقتصاد بیرون بگذارد و بخش خصوصی را به عنوان عامل اقتصادی مهم باور داشته باشیم. مجلس گذشته واردات خودروهای کمتر از پنج سال را مصوب کرد که از نگاه بنده این خودش به نوعی توهین به مردم ایران بود چرا ما بعد از چهار دهه باید به این نقطه برسیم. حال ارز لازم برای واردات این خودروها نیز تخصیص داده نمی‌شود.

احمد بخشایش خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: شما در مپنا خوب درخشیدید ولی در وزارت صنعت، معدن و تجارت اینگونه نبود آقای وزیر شما چگونه خوابتان می‌برد زمانی که خودروساز داخلی خودروی کم کیفیت تولید می‌کند و به مردم می‌دهد. آیا از خدمات پس از فروش ایران خودرو و سایپا خبر دارید؟ چرا برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی اقدام نمی‌شود؟ آیا از جابه‌جایی‌های دوستانه در ایمیدرو و سایپا خبر دارید که بخشنامه آقای مخبر را نیز زیرپا گذاشته‌اند؟

مهدی اسماعیلی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: تراژدی غم‌بار خودروسازی در ایران چه زمانی به پایان می‌رسد. مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو را مصوب کرد. همه از وضعیت نامناسب خودروها و خدمات پس از فروش آن که مشکلات عدیده‌ای برای خریداران ایجاد کرده است مطلع هستند. نگرش‌های جزیره‌ای و سلیقه‌ای بر صنعت خودرو وضعیت را به اینجا کشانده است.

مصطفی نخعی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: دلایل متعددی از جمله اصرار بر مدیریت دولتی و انحصار ناشی از تعرفه‌های وارداتی سبب شده تا بازار خودرو به چنین وضعیتی برسد. از سوی دیگر ما نتوانسته‌ایم حتی موتور خودروهای تولیدی خود را بسازیم. شما یک خودروساز با این تاریخچه پیدا کنید که هنوز نتوانسته صفر تا ۱۰۰ یک موتور را خودش بسازد. ما حتی یک گیربکس اتوماتیک معمولی را نتوانستیم تولید کنیم وضعیت امکانات رفاهی خودروها نیز مشخص است. از سوی دیگر وضعیت ایمنی خودروها که سالانه تلفات زیادی را به کشور تحمیل می‌کند بر کسی پوشیده نیست.

نظر شما