شناسهٔ خبر: 67240328 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

ترکیه - گرجستان؛ نبرد همسایه‌ها!/ شب هیجان‌انگیز مهمان جدید یورو

گرجستان در اولین تجربه‌اش در جام ملت‌های اروپا امشب به مصاف ترکیه خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

از ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه خانگی دورتموند، ترکیه و گرجستان دو کشور همسایه در دیداری از گروه F یورو ۲۰۲۴ به مصاف هم خواهند رفت.

ترکیه؛ نسل جدید

ترک‌ها سال ۲۰۰۸ همه را غافلگیر کردند و نسلی داشتند که تکرارش دشوار است. حالا با شرایطی که چندان مساعد نیست اما ستاره‌هایی نوظهور گام به یورو ۲۰۲۴ می‌گذارند. ستاره‌های جدید ترکیه دو پسر ۱۹ ساله یعنی کنان ییلدیز و آردا گولر هستند که در یورو از آن‌ها بیشتر از وقتی که در یوونتوس و رئال هستند خواهیم شنید. ترکیه با وینچنزو مونتلا امید دارد از این گروه صعود کند، چرا که شاید به جز پرتغال، دو حریف دیگر، حریف‌شان نشوند!

گرجستان؛ خاطرات خوش از اولین حضور

اتفاق باورنکردنی ۳ ماه قبل رخ داد و گرجستان به لطف افزایش تعداد تیم‌های یورو، سرانجام موفق شد بین برترین‌های اروپا قرار بگیرد. گرجی‌ها حالا در اولین تجربه که بی‌شک خاطره‌انگیز خواهد بود، می‌خواهند خاطرات خوشی را رقم بزنند. در واقع می‌توان گفت اولین‌ها همیشه در یادها باقی می‌مانند، اما اگر خوش باشند، چه بهتر! گرجستان هم نسل جدیدی دارد که در لیگ‌های معتبر توپ می‌زنند و با رهبری خویچا کواراتسخلیا، می‌خواهند همه را شگفت‌زده کنند.

آخرین جدال
۲۴ می ۲۰۱۲ در دیداری دوستانه ترکیه مقابل گرجستان با نتیجه ۳-۱ پیروز شد.

آمار بازی
۵) در ۵ نبرد دوستانه و رسمی بین ترکیه و گرجستان، ترک‌ها ۳ برد و گرجی‌ها یک برد داشته‌اند و یک بازی هم مساوی شده است.
۲) این ششمین حضور ترکیه در یورو است. ترک‌ها در ۵ دوره قبلی که حاضر بودند ۲ مرتبه از مرحله گروهی بالاتر رفته‌اند و یک مرتبه در سال ۲۰۰۸ تا نیمه‌نهایی هم رسیدند.
۱) گرجستان اولین حضورش را در جام ملت‌های اروپا تجربه خواهد کرد. ناکربی تنها تیم این دوره است که سابقه شرکت در یورو را نداشته.
۴) ترکیه در سال ۲۰۲۴ عملکردی دور از انتظار و عجیب داشته. این تیم در ۴ بازی دوستانه قبل از یورو ۳ باخت و یک تساوی (مقابل ایتالیا) را تجربه کرده و بردی نداشته. در واقع بعد از برد در دیدار دوستانه مقابل آلمان که نوامبر سال گذشته رخ داد، این تیم پیروز نشده است.
۱) گرجستان که تا مارس درگیر مسابقات انتخابی بود، فقط یک دیدار دوستانه مقابل مونته‌نگرو در یورو برگزار کرد که پیروز شد.
۵۰) ویلی سانیول که گرجی‌ها را به آرزوی دیرینه‌شان رسانده، در ۵۰ درصد بازی‌هایی که روی نیمکت این تیم نشسته پیروز نشده است، یعنی ۱۷ بازی از ۳۴ بازی.
۸) ترکیه هم با یک سرمربی آشنا به یورو می‌آید. وینچنزو مونتلا ستاره سابق فوتبال ایتالیا در ۸ بازی روی نیمکت ترکیه نشسته که تیمش ۳ برد، ۲ تساوی و ۳ شکست را تجربه کرده است.

مصدومان و محرومان
ترکیه برای بازی اولش در یورو همه بازیکنانش را در اختیار دارد. سولومون کورکولیا و اوتار کیتیشویلی مصدومان گرجستان هستند که در تلاشند به بازی نخست برسند.

ترکیب احتمالی دو تیم
ترکیه:
گونوک، آیهان، دمیرال، بارداکجی، اوزجان، چالهان‌اوغلو، گولر، ییلدیز، آکتورکوغلو و ییلماز
گرجستان: مامارداشویلی، دوالی، کاشیا، کورکولیا، کاکابادزه، کیتِیشویلی، کوچوراشویلی، شنگلیا، چاکوتادزه، میکاوتادزه و کواراتسخلیا

نظر شما