شناسهٔ خبر: 67240155 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

شنا چه فوایدی دارد؟  

به گفته عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه اگر شناگران به شکل اصولی شنا کنند، این ورزش می‌تواند فواید زیادی برای آنها به همراه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از آفتاب‌‌نیوز، دکتر مصطفی اکبری با اشاره به شروع فصل گرم سال و اقبال مردم به ورزش‌های آبی، اظهارکرد: شنا یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی است که مردم در فصل تابستان بیشتر به آن رغبت دارند.

وی با اشاره به مهمترین فواید شنا کردن، گفت: شنا از جمله رشته‌های ورزشی پایه است که حین انجام آن تمام عضلات بدن درگیر می‌شود. 

این متخصص آسیب‌های ورزشی خاطرنشان کرد: شنا به تقویت عضلات، بهبود گردش خون در بدن، آرامش اعصاب، افزایش دوپامین در مغز و افزایش شادی و نشاط، کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، به تاخیر انداختن روند پیری، افزایش توان عضلانی و استخوانی، افزایش حجم ریوی و... کمک خواهد کرد. همچنین انجام برخی حرکات در آب باعث درمان بیماریهایی همچون دردهای مفصلی می‌شود. 

وی با تاکید براینکه شناگران باید حتما شنا را به شکل اصولی انجام دهند، عنوان کرد: «شانه شناگران» نوعی بیماری است که عموما در شناگران حرفه‌ای که بسیار شنا می‌کنند و یا کسانی که شنا را غیراصولی انجام می‌‍دهند، بوجود می‌آید. 

اکبری در پاسخ به این سوال که چه کسانی نباید شنا کنند، عنوان کرد: شنا برای افرادی که دچار اختلالات قلبی و ریوی هستند به مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کند و در عین حال که می‌تواند برای آنها مفید باشد، اما به همان میزان هم می‌تواند برایشان آسیب‌زا باشد، چرا که شنا ورزشی پرفشار و از نظر سختی جزو دسته ورزش‌های متوسط به بالا به شمار می‌رود که می‌تواند فشار زیادی را به بدن افراد وارد کند.  

وی در ادامه در خصوص محیط‌های مناسب برای شنا کردن، گفت: هر چند برخی افراد منابع آبی موجود در طبیعت همچون دریا، سدها و رودخانه‌ها را برای شنا انتخاب می‌کنند، اما بسیاری دیگری ترجیح می‌دهند که در محیط استخر شنا کنند. 

این متخصص آسیب‌های ورزشی با بیان اینکه استخرها امن‌ترین و سالم‌ترین محیط‌ برای شنا هستند، گفت: در محیط استخر، عموما استانداردها رعایت می‌شود. کلرزنی مداوم، ضدعفونی فضا برای جلوگیری از رشد قارچ‌ها و میکروب‌ها، وجود رختکن و دوش و... از شاخص‌های مهم استفاده از استخرها به شمار می‌رود. 

وی در ادامه توصیه‌هایی هم به کسانی که منابع آبی موجود در محیط‌های باز را برای شنا انتخاب می کنند داشت و گفت: کسانی که هنوز در شنا مبتدی هستند و یا مهارت آنها در حد متوسطی است، نباید در اینگونه محیط‌ها ریسک کنند و به قسمت‌های عمیق منابع آبی نزدیک شوند. 

وی با بیان اینکه این افراد نباید به عضلات خود اعتماد کنند، عنوان کرد: زمانی که یک شناگر مسافت طولانی را بیش از توان عضلات خود طی می‌کند، دچار گرفتگی عضلات شده و توان خود را از  دست می‌دهد که این موضوع می‌تواند باعث غرق شدن او شود، بنابراین یک محاسبه غلط می‌تواند جان فرد را به خطر بیندازد. 

اکبری تاکید کرد: همچنین افرادی که در محیط‌های باز شنا می‌کنند، برای جلوگیری از مشکلات پوستی ناشی از تابش آفتاب باید حتما از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما