شناسهٔ خبر: 67239132 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۷ درصد اراضی کشاورزی استان اردبیل سنددار شد

اردبیل- ایرنا- مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۳۷ درصد از اراضی کشاورزی این استان در اجرای طرح ملی صدور اسناد اراضی کشاورزی بر مبنای کاداستر و با مختصات دقیق دیجیتال سنددار شده است.

صاحب‌خبر -

فرهاد ثنایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که صدور اسناد اراضی کشاورزی از سال ۹۳ شروع شده و تا فروردین سال ۱۴۰۱ تنها ۲ درصد از اراضی کشاورزی استان سنددار شده بود، گفت: با تسهیل مراحل و حذف برخی محدودیت‌ها از سوی جهاد کشاورزی و اداره ثبت اسناد، روند صدور سند تک برگ بسیار تسهیل شد.

وی سطح اراضی کشاورزی استان ۸۰۰ هزار را هکتار ذکر کرد و افزود: از این میزان ۷۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی ، ۳۹ هزار هکتار باغ، ۱۶ هزار هکتار گلخانه، تاسیسات دامداری، مرغداری و سایر تاسیسات است که طبق قانون باید برای همه این اراضی سند تک برگ صادر شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی تا آخر سال آینده باید تمامی اراضی کشاورزی سنددار شود که این امر منوط به استقبال کشاورزان و مراجعه به ادارات جهاد کشاورزی و یا ادارات ثبت اسناد محل برای دریافت سند تک برگ است.

وی با با بیان این که صدور سند اراضی کشاورزی متقاضی محور است، اظهار کرد: کارشناسان شرکت‌های نقشه‌بردار در شهرستان‌ها و حتی دهستان‌ها و بخش‌ها مستقر بوده و هر روز آماده هستند تا اسناد مالکان را بررسی کرده و با نقشه‌برداری زمین اعلام شده، مراحل اولیه صدور سند را طی کنند.

ثنایی اضافه کرد: این مرحله هیچ هزینه‌ای برای کشاورزان ندارد و متقاضیان می‌توانند قولنامه، نسق و سند مالکیت خود را با طی مراحل قانونی و تهیه نقشه حدنگاری شده دیجیتال، به سند تک برگ تبدیل کنند.

وی افزود: نقشه‌بردار، نقشه اولیه و سند اولیه را در سایت بارگذاری کرده و در مرحله صدور سند نهایی و تک برگ اراضی، هزینه بسیار کمی برای صدور سند اخذ می‌شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین گفت: اگر بهره برداران کشاورزی برای اراضی خود سند نداشته باشند، باید به ادارات جهاد کشاورزی مراجعه کنند تا پس از تحقیقات محلی و مشخص شدن وضعیت معارض و تعیین قیمت زمین بر بمنای دیم و آبی بودن، ارزش گذاری ملک انجام شده و روند صدور سند آغاز شود.

وی بیان کرد: در این زمینه استان اردبیل برای نخستین بار در کشور با مصوبه خاص از سوی شورای حفظ بیت المال از طریق رئیس کل دادگستری استان تسهیلات و تخفیفاتی را برای این اراضی در نظر گرفت، به طوری که با اعمال ۹۰ درصد تخفیف و بعد از واریز وجه به صندوق دولت، سند این اراضی به نام بهره بردار صادر می‌شود.

ثنایی اظهار کرد: زمان اجرای این مصوبه سال ۱۴۰۲ بود که بر این اساس در سال گذشته ۷۰۰ قطعه زمین به مساحت نزدیک به یک هزار هکتار تعیین تکلیف شد و اجرای آن با استقبال بسیار خوب بهره برداران کشاورزی استان برای هشت ماه سال جاری تمدید شد، این در حالی است که از سال ۱۳۴۲ تا سال گذشته، تنها ۵۰ قطعه زمین با چنین شرایطی تعیین تکلیف شده بود.

وی تاکید کرد: بر اساس سوابق، اگر زمان تصرف اراضی توسط بهره برداران کشاورزی مربوط به سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۵ باشد، برای متصرفان سند صدور می شود ولی اگر زمان تصرف بعد از این تاریخ باشد، به معنای تصرف مراتع و منابع ملی تلقی شده و سندی صادر نمی شود و ادارات منابع طبیعی باید این اراضی به چرخه منابع طبیعی بازگرداند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با اشاره به اجرای طرح رفع تداخلات اراضی در استان اظهار کرد: از این طرح فقط ۵۰ پلاک در شهرستان مشگین شهر باقی مانده است و اگر این پلاک‌ها هم این ماه تمام شود، ماه آینده جشن پایان رفع تداخل را در استان برگزار خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: طبق این طرح تمامی اراضی کشاورزی و منابع طبیعی با بهره‌گیری از عکس‌های هوایی و قوانین مرتبط مشخص و اراضی کشاورزی تثبیت شده است.

ثنایی ادامه داد: در این طرح، سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به نیابت از کشاورزان، مستندات را در کمیسیون‌های مرتبط ارائه کرده و نتیجه این برنامه این بوده است که در حال حاضر ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی از منابع طبیعی منفک و به اراضی کشاورزی ملحق شد.

وی با بیان اینکه صدور سند تک برگ برای مالکان امنیت فکری و ذهنی ایجاد می کند، اضافه کرد: بدین ترتیب از تشکیل ۱۰۰ هزار پرونده جلوگیری شده و از این به بعد، به هیچ عنوان منابع طبیعی به این اراضی دست اندازی نخواهد کرد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی برای مقابله با تغییر کاربری اراضی اظهار کرد: هر گونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان به صورت فیزیکی و یگان گشت و یا از طریق ماهواره رصد می‌شود.

وی با بیان اینکه برای اولین بار امسال از ماهواره هم برای بررسی تغییرات اراضی استفاده می‌شود، اضافه کرد: سال گذشته نزدیک به ۷۷۰ گزارش تخلف در اراضی کشاورزی دریافت و بر مبنای آن، ۵۹۸ مورد قلع و قمع بنا اجرا شد.

ثنایی افزود: علاوه بر این بر مجوزهای صادر شده هم ۲ بار در سال نظارت می شود تا انحراف از مجوز مشخص شود و در این راستا، سال گذشته بر اجرای طرح در ۹۴۲ هکتار در زمینه ساخت خانه و کارخانه، گلخانه و واحد دامداری نظارت شده و گزارش تهیه شده در سامانه مربوطه درج شد.

وی در خصوص ساز و کار تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیز گفت: در تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی به غیر کشاورزی، ۸۰ درصد قیمت روز زمین از متقاضی دریافت می شود که این میزان عوارض برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی تا احداث مسکن و یا کارخانه در بافت روستایی انجام شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: اما برای تغییر کاربری مرتبط با دامداری، مرغداری، روغن کشی و تولیدات کشاورزی عوارضی دریافت نمی‌شود و در این زمینه سامانه پنجره واحد زمین راه‌اندازی شده که متقاضیان، اسناد و مدارک خود را در این سامانه بارگذاری می کنند و پس از اخذ استعلامات و بررسی پرونده در کمیسیون، نتیجه به متقاضی اعلام می شود.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی ، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

استان اردبیل در تولید غلات گندم و جو، در رتبه هشتم کشوری قرار دارد.

هم اینک ۱۳۵ هزار نفر در بخش کشاورزی استان اردبیل فعالیت دارند و بخش کشاورزی یک سوم تولید ناخالص داخلی و میزان اشتغال جمعیت فعال استان را به خود اختصاص داده است.

نظر شما