شناسهٔ خبر: 67238055 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سیاسیون و ژنرال های صهیونیست به جان هم افتادند

«اسرائیل ارتشی است که دولت دارد، نه دولتی که ارتش!» همین تک‌جمله کنایه‌ای که پنجشنبه بر زبان بنیامین نتانیاهو خطاب به مقامات نظامی جاری شد، کافی است به عمق اختلاف درونی رژیم اشغالگر و صف‌آرایی جدی میان سیاسیون و ژنرال‌های صهیونیستی پی ببریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، نخست‌وزیر شاکی رژیم، این اظهارات را در پی تصمیم یکجانبه فرماندهان ارتش در تعلیق عملیات نظامی در رفح بر زبان جاری کرد. اقدام ارتش اشغالگر پس از آن صورت گرفت که باوجود سانسور شدید، منابع عبری اذعان کردند در جریان عملیات‌های روز شنبه رزمندگان حماس، ۱۲نظامی صهیونیست به هلاکت رسیدند. هشت تن از این نظامیان در انفجار یک خودرو زرهی موسوم به «ببر» در رفح و دو نظامی هم در کمین قسام در غزه کشته شدند که این میزان تلفات واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت.

روزنامه عبری‌زبان یسرائیل هیوم افشا کرد تصمیم ژنرال‌ها بدون مشورت با مقامات سیاسی صورت گرفته و حتی نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ هم از آن بی‌اطلاع بوده‌اند.

افشاگری روزنامه یسرائیل هیوم درباره این بی‌اعتنایی نهاد نظامی به کابینه سیاسی سبب شد نخست‌وزیر در جلسه هفتگی کابینه، به‌شدت مقامات ارتش را مورد حمله و انتقاد قرار دهد.

اعلام آتش‌بس تاکتیکی در جنوب نوار غزه، البته آتش زیر خاکستر تنش اختلافات سیاسی در اسرائیل را شعله‌ور کرده است. 

به نظر با طولانی شدن جنگ و افزایش شمار تلفات، این شکاف هر روز علنی‌تر می‌شود. وبگاه صهیونیستی والاه در این زمینه می‌نویسد در پی شکست‌های پی در پی نظامی، احساس تلخی در میان افسران ایجاد شده مبنی بر اینکه مأموریت‌های شکل گرفته در رفح هیچ هدف مشخصی ندارد و بنابراین عملیات نظامی باید فوراً پایان یابد. یک سرباز هم در گفت‌وگو با این رسانه، ضمن انتقاد از سران تل‌آویو با بیان اینکه نیروهای ما روی پشت‌بام‌ها، نزدیک پنجره‌ها و داخل خانه‌ها مانند اردک‌هایی که در میدان تیر حضور دارند، حرکت می‌کنند، گفت: ارتش برای ادامه جنگ در غزه آمادگی ندارد.

کابینه جنگ رژیم صهیونیستی منحل شد
در این شرایط، تنش‌ها در سطوح سیاسی و میان دیپلمات‌ها و نظامیان رژیم صهیونیستی روز به روز در حال افزایش است. روز گذشته هم منابع عبری‌زبان خبر دادند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انحلال کابینه جنگ را اعلام کرده و یک شورای کوچک‌تر برای رایزنی‌های حساس تشکیل خواهد داد.  

گفتنی است، بنی‌گانتس از اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به همراه گادی آیزنکوت رئیس پیشین ستاد کل ارتش اشغالگر، یکشنبه هفته پیش (۲۰ خرداد) با بیان اینکه شخص نتانیاهو مانع پیشرفت در جنگ و حرکت به سوی پیروزی است، از عضویت در این کابینه اضطراری کناره‌گیری کرده بودند. به باور تحلیلگران، انحلال این نهاد که با هدف مدیریت بهتر جنگ غزه ایجاد شده بود، منجر به تشدید اختلافات شده و کابینه بیش از پیش شکننده خواهد شد. این واقعیت را از اظهارات «یائیر لاپید» می‌توان دریافت. رهبر احزاب مخالف کابینه، دیروز با اشاره به اقدام نخست‌وزیر و با بیان اینکه زمان اتحاد علیه کابینه شکست‌خورده نتانیاهو فرا رسیده، گفت: «هر کاری در راستای سرنگونی این کابینه لازم باشد انجام خواهیم داد». 

نشانه شکست همه‌جانبه دشمن
کابینه جنگی در این هشت ماه، محل گرفتن تصمیمات راهبردی به شمار می‌آمد و با توجه به حضور بنی‌گانتس به عنوان مهم‌ترین چهره اپوزیسیون و آیزنکوت فرمانده پیشین ستاد کل، نماد وحدت درونی اسرائیلی‌ها بود، ولی با انحلال آن عملاً وحدت داخلی نیز به محاق رفت و اکنون ائتلاف موسوم به بلوک دولت با جدیت بیشتری با تصمیمات جنگی کابینه مخالفت خواهد کرد که ادامه این وضعیت می‌تواند منجر به سقوط دولت و انتخابات زودهنگام شود.

سیاسیون و ژنرال های صهیونیست به جان هم افتادند

سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس با تشریح اختلافات درونی در سرزمین‌های اشغالی گفت :اختلافات کنونی میان دولت و ارتش رژیم صهیونیستی یا حتی اختلافات داخلی درون ارتش و نظرات متفاوتی که گالانت در مقام وزیر جنگ و همچنین آیزنکوت در مقام رئیس ستاد ارتش داشتند، نشان از گستردگی میزان تنش‌های موجود میان مقامات رژیم است.

وی افزود: معمولاً وقتی شکست فاحشی اتفاق می‌افتد، کسی نمی‌خواهد مسئولیتی را بپذیرد و افراد تمایل دارند دیگری را مسئول شکست معرفی کنند و در مقام مطالبه‌گری درمی‌آیند. وضعیت کنونی اشغالگران همین است. به همین دلیل به‌جای اینکه شخص نتانیاهو پاسخگوی شکست‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل باشد، با انحلال کابینه نظامی می‌خواهد فرار رو به جلو کند؛ چرا که به این روش قصد چینش کابینه جدیدی را دارد و یا می‌خواهد با مظلوم‌نمایی، به شکلی صحنه شکست را عوض کند. 

کودتا علیه نتانیاهو محتمل است؟
این چهره‌ شاخص محور مقاومت و مدیر اندیشکده اندیشه‌سازان نور با بیان اینکه وقتی از دور به ماجرا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم کل موجودیت رژیم صهیونیستی و مجموع سیاست‌های آن شکست خورده، تصریح کرد: در جنگ غزه، دولت نتانیاهو و ارتش رژیم تمام ظرفیت و استعداد خود را اعم از فعالیت‌های دیپلماتیک یا فعالیت‌های اطلاعاتی برای عمل در جنگ به کار بردند، ولی همچنان شکست‌خورده هستند. ۷۰هزار تن سلاح و مهمات در همین مدت نزدیک به ۹ ماه جنگ، از ایالات متحده و اروپا به رژیم کمک شد، اما در مقام عمل، شکست‌های پشت سر هم حاصل کار ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی صهیونیستی شده است.

زارعی در پاسخ به این پرسش که آیا با شرایط موجود می‌توان انتظار یک کودتای هماهنگ میان نظامیان و سیاسیون مخالف علیه نتانیاهو را در بحبوحه جنگ غزه داشت، عنوان کرد: بعضی از فرماندهان نظامی گوشه چشمی به این مسئله دارند، ولی من بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد. جدا از این، چنین موضوعی اصلاً مهم نیست، چراکه همین که کابینه جنگ از هم پاشیده و برخی احزاب تشکیل‌دهنده دولت، علیه نتانیاهو به نوعی علامت کناره‌گیری داده‌اند، معنای نابودی کل کابینه دولت اسرائیل را خواهد داشت. ناگفته نماند نظامیان به وضع فعلی راضی هستند، چرا که نتانیاهو با فشارهای خود علیه ارتشی که توان ادامه جنگ را ندارد، سبب شده نارضایتی به سمت نخست‌وزیر برود و این به نفع نظامیان است.

فرار رو به جلو
مصدق مصدق‌پور، دیگر کارشناس مسائل منطقه درباره اختلافات نتانیاهو با ژنرال‌ها و انحلال کابینه جنگ عنوان کرد: این میزان از اختلافات به دلیل پیش نرفتن تاکتیک‌ها و راهبردهای جنگی ارتش اسرائیل در جنگ غزه است. شخص نتانیاهو از آتش‌بس وحشت بسیار زیادی دارد و این موضوع عملاً پایان حیات سیاسی وی است. اعتبار او کاملاً از بین رفته و کسی برای او نمانده که بتواند در مقام یک وزیر یا مسئول عالی‌رتبه اقدامی را به نفعش انجام دهد. دادگاه‌های بین‌المللی نیز حکم بازداشت وی را صادر کردند و حتی برخی کشورها گفته‌اند اگر به خاک کشورمان سفر کند، او را بازداشت می‌کنیم. 

سیاسیون و ژنرال های صهیونیست به جان هم افتادند

وی با بیان اینکه اختلاف میان سیاسیون و نظامیان پیش‌تر نیز وجود داشته، تصریح کرد: اما پس از جنگ غزه و عملیات طوفان‌الاقصی عمیق‌تر شده است. گواه این موضوع هم استعفای بنی گانتس و آیزنکوت در دو هفته اخیر است؛ اختلافی که حتی شائبه استعفای گالانت، وزیر جنگ را نیز به وجود آورده است. اینکه نتانیاهو کابینه جنگ را منحل می‌کند به نوعی فرار رو به جلو وی است تا دیگران را مقصر ناکامی‌ها جلوه دهد. 

احتمال ترور نتانیاهو
این تحلیلگر مسائل منطقه ضمن تأکید بر اینکه تحولاتی که در منطقه رخ داده نیز تأثیرات زیادی بر افزایش میزان اختلافات درونی رژیم گذاشته، افزود: ازجمله حملات مقاومت اسلامی لبنان با آتش سنگین موشکی، توپخانه‌ای-راکتی و همچنین پهپادی به مناطق مختلفی همچون کریات شمونه، کفر شوبا، الجلیل و جولان اشغالی شکاف سنگینی را میان جامعه صهیونیستی با دولت فعلی به وجود آورده است. بنابراین امروز برخلاف تبلیغاتی که می‌شود، این رژیم صهیونیستی است که در حالت تدافعی قرار دارد اما در طرف دیگر، کل جبهه مقاومت راهبرد و شکل جنگ را عوض کرده است. به‌طور نمونه مقاومت عراق و سوریه پیش‌تر پایگاه‌های نظامی ایالات متحده را در خاک خودشان هدف قرار می‌دادند ولی الان ناوشکن‌ها و کشتی‌های تجاری که مبدأ و مقصدشان بنادر سرزمین‌های اشغالی است را نیز مورد هدف قرار می‌دهند. عملیات‌های مشترک الحشدالشعبی و انصارالله یمن در هدف قرار دادن کشتی‌های متعلق به اسرائیل در بنادر این رژیم، خود مؤید این موضوع است.

مصدق‌پور با بیان اینکه امروز رژیم صهیونیستی هم در میدان سیاست و هم در میدان جنگ شکست‌های متعددی را تجربه کرده و باید شاهد پایان دولت نتانیاهو باشیم، تصریح کرد: احتمال اینکه نظامیان علیه دولت وی کودتا کنند وجود دارد، اما من احساس می‌کنم احتمال ترور نتانیاهو بیشتر است. عاقبت شخص نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این دو حالت خارج نیست، یا کودتا علیه او یا ترور که در هر صورت پایان عمر دولت وی است.

خبرنگار: حمید اسدی

نظر شما