شناسهٔ خبر: 67235792 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم

انتقاد تند قالیباف از مدیریت در حوزه تورم: بابت بی‌عرضگی ها سفره مردم در حال کوچک شدن است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد تند از مدیریت در حوزه تورم گفت: امروز واقعا بخش عمده ای از مشکلات ما ریشه در بی تدبیری در سیاست گذاری‌های اشتباه دارد. سفره مردم از بی‌عرضگی و تصمیم گیری های بد در حال کوچک شدن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدباقر قالیباف نامزد ریاست جمهوری چهاردهم، در سومین دور از مناظره اول، به سوالاتی پیرامون تورم و نقدینگی پاسخ داد.

پیش از شروع دور سوم مناظره انتخاباتی سوالات کارشناسان و نخبگان به شرح زیر پرسیده شد:

مصباحی مقدم: یکی از مشکلات جامعه ما تورم مزمن در نرخ بالاست؛ ۶ سال است تورم ۴۰ درصد و بالاتر داریم. شما با این تورم مزمن چگونه می خواهید برخورد کنید؟

طهماسب مظاهری: ریشه اصلی رشد نقدینگی تحمیل دولت به بانکهاست.در صورتی که مردم شما را انتخاب کنند چه برنامه ای برای کنترل و مهار کسری بودجه و مهار تورم در حدودی که در برنامه هفتم پیش بینی شده دارید

محمدجواد ایروانی: برای تنظیم نقدینگی به تولید چه برنامه‌ای دارید؟

پیمان قربانی: (با اشاره به ناترازی بانکها با توجه به سیاستها و تکالیفی که به آنها محول شده است)؛ برنامه شما با توجه به تاکید برنامه هفتم بر کاهش ناترازی بانکها، برای اصلاح نظام بانکی و احیای بانکهای ناتراز و حل و فصل بانکهایی که قابلیت احیا ندارند چیست؟

مهدی غضنفری: درباره افزایش نقدینگی گفته شده که موجب تورم می شود. در اقتصاد کلا پارامترها با هم بده بستان دارند و نمیشود فقط یک پارامتر را چسبید. شما چگونگی نقدینگی را مهار می کنید در حالی که نقدینگی که روغن چرخدنده های تولید است را تامین می‌کنید؟

محمدرضا پورابراهیمی: راهکارهای شما با فرض استقرار تحریم‌ها، برای ناترازی بودجه به عنوان اصلی ترین موضوع و مولفه اثر گذار بر شاخصهای اقتصادی کشور چیست؟

اهم سخنان قالیباف به شرح زیر است:

*تورم از موضوعات حیاتی و جدی است؛ متاسفانه هم تورم بالایی داشتیم و هم طولانی و به مردم بخصوص آنها که حقوق ثابت داشتند، فشار زیادی وارد کرده است.

*تورم ریشه در سه موضوع دارد. اول اصلاح نظام بانکی. بانکهای خصوصی و یا حتی بانکهای دولتی باعث خلق پول شدند. این را باید چاره اندیشی کنیم.

*یکی از اقدامات مجلس یازهم، این بود که قانون جدید بانک مرکزی را نوشتیم و اقتدار به بانک مرکزی برگرداندیم تا بتواند این تخلفات و عدم کفایت سرمایه و کنترل نشدن بانک‌ها را توجه کند. در کنار آن برای آنکه بتوانیم سرمایه‌گذاری را به تولید بیاوریم به آن توجه کردیم. ماده ۸ را یعنی تشکیل بانک توسعه را آوردیم. آنهم برای سال اول.

*نقدینگی حدود هشت هزار و 200 همت است و کیفیت این نقدینگی در محل تولید نرفته است

*از اقداماتی که در مجلس یازدهم انجام شد قانون جدید بانک مرکزی، اقتدار را برگرداندیم

*باید برای مردم، در حوزه تورم سپر حمایتی بگذاریم.

*مقام معظم رهبری 10 سال است نام سال‌ها را با موضوع اقتصادی می‌گذارند

*در بودجه وقتی درآمد پایدار نداریم و وابسته به نفت هستیم و انضباط مالی؛ نکاتی هستند که باید انجام دهیم

*نیازمند مدیر قوی هستیم

*امروز واقعا بخش عمده ای از مشکلات ما ریشه در بی تدبیری در سیاست گذاری‌های اشتباه دارد. سفره مردم از بی‌عرضگی و تصمیم گیری های بد در حال کوچک شدن است.

*حقوق‌های اقشاری که قبل گفتم باید مطابق با تورم بالا برود و اگر رشد اقتصادی اتفاق بیفتد، به آن اضافه شود.

*درآمد نفتی کم و زیاد می‌شود و باعث مشکلات ریشه‌ای و اساسی می‌شود.

2929

نظر شما