شناسهٔ خبر: 67235656 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

پزشکیان:

نمی‌توان بدون سرمایه گذاری رشد ایجاد کرد - اکونیوز

اقتصاد ایران: مسعود پزشکیان در اولین مناظره تلویزیونی گفت: امکان ندارد ما بدون ارتباط و باز کردن مرزهای خود و ارتباط با دنیا و دولت‌های منطقه بتوانیم این میزان رشد را به ۸ درصد برسانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عصر امروز (دوشنبه) به منظور شرکت در اولین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد صدا و سیما شد.

پس از برگزاری مراسم استقبال، در مراسم قرعه کشی، صندلی شماره ۳ به مسعود پزشکیان اختصاص یافت.

بر اساس این گزارش، پس از انجام قرعه کشی مناظرات انتخاباتی و مستقر شدن نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پس از اذان مغرب و اقامه نماز، اولین مناظره انتخاباتی آغاز شد و اقامه نماز به صورت زنده نمایش داده شد.

هر نامزد در هر مرحله ۸ دقیقه فرصت پاسخگویی دارد که در مجموع ۲۴ دقیقه وقت به او اختصاص می‌یابد و در پایان، ۶ دقیقه وقت برای جمع‌بندی به او خواهند داد. اگر نامزدها از ۸ دقیقه وقت خود در زمان مقرر استفاده نکنند، این وقت‌ها به زمان جمع‌بندی آنها اضافه نخواهد شد.
در این مناظره میکروفون نامزدها قطع نخواهد شد و مجری از آنها درخواست کرد تا در زمان مقرر پاسخ بگویند.

سوالات بخش اول مناظره با محوریت برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی به شرح زیر مطرح شد:
داوود دانش جعفری به همزمانی دولت چهاردهم و اجرای برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت این شرایط خاصی است، آیا دولت شما همه آن‌چه را که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است را قبول دارد و یا فکر می‌کنید باید برخی از آن اصلاح شود؟

طهماسب مظاهری پرسید برای تحقق رشد ۸ درصدی برنامه شما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی در چهارچوب قانون مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟

سیدحمید پورمحمدی پرسید برای بهبود فضای کسب و کار در سطح جهان به عنوان رئیس جمهور چه اقدام و برنامه‌ای دارید؟

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی نیز پرسید: برنامه‌های اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای ثبات در اقتصاد کشور و اینکه برنامه‌ریزی مشخص در حوزه‌های فعالیت‌های خود داشته باشند، چیست؟ زیرا امروز واقعاً با مشکل مواجه هستیم وتورم، نرخ ارز و خیلی از متغیرهای اقتصاد کلان هر روز در حال تغییر است. لذا لزوماً در خصوص ثبات بخشی اقتصاد کلان کشور برنامه مدون خودشان را اعلام کند.

امکان ندارد بدون ارتباط با دنیا به رشد ۸ درصد برسیم

بنا بر این گزارش، مسعود پزشکیان در پاسخ به سوالات بخش اول مناظره، ضمن تبریک عید قربان اظهار داشت: ما برای هر اقدام اول یک مشکل اساسی داریم. اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها و گروه‌ها را در جهت اجرای برنامه همراه خود کنیم هر قدر برنامه درست بنویسیم مانند برنامه‌های دیگر معطل می‌ماند.

وی اضافه کرد: هر چه قول بدهیم اتفاقی نخواهد افتاد. لازمه اجرای برنامه مشارکت به دور از اختلاف و استفاده از کارشناسان برجسته غیر جناحی است. قانون برنامه‌ای که در مجلس نوشته شده طبق آنچه دولت آورده بود ۷ فصل و ۲۶ بند بود و معنی این حرف آن است که هر دولتی بیاید باید روی ۲۶ بند برنامه‌ریزی کند که از نظر علمی غیر ممکن است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این برنامه با کار کارشناسی هم قابل اجرا نیست. این برنامه فرصتی به دولت خواهد داد تا بتواند همراه کارشناسان اهداف را بازنگری کند و این حرف را به نتیجه برساند. علاوه بر لزوم وحدت و انسجام داخلی امکان ندارد ما بدون ارتباط و باز کردن مرزهای خود و ارتباط با دنیا و دولت‌های منطقه بتوانیم این میزان رشد را به ۸ درصد برسانیم. اینکه چگونه باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم و احتیاجات بین‌المللی را بر طرف کنیم از ملزومات این هدف است.
پزشکیان خاطرنشان کرد: کاری که باید در داخل انجام دهیم این است که به تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی و مشارکت کنندگان در تولید در تصمیم‌گیری و فعالیت‌ها میدان بدهیم تا دستشان باز باشد.

وی افزود: نباید یک تولید کننده در این مملکت بدنش بلرزد که فردا چه مشکلی برایش پیش خواهد آمد. چون لحظه به لحظه قوانین می‌نویسیم و در قانون بی ثباتی ایجاد می‌کنیم تا امنیت سرمایه گذاری برای هیچ تولید کننده‌ای وجود نداشته باشد. ممکن بودن یا غیرممکن بودن را نوع رفتار نامزدها نشان می‌دهد.

نمی‌توان بدون سرمایه گذاری رشد ایجاد کرد

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم توضیحات خود با اشاره به حدیثی بیان کرد: سیر تاریخ، تجربه جهانی و تجربه بین‌المللی راه را برای آدم با تقوا مشخص می‌کند. هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تاکنون بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی، رشد نداشته است و رشد اصلاً بدون اینها امکان پذیر نیست. یعنی ما باید صادرات و سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم. اینکه دکتر قاضی زاده هاشمی فرمودند ما باز سرمایه گذار می‌آوریم، یک نوع سرمایه گذاری است اما نمی‌توان بدون سرمایه گذاری رشد ایجاد کرد.

پزشکیان اذعان داشت: ما گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. در بحث نفت کلی داریم ضرر می‌کنیم. چه کسی باید جواب بدهد که چرا مفت، دارایی‌های خود را می‌فروشیم؟ خرید ماشین‌های دست دوم برای ما افتخار شده است. یعنی این برازنده جامعه ما ایرانی‌ها است که ماشین دست دوم بخریم چون دولت ندارد دلار بدهد؟ بعد برای همین ماشین دست دوم مشکل ایجاد می‌شود.

وی افزود: تحریم فاجعه است و در مسیر غلط دور زدن تحریم، کلی بخور بخور وجود دارد. ما از نظر آمار در دنیا نفر ۱۵ ام از آخر هستیم. این همه بخور بخور از کجا می‌آید؟ اگر در اقتصاد شفافیت نیاوریم و مسیر را روشن نکنیم و بازار را ثابت نکنیم رشد محقق نخواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما در چین توافق کردیم بیاید سرمایه گذاری کند و گفتند تا fatf را فعال کنید. امکان ندارد بدون وارد شدن به این چارچوب‌ها بتوانیم سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم. امکان ندارد با تحریم‌های ایجاد شده یک شریک تجاری درست و حسابی داشته باشیم مگر اینکه یک عده آدم‌های همین‌جوری را جمع کنند که شریک تجاری شوند.

پزشکیان تصریح کرد: چهل سال است می‌گوئیم درستش می‌کنیم. روز به روز پول ما بدتر می‌شود و قدرت خرید مردم کمتر می‌شود. وقتی پول چاپ می‌کنی پول بی ارزش می‌شود. یکی از مواردی که آقای قالیباف فرمودند دقیقاً این است که می‌توانیم در ایران با کنترل انرژی و افزایش بهره‌وری یک کارهایی بکنیم.

وی اظهار داشت: ولی الان ما نمی‌توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم. ما داریم منابع زیرزمینی را با تکنولوژی‌های غلط از دست می‌دهیم. به جای اینکه ۴۰ درصد بهره‌وری داریم فقط ۱۳ درصد بهره‌وری داریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما باید نگاه خود را عوض کنیم. نخبگان و سرمایه‌ها دارند می‌روند و ما می‌گوئیم درستش می‌کنیم. از این وعده‌ها می‌دهیم و روز به روز وضعیت را بدتر می‌کنیم. اگر قرار است بهتر شود بگوییم کدام تئوری و دانشمند معتقد است این روند نتیجه می‌دهد؟

نظر شما