شناسهٔ خبر: 67234939 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شناسایی بیش از ۵۰۰ مسئله در بحث حاشیه‌نشینی خراسان رضوی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: یک‌سوم جمعیت خراسان رضوی یعنی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین هستند که در همایش پیشگیری از حاشیه‌نشینی ۳۸ سازمان اثرگذار پای کار آمدند و ۵۶۳ مسئله شناسایی شد.

صاحب‌خبر -

  امیر مرتضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل دادگستری خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه همزمانی هفته قوه قضائیه با ایام دیگر سال پر ترافیکی برای ما رقم زده، اظهار داشت: امسال 28 خردادماه، مصادف با عید قربان و آغاز دهه امامت و ولایت است، پنجم تیرماه نیز عید غدیر را داریم به علاوه انتخابات و تبلیغات آن شروع شده و تا دو هفته ادامه دارد همه باعث شده امسال نسبت به سال‌های قبل سال پر ترافیکی داشته باشیم.

وی یکی از برنامه های هفته قوه قضائیه را همایش پیشگیری از حاشیه‌نشینی عنوان کرد و گفت: یک‌سوم جمعیت استان خراسان رضوی یعنی یک میلیون و 300 هزار نفر حاشیه‌نشین هستند که در این همایش 38 سازمان اثرگذار پای کار آمدند و 563 مسئله شناسایی شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه 185 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است، ادامه داد: دو هدف برای این همایش داریم اول برگزاری نمایشگاه فرصت‌ها و دستاورد‌های قوه قضائیه است که یکی از آنها راه‌اندازی دادگاه ویژه اطفال و نوجوانان در مجتمع شوق زندگی بوده که در حاشیه شهر قرار دارد و 50 نفر از وکلای ترمیمی برای کمک به اطفال به صورت رایگان همراهی می‌کنند.

مرتضوی هدف دوم این همایش را توانمندسازی متکدیان و معتادان متجاهر عنوان کرد و افزود: نام «خانه سبز» به «سرای زندگی» تغییر کرده و قرار است 6 سوله فعال شود تا به موضوع اشتغال و خانواده این افراد پرداخته شود در سه مرکز، توسط شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر به دنبال توانمندسازی ساکنین سرای زندگی هستیم.

وی بیان کرد: کمیسیون حل اختلاف و حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری مشروع را فعال کردیم تا پرونده قضایی تشکیل نشود، در سال گذشته 874 جلسه در استان برگزار شد که خروجی آن 1661 مصوبه بوده و مشکل 692 واحد تولیدی رفع شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: 1789 بازدید توسط متصدیان دفاتر و 812 بازدید توسط قضات انجام شده و خراسان‌رضوی نسبت به کل کشور اول بوده است.

مرتضوی بعد از اقتصاد، موضوع خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است که در این زمینه ورود خوبی داشتیم، بیان کرد: در این خصوص 78 مرکز مشاوره در سطح استان فعال هستند که قبلا فقط طلاق توافقی رسیدگی می‌شد، در حال حاضر دو طلاق دیگر یکی به درخواست زوج و دیگری به درخواست زوجه نیز به مراکز مشاوره ما ارجاع داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه میزان سازش در سال 95، 12 درصد بود اضافه کرد: با حضور در مراکز مشاوره 27 درصد سازش داریم که تلاش می‌کنیم آن را به یک‌سوم برسانیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اینکه میزان سازش در دعاوی نفقه و تمکین 44 درصد و در دعاوی ملاقات طفل و حضانت 53 در سال گذشته بوده است، افزود: بازگشت حدود یک درصد است ضمن اینکه امروز شهرستانی نداریم که مرکز مشاوره نداشته باشد.

مرتضوی عنوان کرد: در 20 اداره، شورای سازش شکل گرفته و انتظار ما این است که قبل از اینکه پای آن‌ها به محاکم باز شود، در این شورا حل‌وفصل شود، لذا به دنبال توسعه این شورا به منظور استحکام بنیان خانواده هستیم.

وی به 10 اتهام اولویت‌دار اشاره کرد و ادامه داد: این اتهام‌ها توهین، ضرب‌وجرح عمدی، تهدید، سرقت، تصادف، تخریب، کلاهبرداری، مواد مخدر و اختلاس را شامل می‌شود؛ همچنین میزان سرقت‌ها در سال 1402 نسبت به 1401، دو درصد کاهش داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با اشاره به سامانه سجام یا دیده‌بانان پیشگیری از وقوع جرم اظهارکرد:این سامانه 7056 دیده‌بان در سطح استان دارد که در سال گذشته 6959 گزارش ارائه دادند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: دو نفر از معاونان دادستان به همراه اداره کل بازرسی وظیفه رسیدگی به موضوع سیل اخیر مشهد را داشتند و ورود پیدا کردند تا اگر مقصر و مقصران وجود دارد آن را شناسایی کنند .

وی با بیان اینکه انتخابات براساس چهار مؤلفه رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت برگزار می‌شود، تصریح کرد: قوه‌قضائیه کمیته‌ها و ستاد‌هایی برای رسیدگی به تخلفات تشکیل داده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی ادامه داد: دیروز جلسه انتخابات برگزار و تذکرات لازم داده شد به علاوه در این جلسه عناوین مجرمانه اعلام شدکه بر این اساس ابتدا تذکر و در صورت بی توجهی به تذکر پرونده قضایی برای افراد تشکیل می‌شود.

مرتضوی در خصوص برنامه‌ های هفته قوه قضائیه بیان کرد: در این هفته با توجه به همزمانی هفته قوه قضایی با عید غدیر برنامه‌ای با بنیاد بین‌المللی غدیر داریم همچنین برگزاری نشست‌های مطبوعاتی با حضور ریاست دادگستری، معاونان و دادستان و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی برای این ایام پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه در روز اول هفته قوه قضائیه که روز جمعه است، سخنرانی رئیس کل دادگستری استان در خطبه‌های پیش از نمازجمعه  مشهد پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: در تمام شهرستان‌ها نیز سخنرانی رؤسای دادگستری‌ها یا دادستان‌ها را داریم که به عملکرد، دستاورد‌ها و نکات این دستگاه اشاره خواهند داشت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی، افزود: دوم تیرماه به نام «حمایت قضایی از جهش تولید با مشارکت مردم» در جهت تحقق شعار سال برنامه ریزی شده است به علاوه بازدید از یک واحد تولیدی دارای مشکل و معضل در دستور کار قرار داده شده تا بتوانیم در هفته قوه‌قضائیه، مشکل آن‌ها را حل کنیم. در تمام شهرستان‌ها نیز پیش‌بینی شده تا همکاران سرکشی داشته باشند.

مرتضوی با بیان اینکه روز یکشنبه درجهت تکریم مردم به نام «تکریم مردم با ارائه خدمات» نام گذاری شده است، بیان کرد: دوشنبه‌های هر هفته ملاقات عمومی داریم که حداقل 100 نفر در این ملاقات‌ها حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به برگزاری دادگاه‌های آنلاین در استان خراسان رضوی، گفت: سال گذشته حائز رتبه اول شدیم و امسال نیز این موضوع را باقوت ادامه خواهیم داد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی با بیان اینکه روز دوشنبه به نام روز «دفاع از آزادی‌های مشروع و ترویج فرهنگ صلح و سازش» نام گذاری شده است، خاطرنشان کرد: در این روز در قالب شورایی وقایع پرونده‌های مهم را مطرح و تعیین تکلیف خواهیم کرد.

مرتضوی تصریح کرد: ما ستادی با عنوان کنترل مجرمین حرفه‌ای داریم که این ستاد تلاش دارد افرادی که در نظم عمومی اخلال ایجاد می‌کنند و با جرایم، افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، حسابشان را جدا و بررسی کند.

وی با بیان اینکه هدف نهایی قوه‌ قضائیه اجرای عدالت، احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم است، روز سه‌شنبه با عنوان «بسط عدالت علوی در قوه قضائیه و روز چهارشنبه با عنوان «مقابله با ریشه‌های فساد و برخورد قاطع با مفسدین» نام گذاری شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی تصریح کرد: پنجشنبه روز «حقوق بشر، مقابله با تروریسم و همبستگی با مردم مظلوم غزه» نامگذاری شده و با دستگاه‌های دیگر نیز کار مشارکتی انجام خواهد شد تا از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

مرتضوی با اشاره به اینکه یکم تیرماه روز اصناف و دهم تیرماه سالروز صنعت است اضافه کرد: چهلم شهدای خدمت را نیز در همین روز‌ داریم و برنامه‌های مختلفی برای این ایام تدارک دیده شده است.

 

نظر شما