شناسهٔ خبر: 67234613 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پورمحمدی در اولین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ چه گفت؟

حل مشکلات اقتصادی تنها راه‌حل اقتصادی ندارد/ برنامه‌هایی که نمی‌شود اجرا کرد را بیان نکنیم تا مردم ناامید نشوند/ ناترازی و کسری بودجه در حال حاضر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ همت است/ نمی‌توانیم از آسمان مدیر و کارشناس بیاوریم

مصطفی پور محمدی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، در اولین دور از مناظرات انتخاباتی، به ارائه نگاه، برنامه و دیدگاه‌های اقتصادی خود پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مصطفی پور محمدی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برای حضور در اولین دور از مناظرات ریاست جمهوری وارد ساختمان صدا و سیما شد. وی پس ادای احترام به مقام شامخ شهدا، وارد ساختمان صدا و سیما شد.

در فرایند قرعه کشی برای مشخص شدن ترتیب صندلی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در اولین مناظره، مصطفی پور محمدی، در صندلی ۶ قرار گرفت و پس از اقامه نماز جماعت به همراه دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، در جایگاه مشخص شده قرار گرفت.

لحظه ورود پور محمدی به ساختمان صدا و سیما

آغاز بخش اول مناظره

سوالات مطرح شده توسط کارشناسان اقتصادی از نامزدها

در ادامه برنامه برخی کارشناسان به طرح سوالات خود از نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری پرداختند:

۱- دانش‌جعفری: آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟

۲- غضنفری: هر سال در دولت شما چقدر سرمایه گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟

۳- مظاهری: برای تامین رشد هشت درصد سرمایه گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟

۴- فولادگر: چه برنامه ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟

۵- پورمحمدی: برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه میکنید؟

۶- مروی: برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید ۶-۷ ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی صرفد و انگار به او ۳۰-۴۰ درصد مالیات می بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چیست؟

۷- نجفی عرب: برنامه مشخصی درباره ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می شویم می بینیم تورم و نرخ ارز و ... تغییر کرده است.

مشروح صحبت های پورمحمدی در ۴ دقیقه نخست پاسخ به کارشناسان اقتصادی را در ادامه بخوانید:

حل مشکلات اقتصادی تنها راه‌حل اقتصادی ندارد

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی با موضوع رشد اقتصادی و برنامه هفتم، گفت: ما همه مشکلات اقتصادی را می‌دانیم، اما مردم این مشکلات را روزمره لمس می‌کنند و با پوست و گوشت خود آن‌ها را درک می‌کنند.وی افزود: وقتی با کارشناسان زیادی در این ایام و گذشته گفت‌وگو داشتم و پای صحبت مردم نشسته‌ام، معتقد بودند که اقتصاد مقوله‌ای پیوسته به اجتماع، فرهنگ و عرصه بین‌المللی است.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ما مزیت‌هایی داریم اما هزینه آن را می‌دهیم و سودش را نمی‌بریم، به طرح این سؤال پرداخت که «چگونه ما باید این مشکلات اقتصادی را حل کنیم؟»، گفت: باید با دنیا تعامل و مشکلات مردم را برطرف کنیم.وی افزود: قبلا هم گفته‌ام با کارشناسان زیادی مباحثه داشتم و بخش خصوصی و محیط‌های عمومی و مردمی که گفت‌وگو می‌کنیم، نگاه کارشناسی دارند و می‌گویند مسائل اقتصادی صرفا راه‌حل اقتصادی ندارد، اقتصاد مقوله پیوسته به فرهنگ، اجتماع، مقولات حقوقی و امور سیاسی در عرصه داخلی و مسائل بین‌المللی است، نمی‌شود بدون توجه به اینها راه‌حل اقتصادی داد، نظر بنده هم همین است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: مگر می‌شود ما یک مشکل مهم و مسائل اقتصادی را از این منظر حل کنیم؟پورمحمدی تأکید کرد: در عرصه بین‌المللی نزدیک به دو دهه با تحریم روبه‌رو هستیم، بعضی اول گفتند اصلا تحریم مسئله مهمی نیست، حالا هم همین را می‌گویند، دنیا تحریم فلج‌کننده را بر ما تحمیل کرده است، ما ساده از کنار آن عبور می‌کنیم و بعد از مدت‌ها می‌گوییم تحریم هم هست و ۲۰ درصد به اقتصاد ما ضربه وارد می‌کند.

 

اولین نوبت صحبت ۴ دقیقه پورمحمدی

وی با بیان اینکه نقل و انتقال مالی تمام اقتصاد ما را گرفتار کرده است، گفت: ۱۰ است که باید آن را حل کنیم، ما در بین ۲۰۴ کشور جزو لیست سیاه قرار گرفتیم، تمام روابط تجاری ما قفل شده است، فعالان اقتصادی می‌خواهند چطور عمل کنند؟

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: از طرف دیگر در داخل کشور حرکت‌هایی انجام و به سفارتخانه‌ها حمله می‌شود، کل تبعات اقتصادی و سیاسی در حاشیه آن ایجاد و به تحریم‌ها اضافه می‌شود و یا حوداث بین‌المللی مثل اوکراین و تایوان و یا جاهای دیگر اتفاق می‌افتد.پورمحمدی اظهار کرد: ما مزیت‌هایی داریم، هزینه می‌دهیم و سود آن را نمی‌بریم و دیگران از این فرصت ما به نفع خودشان بهره‌بردای می‌کنند، فرصت‌ها را نمی‌توانیم شکار کنیم؛ چگونه می‌خواهیم مشکلات خود را بدون توجه و فرصت‌شناسی از مسائل بین‌المللی حل کنیم؟

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد و جامعه ما بزرگ است، گفت: باید با دنیا کار و نیازهای مردم را به طور جدی تأمین کنیم، مقولات داخلی هم همین جور است، مگر می‌شود مسائل داخی را نادیده گرفت؟کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: رهبری سالیان سال است که ما را به مسائل اقتصادی توجه می‌دهند، ما چقدر گوش کردیم؟، یک سره داریم آسیب می‌زنیم، جوان‌ها و مردم را آزرده‌خاطر کرده‌ایم؛ امروز ما در عرصه خارجی به وفاق ملی نیاز داریم، این اکسیر است.

مشروح صحبت های پورمحمدی در ۴ دقیقه دوم پاسخ به کارشناسان اقتصادی را در ادامه بخوانید:

برنامه‌هایی که نمی‌شود اجرا کرد را بیان نکنیم تا مردم ناامید نشوند

حجت الاسلام پورمحمدی در بخش دوم سخنان خود در اولین مناظره گفت: من به گذشته نظام و توان خودمان باور دارم و فکرم این است که نظام کارهای بزرگی را انجام داده است اما واقعیت‌ها را نباید انکار کرد. طبیعی است نقاط قوت فراوان داشتیم و با توجه به همین قوت ما می‌توانیم ضعف‌هامان را برطرف کنیم و عملکرد گذشته چراغ راه آینده است.

وی افزود: چرا رهبری فرمودند، در برنامه‌ها پنج ساله ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرایی شده است؟ مگر قانون برنامه‌ها پس نبود مشکل آنچه بوده است؟ آیا فقط کارشناسان و مجریان آنها مقصر بودند یا آنکه برنامه‌ها اشکال داشته است، لذا چرا فقط یک سری آرمان‌ها و رویاها را مطرح کنیم؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: رشد هشت درصدی اقتصادی مهم است و کشور به آن نیاز دارد. در ماده الحاقی ۳۵ برنامه هفتم ۲۵ مورد آمده است که دولت سال فرصت دارد، بیاید و آن را کامل کند. این در حالیست که در دولت آقای رئیسی دو سال طول کشید تا برنامه درست شود. هر چند یک مجلس و دولت دیگر برنامه را تصویب کرده و دولت دیگری که شعارهای دیگری داده است، باید آن را اجرا کند.

وی اذعان کرد: ما به تعهدات خود را به مردمی که قول قرار دادیم عمل کنیم. آقای قاضی زاده گفتند ۲۵۰ میلیارد دلار برای رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمندیم که البته من کمتر فکر می‌کنم به کمتر از آ نیاز داریم. اگر خوشبینانه ۵۰ درصد آن را از ظرفیت‌های داخلی تامین کنیم، ۶۰۰۰ همت نیاز داریم که همان را از کجا می‌خواهیم تامین کنیم؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با مردمی که به ما اعتماد ندارند و پول‌هایشان را به دلار طلا تبدیل کردند و حاضر نیستند به تولید تزریق کنند، نمی‌توان رشد اقتصادی ایجاد کرد. از طرفی در برنامه هفتم گفتند از منابع خارجی ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم که با این رقم نمی‌شود سیاست ۸ درصدی را اجرا کرد.

دومین نوبت صحبت ۴ دقیقه پورمحمدی

حجت الاسلام پورمحمدی تاکید کرد: نمی‌شود خودفریبی کرد و خوشبینانه با مسائل برخورد کرد در حالی که مردم مسائل را لمس می‌کنند. بنده این صحبت‌ها را با کارشناسان متعهد با سواد دانشگاه تهران و شریف و علامه و جوانان انقلابی مطرح کردم که اتفاقاً آنان تعابیر تندتری گفتند که من نمی‌خواهم آن را در این برنامه تکرار کنم. البته این‌ها دلیل نمی‌شود ما مایوس شویم وبگوییم نمی‌توانیم.

وی افزود: نظام قدرت‌ها و جایگاه والا کشور را در عرصه بین المللی تولید کرده است. در مقابل این تحریم سخت ایستادیم که این توانمندی ملی است که ما را به اینجا رسانده است وگرنه دچار فروپاشی شده بودیم‌

این نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری گفت: تحریم‌های فلج کننده ولی ما قدرتمندتر هستیم و قدرت خود را باور می‌کنیم و البته اشتباهات خود را باید بپذیریم با مردم صادق باشیم و وعده‌ها و برنامه‌های درست را ارایه کنیم.

آغاز بخش دوم مناظره

سوالات دور دوم مناظره اول نامزدهای ریاست جمهوری:

۱- محمدجواد ایروانی: برای جهش تولید و سرمایه گذاری و مشارکت آحاد مردم چه الگوها و برنامه‌های مشخصی دارید؟

۲- محمد خوشچهره: رویکرد رئیس جمهور برای تاکید روی طرح‌های مردمی کردن اقتصاد چیست؟

۳- فولادگر: سیاست‌های اصل ۴۴ برای تغییر ریل اقتصاد کشور و انتقال از اقتصاد دولتی به وضعیتی بود که دولت نقش خودش را نظارت و تنظیم گری داشته باشد. چه اتفاقاتی افتاد که سیاست‌ها جامع و خوب اجرا نشد؟ چرا فقط سراغ واگذاری‌هایی رفتیم آن‌هم با نگاه درآمدی؟ و توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی و ایجاد رقابت و رفع انحصار و آماده کردن محیط کسب و کار برای حضور مردم انجام نشد؟

۴- سیدحمید پورمحمدی: تدبیر شما برای اینکه دست بخش خصوصی باز شود و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در بازار رقابت محدود شود چیست؟

۵- محمدرضا باهنر: خصولتی ها نه دولتی اند و نه خصوصی؛ برای اینکه این بنگاه‌های خصولتی را از این چرخه اقتصاد هم بهره وری شان را بالا ببریم و هم به مردم واگذار شود چه برنامه‌ای دارید؟

۶- دانش جعفری: نقش شبه دولتی‌ها پررنگ است و واگذاری‌ها به جای اینکه به مردم و بخش خصوصی واقعی باشد به شبه دولتی‌ها واگذار شده است. منابع اینها هم غیرمستقیم ربط به دولت یا بخش عمومی دارد. از نظر شما در صورتی که بخواهید برنامه اقتصادی در کشور پیاده کنید، نقش شبه دولتی‌ها را در واگذاری‌ها چطور می‌بینید؟ سیاست شما برای استفاده از منابع مردم در اقتصاد چیست؟

مشروح صحبت های پورمحمدی در ۴ دقیقه سوم پاسخ به کارشناسان اقتصادی را در ادامه بخوانید:

پور محمدی: ناترازی و کسری بودجه در حال حاضر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ همت است

حجت الاسلام پورمحمدی در بخش سوم سخنان خود در این مناظره، گفت: به جد معتقدم با توان ملی و مدیریت و کارشناسی داخلی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما باید همچنان به نظرات کارشناسی بها دهیم.

وی افزود: بله با نظر و گرایش مردم اولویت‌ها را ما سیاستمداران تعیین می‌کنیم اما باید با پشتوانه کارشناسی این کار را انجام دهیم زیرا دنیای امروز دنیای تجربه، تخصص و علم است. در عین‌حال اعداد و ارقام گویا است و خود را نشان داده و فریاد می‌زنند، لذا بلند پروازی بدون پشتوانه جواب نمی‌دهد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بنده خیلی طرح‌ها را در دوران مسئولیت‌های خود اجرا کردم اما بایستی همبستگی داشت و بهواقعیت‌های خارجی دقت کرد.

وی افزود: ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی در هر جامعه است و این ثبات مالی در ابتدا نیازمند کنترل تورم است. تورم ۵۰ ساله ما تقریباً روی ۲۰ درصد است و این در حالی است که تورم ما در شش ساله اخیر از جمله در این دو سه سال کنونی، بالای ۴۰ درصد است، لذا مگر می‌شود با دریای مواج تورم ثبات اقتصادی ایجاد کنید؟

سومین نوبت صحبت پور محمدی

حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به کسری بودجه، تصریح کرد: ناترازی و کسری بودجه در حال حاضر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ همت است برای همین است که ناچاریم به رشد نقدینگی و تورم تن دهیم. از سویی مگر می‌توانیم از ناترازی بانک‌ها عبور کنیم در حالی که بخش بزرگی از نقدینگی کشور به دلیل سیاست‌های دولت یا مسئله بنگاه‌داری و یا مسائل دیگر ا قفل شده است؟

وی ادامه داد: بدون این‌ها نمی‌توانیم اقتصاد موفق و رشد هشت درصدی داشته باشیم. بنده بحث بهره‌وری و سهم تعیین کننده آن را قبول دارم ولی بهره‌وری با مدیرانی که پشتوانه تخصصی دارند و شعار نمی‌دهند و پیشینه آنها در توانمندی انجام کارها و وفاداری در وعده‌ها درست هست امکان‌پذیر است نه مدیرانی که پروژه‌ها را گران تمام کردند.

حجت الاسلام پورمحمدی اظهار کرد: باید مردم اعتماد پیدا کنند که بشود کاری را انجام دهیم، لذا با کدام کارشناس می‌خواهیم بهره‌وری را بالا ببریم؟ آیا با کارشناسی که به من اعتماد ندارد و به فکر مهاجرت است می‌توان نرخ بهره‌وری را بالا برد؟ لذا بدنه اجتماعی باید با ما همراهی و همدلی داشته باشد و به ما اعتماد کند.

وی تاکید کرد: حتماً توان آن را داریم که مشکلات را حل کنیم اما اما زیرساخت‌های آن را باید حل کنیم و با جهان خارج هم شوخی نکنیم و از قدرت دیپلماسی با پشتیبانی توان داخلی بهره ببریم. این در حالی است که ما هر روز خود تحریمی‌های داخلی را افزایش می‌دهیم آنگاه آیا می‌توانیم تحریم‌های خارجی را حل کنیم؟ لذا باید رویکردها را تغییر دهیم به نگاهمان را به مسائل بین‌المللی تغییر دهیم.

مشروح صحبت های پورمحمدی در ۴ دقیقه چهارم پاسخ به کارشناسان اقتصادی را در ادامه بخوانید:

نمی‌توانیم از آسمان مدیر و کارشناس بیاوریم

حجت الاسلام پورمحمدی در فرصت زمانی چهارم خود در مناظره امشب، گفت: مسئله مهم برای ما این است که هدف‌هایی را برای خود قرار داده، آنها را در برنامه‌ها تکرار کرده و می‌گوییم آن را اجرا می‌کنیم، در حالی که تجربه‌های قبلی خود را باید معیار قرار دهیم.

وی افزود: در بحث دیپلماسی باید خود تحریمی‌های داخلی را که مکمل تحریم‌های خارجی است، را با تدبیر جلو ببریم و آیا در گذشته آن را جلو برده‌ایم؟

حجت الاسلام پورمحمدی تاکید کرد: بنده و شما در سمت‌های عالی فعالیت کردیم. دولت‌ها موضوعیت ندارند. هر چند اگر به ما تکلیف شد، حتی آبروی خود را باید برای حل مشکلات مردم گرو بگذاریم. موضوع آن است که اگر حرکتی می‌خواهد بشود، ما سنگ اندازی می‌کنیم یا کمک می‌کنیم و این مسئله مهمی است. در همین جلسه ما وفاق نداریم و آیا بدون وفاق می‌توانیم مشکلات بین‌المللی را حل کنیم؟

وی با اشاره به تدابیر مقام معظم رهبری اظهار کرد: رهبری تدابیری دارند، سیاست‌های کلی دارند و تدبیرشان را ابلاغ می‌فرمایند، ولی می‌نشینیم و دوباره آن را توجیه می‌کنیم و می‌گوییم منظورشان چیز دیگری بوده است؛ شاید قصد خاصی و برای موقعیت خاصی بوده است و کشور را مانند خیلی چیزهای دیگر زمین گیر می‌کنیم و این کار را کرده‌ایم و این از واقعیت‌های موجود است.

چهارمین نوبت صحبت پورمحمدی

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما که نمی‌توانیم از آسمان مدیر و کارشناس بیاوریم. واقع موضوع آن است که ما باید خودمان مشکلات را حل کرده و مسائل در درون خود روشن کنیم. کلی از فضای سیاسی و تبلیغاتی ما تصمیمات و منافع ملی ما اثر می‌گذارد و به خطر می‌اندازد در حالی که این کشور به همه نیروهایش نیاز دارد، لذا اگر همه نیروهای کارشناسی دور هم جمع شده و به وفاق داشته باشیم مشکلات را می‌توانیم حل کنیم که البته این سخت است.

وی ادامه داد: ما هماورد دنیای استکبار هستیم. ما شعارهای بلند ما داییه تمدنی در دنیا داریم، ولی نمی‌شود با این همه اختلاف و دست و پا شکستگی و این نگاه غیر کارشناسی و هر روز دعوا و اختلاف مشکلات را نمی‌توان حل کرد.

حجت الاسلام پورحمدی گفت: هر موضوعی حداقل‌هایی دارند و این حداقل‌ها را باید رعایت کنید و به هم احترام بگذاریم. همین طور باید به کارشناسان و مدیران مجرب احترام بگذاریم.

وی با اشاره به دوران شهرداری قالیباف اظهار کرد: حکم شهرداری آقای قالیباف را بنده در زمان وزارت کشور خود صادر کردم.مخالفت‌هایی با من شد اما بنده به توانایی‌های ایشان اعتقاد داشتم اما این‌طور نبود که شهرداری تهران مشکل نداشته است مسائلش ساده بوده و با چه هزینه‌ای تمام شده است. این‌ها مسئله‌ای است که تحول در نظام شهری با چه رویکردی و در چه زمانی انجام شده است. این‌ها مبنای آینده می‌شود که کشور را چگونه می‌خواهیم بسازیم و ایده‌های روشن و برنامه دراز مدت ما چیست؟

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: مگر بنده برنامه‌های روزمره را مطرح می‌کنم؟ من نگاه کلان داخلی، خارجی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را مطرح می‌کنم. مسائل سیاسی است که مردم را اینقدر منزوی و نگران کرده است، لذا حتماً باید رویکردهای سیاسی و فرهنگی خود را اصلاح کنیم چون چاره‌ای جز این نداریم.

آغاز بخش سوم مناظره

مرحله سوم از مناظره اول نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مهار تورم آغاز شد. سوالات کارشناسان در این بخش:

۱- مصباحی مقدم: یکی از مشکلات جامعه ما تورم مزمن در نرخ بالاست؛ ۶ سال است تورم ۴۰ درصد و بالاتر داریم. شما با این تورم مزمن چگونه می خواهید برخورد کنید؟

۲- طهماسب مظاهری: ریشه اصلی رشد نقدینگی تحمیل دولت به بانکهاست.در صورتی که مردم شما را انتخاب کنند چه برنامه ای برای کنترل و مهار کسری بودجه و مهار تورم در حدودی که در برنامه هفتم پیش بینی شده دارید؟

۳- محمدجواد ایروانی: برای تنظیم نقدینگی به تولید چه برنامه‌ای دارید؟

۴- پیمان قربانی: (با اشاره به ناترازی بانکها با توجه به سیاستها و تکالیفی که به آنها محول شده است)؛ برنامه شما با توجه به تاکید برنامه هفتم بر کاهش ناترازی بانکها، برای اصلاح نظام بانکی و احیای بانکهای ناتراز و حل و فصل بانکهایی که قابلیت احیا ندارند چیست؟

۵- مهدی غضنفری: درباره افزایش نقدینگی گفته شده که موجب تورم می شود. در اقتصاد کلا پارامترها با هم بده بستان دارند و نمیشود فقط یک پارامتر را چسبید. شما چگونگی نقدینگی را مهار می کنید در  حالی که نقدینگی که روغن چرخدنده های تولید است را تامین می‌کنید؟

۶- محمدرضا پورابراهیمی: راهکارهای شما با فرض استقرار تحریم‌ها، برای ناترازی بودجه به عنوان اصلی ترین موضوع و مولفه اثر گذار بر شاخصهای اقتصادی کشور چیست؟

مشروح صحبت های پورمحمدی در ۴ دقیقه پنجم پاسخ به کارشناسان اقتصادی را در ادامه بخوانید:

بانک مرکزی تولید را متوقف کرده است

حجت الاسلام پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش پنجم صحبت‌های خود گفت: دوستان برخی راه حل‌ها را اشاره کردند و با نگاه کارشناسی و دقیق خوشبختانه به نقاط مشترک نزدیک می‌شویم.

وی‌افزود: تورم و نقدینگی ریشه‌های مشترکی دارند و با کنترل نقدینگی می‌توان تورم را کاهش داد، هر چند کنترل نقدینگی دلایل خودش را دارد.

وی باشه به صحبت‌های قالیباف در خصوص استقلال بانک مرکزی، تاکید کرد: آقای قالیباف گفتند که در مجلس تصویب کردند که باید اقتدار بانک مرکزی برگردد که این از ضروریات است و لازم بود زودتر انجام شود، اما در همین ایام که می‌گوییم اقتدار داریم، بانک مرکزی تمام تسهیلات را کنترل کرده و تمام وام‌ها متوقف شده است و کل تولید دچار مشکل شده است برای آنکه سیاست ارزی دستوری به بانک مرکزی اعمال می‌شود تا نرخ ارز بالا نرود در حالی که بخش تولید سرمایه در گردش می‌خواهد.

حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به نرخ بهره بانک‌ها اظهار کرد: نرخ بهره از حدود ۱۹ و اندی درصد به ۲۹ درصد رسیده است در حالی که در بازارها تا ۴۱ تا ۴۲ اعمال می‌شود و این نرخ بهره چرخه معیوب نقدینگی را تشدید می‌کند، لذا استقلال بانک مرکزی را چه کسی باید اجرا کند؟

پنجمین نوبت صحبت پورمحمدی

این نامزد انتخابات ریاست خاطرنشان کرد: ما نیازمند مدیر قوی هستیم و مگر می‌شود کارهای بزرگ را به آدم‌های ناتوان سپرد. از طرفی رئیس جمهور صرفاً مدیر قوی نیست بلکه باید به مسائل سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی، اجتماعی و روانی جامعه آشنا باشد، قدرت تحلیل، جمع‌بندی و ایجاد وفاق و نیز اعتمادسازی داشته باشد. از سویی مردم باید او را باور کنند و این می‌تواند مردم و نیروهای قوی را دور یکدیگر جمع کند و کشور را به آن جهتی که می‌خواهد نزدیک کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور باید امنیت آفرین، امنیت روانی، فکری حقوقی و امنیت مالکیت را که لازمه موفقیت در یک مدیریت کلان و سطح عالیست داشته باشد. در عین حال باید منظومه فکری اقتصادی خود را مشخص کنیم و ان را به مردم بگوییم.

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: هشت اصل را انتخاب کردم که آن را توضیح می‌دهم. یک رقابت است زیرا دولت باید از از رقابت کنار برود و اقتصاد بازار را قبول کند.دوم حقوق مالکیت فکری را باید جدی و مبنایی قرار دهیم. سوم انضباط مالی است که در بخش‌های اقتصادی به خصوص دولت را باید در نظر بگیریم. بی‌انضباطی از گذشته بوده است. در عین حال دولت چابک، ناظر، ضامن و حافظ ضمانت و اقتصاد بازار می‌خواهیم. در بخش‌های دیگر اصول دیگر را مطرح خواهم کرد.

مشروح صحبت های پورمحمدی در ۴ دقیقه ششم پاسخ به کارشناسان اقتصادی را در ادامه بخوانید:

ما توانمندیم و اقتصاد بزرگی داریم

حجت الاسلام پورمحمدی در صحبت‌های پایانی خود در بخش سوم گفت: منظومه فکری و اقتصادی دولت قرار را در ادامه بخش قبلی صحبت‌های خود، توضیح می‌دهم. اگر می‌خواهیم رشد اقتصادی ایجاد کنیم، نیازمند انضباط دقیق مالی در حوزه دولت هستیم. موضوع دیگر مشارکت آحاد جامعه در اقتصاد و مردمی سازی اقتصاد است. مردم هم سرمایه، انرژی و ابتکارات زیادی دارند و باید همه آنها را در بازار و رونق اقتصادی به کار بگیریم. همین طور توانمندسازی اقتصاد مردمی را از جمله بخش تعاون را که نقشش کوچک است، جدی بگیریم.

وی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار کرد: موضوع دیگر اصل مترقی ۴۴ است. مشکل ما آن است که فقط ۱۳ تا ۱۴ درصد آن به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است. عمده آن یا رد دیون است یا به نهادهای عمومی تحت مدیریت و کنترل دولت واگذار شده است و یا به نهادهای شبه دولتی داده شده است که این خصوصی‌سازی نیست و باید اصل ۴۴ را جدی و صحیح اجرا کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در بحث ساماندهی سهام عدالت مالکیت و مدیریت را در بورس و سهام عدالت به مردم برگردانیم، اینکه ۵۰ میلیون مردم حضور دارند و ما آن را اداره می‌کنیم.

ششمین نوبت صحبت پورمحمدی

حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری اظهار کرد: تلقی من این است که باید اقتصاد مقاومتی را که رهبری معظم با هوشمندی و فراست و درک صحیح از موقعیت کشور و فهم درست از نظام بین‌المللی انجام می‌دهند، جدی بگیریم. در این رابطه مسئله مهم که در زنجیره اقتصاد جهانی ورود کنیم، نه آنکه بازیچه باشیم. حتی من به بازیگری هم اعتقاد نداریم بلکه من می‌گویم که باید بازیگردان باشیم.

وی ادامه داد: ما توانمندیم و اقتصاد بزرگی داریم و در جای بزرگی واقع شدیم. توانمندی تخصصی کارشناسی و نخبگی و کارشناسی جامعه و جوانان ما قابل توجه است، لذا چرا از این غفلت می‌کنیم. مگر ما می‌ترسیم؟ چرا احساس ضعف می‌کنیم. باید در میدان‌های بزرگ بازی کنیم و شکست هم بخوریم و از شکست نترسیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: کشورها و ملت‌ها باید هدفگیری‌های بزرگ و جهت‌دار را انتخاب کنند و در آن میدان بازی کنند و ممکن است مانند میدان‌های قهرمان جهانی شکست هم بخورند اما معلوم است که مرد میدان هستند.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی در گفتمان «دولت قرار» محور است و ما با نگاه و پایه نگاه کارشناسی عمیق و البته متکی به مدیران کارآمد و توانا پیش خواهیم رفت.

نکته اساسی در این جهت آن است که مدیران ذهن همبسته و همافزا داشته باشند و با هم اصطکاک ایجاد نکنند و در بحث سلامت اقتصادی که در مبارزه با فساد که رشته تخصصی خود است مفصل بحث خواهم کرد.

بخش پایانی مناظره اول

جمع بندی صحبت های پورمحمدی در آخرین بخش دور مناظرات را در ادامه بخوانید:

 مشارکت بالا در انتخابات باعث اقتدار ملی خواهد شد

حجت الاسلام پورمحمدی در بخش جمع‌بندی و پایانی سخنان خود در مناظره اول، گفت:  به عنوان آخرین نفر لازم است تشکر بکنم. برای جلسه‌ای که خوب، صریح و جدی بود . همچنین از سازمان صدا و سیما که این بستر را به خوبی فراهم کرد و نیز  از مردم تشکر می‌کنم که بیننده این گفت و گو هستند که به آگاهی آنها اضافه می‌شود،تشکر می‌کنم. امیدوارم در مجموعه تلاش‌ها و تحرک‌ها، 
انشالله عیدی ما در امروز و گفت وگوهای دیگرمان تا عید  غدیر خم مشارکت بالای مردم در انتخابات  که رمز اقتدار ماست و نیز انشالله انتخاب بهتر و اصلح باشد.

وی افزود: مسئله مهم در توضیح منظومه فکری مان، ثبات، اطمینان و آرامش بخشی به جامعه است که در نهایت  رئیس دولت را در دستیابی به دو هدف مهم کمک کند که یک تقویت اعتبار دولت نزد مردم  و دیگری ارتقای نقش منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران، است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مهمترین ویژگی مورد انتظار از چنین برنامه‌ای برخورداری از انسجام کافی در همه حوزه‌های اقتصادی ، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و قابلیت سنجش مستمر و به هنگام نتایج مورد انتظار است، لذا در این چهارچوب اهداف اصلی می‌بایست قابل سنجش کمی و برای کنترل و نظارت مردم و پاسخگویی به آن باشد .

جمع بندی پایان پورمحمدی

وی تاکید کرد: دولت وظیفه‌ای جز ایجاد امنیت و تامین زندگی توام با رفاه عزت و آرامش برای مردم ندارد و قرار ما در «دولت قرار» نیز چنین است.  دولت باید از سر فعالیت اقتصادی مردم کنار برود و مانع فعالیت و کسب و کار مشروع مردم، نباشد و قرار «دولت قرار» چنین است. همچنین  دولت باید در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند و مردم و بخش خصوصی و تعاونی بتوانند به کمک این زیرساخت‌ها از این سرمایه‌گذاری‌ها نهایت استفاده را ببرند  و قرار «دولت قرار» نیز چنین است.

حجت الاسلام پورمحمدی عنوان کرد:  زیرساخت‌های اصلی مغفول مانده کشور مثل شبکه‌های ارتباطی فیزیکی و به خصوص شبکه ارتباطی الکترونیکی  باید توسعه پیدا کرده سریع و ارزان باشد  و از دانش‌های جدید و مهندسی نوین و کارآمد اقتصادی بهره بگیرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من در ابتدا هم عرض کردم شرط تحقق این خواست‌ها، وفاق گفتمان واحد در عرصه  و مباحثات بین‌المللی است و در داخل شرط آن تحقق معجزه است که اعجاز اعتماد مردم به حاکمیت و اعتماد حاکمیت به مردم است در حوزه اقتصادی، سیاسی و در حوزه فرهنگی است. از قدیم هم گفته‌اند دل به دل راه دارد و اگر به مردم بها ندهیم و صادق نباشیم، مردم هم به ما اعتماد نخواهند کرد .

وی گفت: دولت یک پیمانکاری، بنگاه داری، مدیریت یک بیمارستان، مدیریت یک شهر، موسسه یا یک پژوهشکده نیست، بلکه دولت مجموعه ظرفیت‌های یک کشور، یک ملت،  یک تاریخ، یک فرهنگ، یک هویت و یک تمدن است، لذا  مدیریت دولت باید همه ظرفیت‌ها را تجمیع کند و  هماهنگی بین کنشگران و فعالان  و هم افزایی تلاش‌ها را داشته باشد و طبعاً نظارت و هدایت به سوی اهداف ملی را انجام دهد.

وی افزود: تفکر جامعه کارآمد با  عقبه کارشناسی تجربه و امتحان دادگی می‌خواهد و  ان شاالله با رمز وفاق و  اعتماد به تعهداتمان را پایبند خواهیم بود و صادقانه با مردم عمل کنیم که جواب مناسب دریافت کنیم .

نظر شما