شناسهٔ خبر: 67234607 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

پورمحمدی در اولین مناظره انتخاباتی:

مردم روزانه با گوشت و پوستشان مشکلات اقتصادی را درک می کنند

پورمحمدی در اولین مناظره انتخاباتی: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما و کارشناسان با اعداد و ارقام آشنایی داریم اما مردم مشکلات لمس می کنند و روزانه با گوشت و پوستشان مشکلات اقتصادی را درک می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی گفت: ما و کارشناسان با اعداد و ارقام آشنایی داریم اما مردم مشکلات لمس می کنند و روزانه  با گوشت و پوستشان مشکلات اقتصادی را درک می کنند.

وی افزود: وقتی با کارشناسان زیادی در گذشته و این ایام مباحثه داشتم، با بخش خصوصی و اندیشه ورزان جوان و ... آنها یک دغدغه جدی دارند و می گویند حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه حل اقتصادی ندارد. اقتصاد با فرهنگ و اجتماع و سیاست و امور حقوقی و مسائل بین المللی پیوستگی دارد. نمی‌توان بدون توجه به این‌ها راه حل اقتصادی ارائه داد. من هم عقیده ام این است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در عرصه بین المللی نزدیک به دو دهه است با تحریم روبرو هستیم؛ دنیا تحریم فلج کننده را تحمیل کرده و ما ساده از کنار این می‌گذریم! مشکل نقل و انتقال مالی که تمام اقتصاد ما گرفتار آن است را باید حل کنیم. ما جزو لیست سیاه و جزو سه کشور هستیم. فعالان اقتصادی چه طور عمل کنند؟ از آن طرف در کشور به سفارتخانه حمله می شود و کلی تبعات دارد و به تحریم‌ها اضافه می شود.

وی افزود: مسائل بین المللی مثل اوکراین و تایوان هست که هزینه می دهیم ولی سودش را بهره نمی بریم. فرصت‌ها را شکار نمی‌کنیم. اقتصاد ما اقتصاد بزرگ و جامعه ما جامعه بزرگ است. حجم صنعت ما بزرگ است و باید با دنیا کار کنیم. نمی شود مسائل داخلی را هم نادیده گرفت؛ رهبری سال‌هاست ما را به اقتصاد و انسجام اجتماعی و مشارکت توجه می دهد. چقدر ما گوش کردیم؟ بسیاری از جوانان ما آزرده و مایوس شدند. وفاق ملی اکسیر است و بدون آن به جایی نمی‌رسیم. مردم به ما باور ندارند باید صادقانه راه حل ها را به آنها ارائه کنیم و اعتمادزایی  کنیم.

من به گذشته نظام، مردم و دولت‌ها افتخار می‌کنم/ کشور دو سال بی برنامه بود

پورمحمدی در زمان دوم چهار دقیقه‌ای خود گفت: من به گذشته نظام، مردم و دولت‌ها افتخار می‌کنم. من به توان خودمان و مردم باور دارم و می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و نباید واقعیات را انکار کنیم. ما باید با توجه به قوت‌ها نقاط ضعف را حل کنیم.  قبل از آن شش برنامه داشتیم که لازم الااجرا بود اما چرا ۳۰ تا ۳۵ درصد آن اجرا شده آیا مشکلات مدیران اجرایی بودند یا برنامه‌ها هم مشکلات داشتند؟ رشد اقتصادی ۸ درصد درست است اما چه طور می‌خواهیم اجرا کنیم. در برنامه‌های گذشته هم سود ۸ درصد بوده است. چرا اجرا نشده است؟

وی افزود: در این برنامه هفتم؛ باید الحاقات ماده ۳۵ تکمیل شود. کشور دو سال بی برنامه بود. دولت و مجلس گذشته برنامه هفتم را تصویب کردند حالا دولت جدید و مجلس جدید باید برنامه را با شعارهای مختلف اجرا کند. از کجا می‌خواهیم منابع مالی آن را تامین کنیم.۶ هزار همت باید جبران شود. چه طور می خواهیم آن را تامین کنیم؟ درباره میزان درآمد خارجی در برنامه هفتم آمده است که ۱۰ میلیارد یورو باید تامین منابع شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد. نمی‌شود رویاها و آرزوهای خود را در برنامه بنویسیم. همین می‌شود که مردم اعتمادشان در بورس خراب شده است. تا اعتماد نسازیم، نمیشود رشد اقتصادی داشت. من حرف هایی که میزنم که با مشورت کارشناسان دانشگاه علامه، تهران و شریف بوده و تعاریف تندی دارند این دلیل نمی‌شود که  بگوییم ناامید شویم. ما در مقابل تحریم سخت ایستادگی کردیم و توانستیم ملت و کشور را نگه داریم. بنابراین تحریم‌های فلج کننده مهم است. مردم مهم هستند و برنامه‌هایی که قابلیت اجرایی ندارند را بیان نکنیم و اعتماد مردم را جلب کنیم.

بلندپروازی بدون پشتوانه جواب نمی‌دهد

پورمحمدی در بخش دیگری از زمان خود گفت: من قبلا هم گفتم که به جد معتقدم با نیروی کارشناسی باید مشکلات را حل کنیم. همچنان باید به نظرات کارشناسان بها دهیم. دولت سیاست گذار است و اولویت برنامه را باید با نظر مردم فراهم کنیم. امروز دنیای تخصص و تجربه است. اعداد و ارقام گواه هستند. ارقام دارد فریاد می زند و خودشان را نشان می دهد. من در جایگاهی که بودم سخت‌گیر بودم و به گواه کسانی که با آنان کار کردیم می‌گفتند موفق بودیم. اما بلندپروازی بدون پشتوانه جواب نمی‌دهد. توان اجرا وجود دارد باید همبستگی و دقت به واقعیات خارجی وجود داشته باشد. ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی است.

وی تصریح کرد: اولین گام در این زمینه کنترل تورم است. تورم پنجاه ساله ما به طور متوسط ۲۰ درصد است. تورم این سال‌های اخیر بالای ۴۰ درصد است. در دریای مواج تورم می‌شود ثبات اقتصادی درست کرد؟ آیا می‌توان از ناترازی بانک‌ها عبور کرد؟ بخش بزرگی از نقدینگی‌ها قفل شده است یا سیاست‌های تکلیفی دولت است یا بنگاه داری این‌هاست یا مسائل دیگر. باید از شوک‌های ارزی جلوگیری کرد. بدون این‌ها نمی‌شود اقتصاد موفق و رشد هشت درصدی را اجرا کرد. بهره‌وری نیاز به مدیرانی با پشتوانه تخصصی دارد که شعار نمی دهند. به وعده‌ها وفادار هستند و حاشیه‌های آنان مشکل ساز نبوده و در این صورت مردم اعتماد می‌کنند که کار انجام بگیرند.  

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌ بهروه‌وری با کارشناسی که حاشیه داشته و مشکلات دارد، امکان‌پذیر نیست. بدنه اجتماعی باید با ما همراهی کند و اعتماد کند. باید زیرساخت آن را فراهم کرد. با جهان خارج شوخی نکنیم؛ از قدرت دیپماسی با توان ملی‌مان استفاده کنیم. هر روز که تحریم داخلی خود را افزایش می‌دهیم می‌توانیم تحریم خارجی را حل کنیم؟ ما نگاهمان را به مسائل بین المللی را باید تغییر دهیم.

باید با وفاق مسائل را حل کنیم/ نمی‌توانیم از آسمان مدیر و کارشناس بیاوریم

پورمحمدی در چهارمین زمان چهار دقیقه‌ای خود در اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسئله مهم برای ما این است که هدف‌های خومان را برای ملت ارائه کنیم و برای آن تعهداتی داشته باشیم. دیپلماسی خودتحریمی مکمل تحریم داخلی است. نباید با تقدیر جلو برویم. همه ما شش نامزد در مناصب عالی کشور بودیم. من در دولت‌های مختلف تلاش خودم را کردم تا به مردم خدمت کنیم و ما وظیفه داریم زمانی که به ما تکلیف می‌شود به مردم کمک کنیم.

وی افزود:  اگر می‌خواهیم حرکت مهمی در کشور صورت بگیرد، سنگ می اندازیم یا کمک می‌کنیم؟ ما در همین جلسه مناظره وفاق نداریم. رهبری تدابیری دارند و آن تدابیر را ابلاغ می‌کنند اما همزمان کادرسازی می‌کنیم، توجیه می کنیم و کشور را زمین‌گیر می‌کنیم ما نمی‌توانیم از آسمان مدیر و کارشناس بیاوریم. ما باید مشکلات را حل کنیم و مسائل را در ذهن خودمان روشن کنیم. در فضای تبلیغاتی و سیاسی تصمیمات ما اثر می‌گذارد. این کشور به تمام نیروهایش نیاز دارد و باید با وفاق مسائل را حل کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما نمی‌توانیم مشکلات را هر روز با دعوا و اختلاف حل کنیم. باید حداقل را قبول کرده و به همدیگر احترام بگذاریم. حکم شهرداری قالیباف را من در دوره مسئولیتم با توجه به تمام مخالفت‌هایی که وجود داشت امضا کردم. مگر ما درباره مسائل روزمره حرف می‌زنیم؟ مسائل سیاسی مردم را نگران و ناامید کرد و ما حتما باید رویکردهای سیاسی و فرهنگی خودمان را اصلاح کنیم.

بانک مرکزی پرداخت وام‌ها و تمام قول‌هایشان به کارآفرینان را متوقف کرده است

پورمحمدی در پنجمین زمان چهار دقیقه‌ای خود در بخش سوم مناظره تلویزیونی گفت: بزرگواران ریشه‌ها و راهکارهای تورم را گفتند. نظرات من هم شبیه همین نظرها است. در بحث کارشناسی نگاه‌ها به هم نزدیک می‌شود. با کنترل نقدینگی می‌توان تورم را کاهش داد. چند مثال عملی بزنم که سیاست‌گذاری ها به چه سمتی می‌رود. آقای قالیباف گفت در مجلس قانونی تصویب کردیم تا اقتدار را به بانک مرکزی برگردانیم؛ بسیار کار خوبی است در گذشته هم باید تصویب می کردیم و این از ضروریات است. اقتدار را بازگرداندیم اما عوامل تشکیل دهنده اقتدار را ایجاد نکردیم. در حال حاضر بانک مرکزی پرداخت وام‌ها را متوقف کرده، تمام قول‌هایشان به کارآفرینان را متوقف کردند و روند تولید به خاطر بانک مرکزی با مشکل مواجه شده است.

وی افزود‌: سود بهره را از ۱۹،  ۲۰ و ۲۱  به ۲۹ درصد بردیم و این خود تورم زایی شدید است و چرخه معیوب نقدینگی را تشدید می کند. چه زمانی استقلال بانک مرکزی اجرا می‌شود؟ ما برای هر کاری مدیر قوی می خواهیم. رئیس جمهور باید به همه جور مسائل آشنا باشد، قدرت جمع بندی، ایجاد وفاق و تحریک کنندگی اجتماعی داشته باشد و مردم او را باور کنند. رئیس جمهور باید امنیت روانی، امنیت فکری، امنیت مالکیت و حقوقی را ایجاد کند.

پورمحمدی تصریح کرد: باید منظومه فکری اقتصادی ما روشن باشد و به مردم بگوییم.  من هشت اصل دارم. یکی رقابت؛ اصل رقابت را نباید شوخی گرفت. دولت باید از رقابت کنار برود. دوم، اقتصاد بازار را قبول کنیم و اقتصاد دستوری را کنار بگذاریم. سوم، مالکیت فکری است که بحث بسیار مبنایی دارد. چهارم، انضباط مالی در بحث‌های اقتصادی و دولتی بسیار مهم است. ما دولت چابک، ناظر، ضامن، حافظ رقابت و اقتصاد بازار می خواهیم.

نباید همدیگر را حذف کنیم

پورمحمدی در بخش بعدی صحبت‌های خود در اولین مناظره تلویزیونی گفت: یکی از منظومه‌های فکری اقتصادی دولت قرار، انضباط مالی است که دولت موظف است برای آنکه بخواهد رشد اقتصادی  داشته باشد باید آن را برقرار کند. مشارکت آحاد جامعه و مشارکت مردم در اقتصاد بحث بسیار مهمی است. مردم انرژی و سرمایه زیادی دارند و باید آنان را مشارکت دهیم. بازار توسعه‌ای را باید به کار ببریم. توانمندسازی اقتصادی از بحث‌های ما است. بخش تعاون در اقتصاد کوچک است. اصل چهل و چهارم اصل بسیار متقنی است. مشکل ما در اجرای اصل ۴۴ این است که ۱۳ تا ۱۴ درصد آن به بخش خصوصی واقعی واگذار شده و عموم آن در مدیریت دولت و شبه دولتی است. این چه وضعیت خصوصی سازی است؟

وی افزود: بحث بعدی مربوط به ساماندهی سهام عدالت است. تلقی من این است که ما باید بحث اقتصاد مقاومتب را که رهبری با هوشمندی درک صحیحی از مدیریت کشور و فهمی از نظام بین المللی داشتند جدی بگیریم. من به بازیگری اعتقاد ندارم بلکه به بازیگرگردانی اعتقاد دارم. استفاده از توانمندی، کارشناسی و نخبگی قابل توجه است. ما چرا از این موضوع غفلت می کنیم؟ باید در میدان‌های بزرگ حضور داشته باشیم و باید شکست بخوریم و از آن نترسیم. ملت‌های بزرگ جهش بزرگ پیدا می‌کنند ولی در بعضی‌ها شکست می‌خورند و پیروز می‌شوند. برنامه اقتصاد مقاومتی در دولت قرار محور برنامه‌ها است. نگاه کارشناسی عمیق به کارشناسان و مدیران کارآمد نیاز دارد و نباید همدیگر را حذف کنیم باید از همه سلایق استفاده کنیم.

اگر با مردم صادق نباشیم مردم به ما اعتماد نخواهند کرد

پورمحمدی در آخرین بخش سخنان خود در اولین مناظرات تلویزیونی با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی گفت: من چون آخرین نفر هستم چند تشکر دارم. یک تشکر از دوستان دارم که گفت‌وگوی صریح و سازنده داشته و نیاز جامعه به گفت‌وگوها است. از مردم عزیز که بیننده این لحظات هستند، باید تشکر کنیم. امیدوارم این تحرک‌ها و تلاش‌های ما در گفت‌وگوها تا عید سعید غدیر منجر به گرفتن عیدی و مشارکت بالای مردم در انتخابات باشد که رمز اقتدار ما است.

وی افزود: جمع بندی من این است که مسئله مهم در این گفتمان در منظومه اقتصادی ثبات، اطمینان و آرام بخشی در جامعه است. دستیابی و تقویت اعتبار دولت در نزد مردم است. مهمترین ویژگی از این بحث‌ها انسجام کافی در همه حوزه اقتصادی، سیاسی فرهنگی و قابلیت سنجش مستمر مورد انتظار است. اهداف اصلی باید قابل سنجش و کمی برای کنترل و نظارت مردم و پاسخگویی به آن باشد دولت وظیفه‌ای جز امنیت و تولید زندگی با رفاه امنیت برای جامعه دارند و دولت باید از سر رفاه، فعالیت اقتصادی مردم کنار برود و قرار دولت قرار چنین است. دولت باید در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری کند و بتوانند در این زیرساخت‌ها نهایت استفاده را ببرند زیرساخت های مغفول مانده به خصوص در شبکه الکترونیکی توسعه محور، ارزان باشد و مهندسی نوین کارآمد اقتصادی بهره‌گیری کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: شرط این خواسته ها وفاق گفتمان واحد در عرصه بین المللی و محاسبات بین المللی شرط معجزه است. شرط اعجاز اعتماد مردم به حاکمیت و اعتماد حاکمیت به مردم است. در حوزه سیاسی فرهنگی اجتماعی دل به دل راه دارد. اگر با مردم صادق نباشیم مردم به ما اعتماد نخواهند کرد. ریاست جمهوری، مدیریت بیمارستان یک موسسه یک پژوهشکده نیست.  اداره دولت، یک تاریخ فرهنگ یک هویت یک تمدن است باید مدیریت تجمیع ظرفیت ها را داشته باشیم و برای افزایش سرمایه اجتماعی تلاش کند. تفکر گفتمان جامعه و کارآمد، امتحان دادگی می خواهد با رمز وفاق و رمز اعتبار، باید به تعهداتمان پایبند باشیم تا جواب مناسب دریافت کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما