شناسهٔ خبر: 67234411 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

پزشکیان در اولین مناظره انتخاباتی:

بدون انسجام داخلی اجرای برنامه محقق نمی شود/ به جای انتخاب جناحی، از کارشناسان واقعی استفاده کنیم

پزشکیان در اولین مناظره انتخاباتی: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید به جای انتخاب جناحی، از کارشناسان واقعی استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، صحبت‌های مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنچه که در مدت کوتاه می‌توان گفت این است که برای مشارکت اقتصادی بیشتر، باید همه گروه‌ها و دسته‌ها در اجرای برنامه هفتم توسعه کار را پیش ببرند و در غیر این صورت کاری پیش نمی‌بریم و دچار مشکل خواهیم بود. ما باید به جای انتخاب جناحی، از کارشناسان واقعی استفاده کنیم. اگر نتوانیم انسجام داخلی را در جریان اجرای برنامه داشته باشیم، هر چقدر هم برنامه خوب باشد، اجرای برنامه محقق نمی شود.

وی افزود: آنچه دولت به عنوان برنامه هفتم توسعه به مجلس آورد، از سوی شورای نگهبان اشکال گرفته شد. دولتی که در آینده می‌آید از نظر علمی غیرممکن است که این برنامه با این کارشناسان قابل اجرا باشد. امیدواریم با کارشناسانی که دولت بعدی می‌آورند، بتوان این برنامه را اجرا کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امکان ندارد بدون ایجاد ارتباط با دولت‌های منطقه و دنیا به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم. برای رشد ۸ درصد ما نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه لازم داریم که در شرایط فعلی و با این شیوه به آن نخواهیم رسید و فقط شعار خواهیم داد.

وی افزود: تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی باید در تصمیمات مشارکت داشته باشند و دستشان باز باشد. نباید در این کشور تولیدکننده تنش بلرزد که فردا با این بی‌ثباتی‌های اقتصادی و قانونی، چگونه فعالیت کند. حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار را باید سرمایه‌گذار داخلی سرمایه‌گذاری کند که نوع رفتار ما تعیین می‌کند که آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر!

تحریم فاجعه است/ «دور زدن تحریم» ممکن است، اما در حاشیه آن «بخور بخور» می‌شود

پزشکیان گفت: معتقدم تجربه جهانی برای انسان‌ها راه را مشخص می‌کند. هیچ کشوری از زمان جنگ جهانی دوم بدون صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی به رشد اقتصادی نرسیده است. آقای قاضی زاده هاشمی که گفتند سرمایه گذار می‌آوریم، بدون سرمایه خارجی نمی‌توانند به سرمایه‌گذاری برسند. ما الان گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. الان افتخار مردم این شده که ماشین دست دوم را از کشوری بخریم. حال می‌گویند دولت دلار ندارد که برای واردات بدهد.

وی با بیان اینکه تحریم فاجعه است، گفت: می‌‎گویند تحریم را دور می‌زنیم ولی در این دور زدن فساد وجود دارد. «دور زدن تحریم» ممکن است، اما در حاشیه آن «بخور بخور» می‌شود و ایران از نظر فساد مالی جایگاه بدی در جهان دارد. ما نفر ۱۵‌ام از آخر در زمینه فساد هستیم و این تحریم‌ها یکی از دلایل عمده این فساد است. ما بدون ارتباط با دنیا صادرات هم نمی‌توانیم بکنیم. در همین چین گفتند که اگر FATF در ایران تصویب نشود، سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دهند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: ۴۰ سال است که وعده درست کردن وضعیت را می‌دهیم ولی ارزش پول کاهش پیدا می‌کند. اگر پول هم چاپ کنیم و بدهیم باز هم ارزش پول کمتر می‌شود. آقای قالیباف گفتند که با کاهش مصرف می‌توانیم پرتی را در انرژی جبران کنیم اما این بدون واردات ابزارآلات جدید و ارتباط با دنیا امکان‌پذیر نیست. نگاه ما باید عوض شود. نخبگان و سرمایه ما از کشور می‌دهد و با وعده‌های دروغین می‌خواهند کار را درست کنند. پرسش من این است که با این تئوری که توسط دوستان مطرح می‌شود، کدام کشور به رشد اقتصادی رسیده است که ما مثال دوم آن باشیم؟

همه کسانی که وعده دروغین دادند باید امروز محاکمه شوند

پزشکیان در بخش سوم حرف‌های خود گفت: در رابطه با صحبت‌های آقای قالیباف باید بگویم اگر اصلاحاتی که در دنیا انجام شده الگو قرارداده شده و عملیاتی شود، مشکلات حل خواهد شد. بانک جهانی این تجربه را تایید می‌کند.  اگر تصمیمات ما وضع مردم را بدتر کند، باید پاسخگوی آن مشخص باشیم. ما بسیاری از افراد را به عنوان مدیر در شرکت‌های دولتی داریم که حتی وقتی ضرر می‌کنند و کار را بدتر می‌کنند، فوق العاده مدیریت و پاداش می‌دهیم.

وی افزود: در جاهایی که امکان سپردن کار به بخش خصوصی است، باید به طور شفاف بدهیم اما اگر قرار باشد شرکت‌ها را به افراد خودی بدهیم، نتایج‌اش را در دولت‌های قبلی دیدیم. در کدام کشور می‌بینیم که روشی غیر از همین مسیر بین المللی رفتند و نتیجه گرفتند؟ آنکه با عقل جمعی و جهانی مشورت کند، نتیجه می‌گیرد. آیا برای رجوع به پزشک دنبال کارشناس ارشد می‌گردیم یا دنبال هم حزبی و همفکر خود می‌رویم؟ در اقتصاد هم همین واقعیت وجود دارد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: اگر اقتصاد را به فرد غیر کارشناس بسپاریم، نتیجه همین وضعی است که امروز داریم. همه می‌گویند ۸ درصد رشد خواهیم داشت. چرا موفق نشدند؟ همه کسانی که این وعده دروغین را دادند باید امروز محاکمه شوند. باید پاسخگوی بازنشستگان و معلمانی که نمی‌توانند معاش خود را بچرخانند، باشیم. با این وضعیت هم فرار سرمایه خواهیم داشت و هم فرار مغزها و نیروی انسانی ادامه خواهد یافت.

یکی از افراد این دولت گفت با یک میلیون شغل ایجاد می‌کنم، این توهین به شعور انسان است

وی گفت: از ضرورت‌های اجرای برنامه هفتم اکنون صحبت می‌‌شود،‌ اما بنده تنها کاندیدایی بودم که وقتی ثبت نام کردم، گفتم که برنامه هفتم توسعه را اجرا خواهم کرد. به من حمله شد که مگر شما برنامه ندارید؟ این درحالی است که قانون تکلیف کرده که ظرف مدت مشخص، باید قانون اجرا شود.

پزشکیان گفت: من نگفتم بانک جهانی باید نسخه‌اش اجرا شود. من گفتم بانک جهانی کشورهای موفق را مشخص و اعلام کرده و این کشورها واقعا موفق شدند. آقای دکتر گفت سه روزه مشکل بورس را حل میکنم، چرا نکرد مگر قرار نبود ۴ میلیون مسکن بسازند، بیش از سیصد هزار تا ساخته شده؟ گفتند با یک میلیون شغل ایجاد می‌کنم، این توهین به شعور انسان است

وی ادامه داد: می‌گویند خودمان می‌توانیم. مگر می‌شود بدون تجربه جهانی و بدون کارشناس بتوانیم کاری کنیم و شعار ما می‌توانیم سر دهیم؟ ما کارخانه‌ها و دانشکده‌هایی داریم که افراد غیرکارشناس در راس آن‌ها قرار گرفته است و باید این روند تغییر کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده معتقدم برنامه هفتم باید اجرا شود و اول از همه تاکید کردم، اما سوال من این است که چرا چیزهایی مطرح شده که نمی‌توانند اجرا کنند. آقای زاکانی می‌گوید ترکیه شکست خورده است. قبل از انقلاب ترک‌ها وقتی به ایران می‌آمدند، حسرت جاده‌های ایران را می‌خوردند، حالا اما ما باید ببینیم که به ازای هر تونلی که می‌زنیم، آن‌ها ۴۰ تونل افتتاح کرده و تبلیغ هم نمی‌کنند. مثلا ما امروز از راه‌سازی ترکیه بسیار عقبیم و امروز ما حسرت می‌خوریم. بنده به همین دلیل باور دارم بدون ارتباط با جهان و بدون استفاده از تجربه جهانی و نگاه کارشناسی و بدون گشایش بازار، شکست می‌خوریم.

نباید بگوییم عده‌ای عقل کل و مابقی اجنبی هستند

پزشکیان در بخش بعدی حرف‌های در واکنش به اظهارات قاضی‌زاده هاشمی گفت: چه کسی گفته که ما به خارج دل بسته ایم؟ من گفتم که ابتدا باید در داخل اجماع و همدلی داشته باشیم. باید اول اختلافات بین خود را حل کنیم. نباید بگوییم عده‌ای عقل کل هستند و مابقی اجنبی هستند. مردم ایران هستند که می‌توانند مشکل را حل کنند و نه یک گروه برگزیده مدعی! حل مشکل بورس در سه روز معلوم است که وعده پوشالی است.

وی افزود: نقدهای ما باعث این نشده است که قدردان زحمات شهید رئیسی نباشیم و آنها را نادیده بگیریم. عدم حل مشکلات در زمان ایشان به مسائل علمی و اختلافات داخلی بازمی‌گردد.

این نامزد انتخابات با بیان اینکه دولت است که تورم ایجاد می‌کند، گفت: دولت نباید کسری بودجه خود را به مجلس بیاورد و در بانک‌ها خلق پول بی‌پشتوانه کنیم. نباید شب بخوابیم و صبح بیدار شویم و ببینیم که قدرت خریدمان از بین رفته است. امروزه معلمان و بازنشستگان ما شرمنده خانواده خود شده و برای امرار معاش در تاکسی اینترنتی کار می‌کنند.

وی یادآور شد: برای آنکه کسری بودجه رفع شود، باید کنترل هزینه انجام دهیم. کنترل هزینه با اصلاح نظارت، افزایش شفافیت در هزینه‌ها و حذف هزینه‌های اضافی است. اولین کاری که دولت می‌کند این است که با ایجاد تعهدات دستور به چاپ پول به بانک‌ها می‌دهد. برای وام‌ها دستور داده می‌شود و با چاپ پول وام می‌دهند که این مشکلات باید با اصلاح ساختاری حل شود.

با این نظام وام‌دهی فقرا را فقیرتر و اغنیا را غنی‌تر می‌کنیم

پزشکیان در بخش دیگر حرف‌های خود گفت:‌آنچه من گفتم این است که ما هوای داخلی‌ها را نداریم و تنها هوای گروه خاصی را داریم. قبول دارم که ما مدیر نداریم و عده‌ای افراد بی‌تجربه را آوردیم مدیر کردیم. کسی که نه مدیریت کرده و نه دانش دارد را مدیرکل کردیم، قاعدتاً کارایی ندارد. عامل اصلی ایجاد تورم دولت‌ها هستند. کسری بودجه و بزرگ شدن دولت مهم‌ترین عامل تورم است. باید بنگاه‌هایی که کارایی ندارند حذف یا بودجه آن تغییر کند.

وی افزود: همین امروز ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. ما خودمان مقصریم و بانک‌های ما نیز به خاطر دخالت دولت این وضعیت را دارند. اگر بخواهیم اصلاح نظام بانکی داشته باشیم، باید بانک‌ها را از بنگاه‌داری خارج و تسهیلات تکلیفی بانک‌ها را به نحوی تغییر دهیم که بانک‌ها در بازگرداندن پول خود دچار مشکل نشوند.

پزشکیان گفت: در زمینه وام‌های بانک‌ها هم مجلس و هم دولت مقصر هستند. ما با این نظام وام‌دهی فقرا را فقیرتر و اغنیا را غنی‌تر می‌کنیم. مشورت گرفتن از کشورهای اسلامی‌ای که موفق شدند، اشکالی ندارد. اگر کسانی برای بیماری خود به خارج می‌روند تا درمان شوند، در زمینه اقتصاد هم می‌توانیم کسانی را بیاوریم و از آن‌ها استفاده کنیم.

تشدید اختلافات و عیب‌گیری درست نیست/ بنده را به سمتی نکشید که بخواهم عیب‌های افراد را بگویم

پزشکیان در بخش آخر صحبت‌های خود در پاسخ به ادعاهای قاضی زاده هاشمی درباره دعوت از مدیران خارجی به کشور از سوی وی، پاسخ داد: خدمت آقای قاضی زاده هاشمی بگویم که من نمی‌خواهم به نقد دولت آقای رئیسی بپردازم زیرا قلبا به ایشان ارادت دارم. بنده در مورد کارشناسان نگفتم مدیر از خارج بیاوریم بلکه گفتم مشاوره بگیریم. بنده برایم تعجب است ایشان موضوع حل مشکل بورس در سه روز یا اشتغال با یک میلیون تومان را توضیح دهند. 

وی افزود: درباره آقای زاکانی می‌خواهم موضوع استقراض از بانک ملی و خرید از چین از طرف شهرداری را شفاف کنند. البته بنده قصد ندارم این مسائل را چندان مطرح کنم. 

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بنده به تعامل فعال جهانی اعتقاد دارم و تحریم را جنگ اقتصادی می‌دانم و کشته های جنگ اقتصادی مردم محروم و فقرا هستند. اقدامات اولویت‌دار از نظر من این است که مردم باید بدانند که پول دولت کجا خرج می‌شود. بودجه و خرج دولت باید در اتاقی تماماً شیشه‌ای شفاف شود و به جز برخی مخارج نظامی و امنیتی چیزی استثنا نشود.

پزشکیان ادامه داد: بنده پدیده شبه دولتی را قبول ندارم و کار باید به بخش خصوصی سپرده شود و البته بخش خصوصی هم باید بداند که خبری از رانت و امتیاز ویژه نیست. محدودیت اینترنت و فیلترینگ باعث محدودیت کسب و کارها شده است که در دولت من این موانع باید رفع شود. 

وی تاکید کرد: در دولت بنده هر تصمیمی گرفته شود، باید به رفع فقر و کمک به مردم محروم بینجامد. عدالت، تکنولوژی و رفع فقر از اصولی است که بنده آن را سرلوحه قرار می‌دهم. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پایان تصریح کرد: اگر ما با مشارکت مردم مشکلات را حل کنیم، قادر به حل بحران‌ها هستیم. تشدید اختلافات و عیب‌گیری درست نیست. بنده هیچ ربطی به دولت آقای روحانی ندارم و حضوری هم در آن نداشتم. تخریب به نفع انقلاب نیست. بنده را به سمتی نکشید که بخواهم عیب‌های افراد را بگویم که اگر بخواهیم بگوییم، هر کسی عیب‌هایی دارد.

انتهای پیام/

نظر شما