شناسهٔ خبر: 67234389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

قاضی زاده در اولین مناظره اقتصادی ۱۴۰۳ چه گفت؟

اگر نمی‌توانید برنامه هفتم را اجرا کنید اصلا چرا نامزد شدید؟/ اگر کار دست ما باشد، حتی کمتر از ۳ روز می‌توانیم مشکل بورس را حل کنیم/مردم از وعده خسته شده‌اند/ دست از مردم‌آزاری در اقتصاد برداریم

نامزد ریاست جمهوری گفت: مردم از وعده خسته شده‌اند. باید و نباید گفتن ساده است؛ باید بگوییم کاری که می‌خواهیم انجام دهیم توسط چه تیمی و با چه روشی انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، اولین مناظره از ۵ مناظره درنظر گرفته شده برای نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محور مسائل اقتصادی برگزار شد.

امیرحسین قاضی زاده یکی از نامزدهایی بود که وارد صدا و سیما شد تا پس از قرائت فاتحه برای شهدای گمنام در محل برگزاری قرعه کشی مناظره نامزدها مستقر شود.

پس از قرعه کشی صندلی شماره ۱ به نام قاضی زاده درآمد.

مناظره پس از ۲۰ دقیقه تاخیر با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن آغاز شد و سپس سوالات کارشناسان اقتصادی از نامزدها پخش شد و قرار شد که هر نامزد در ۴ دقیقه به دلخواه خود به یک یا چند سوال یا همه سوالات جواب دهد.

سوالات نوبت اول از نامزدها

۱- دانش‌جعفری: آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟

۲- غضنفری: هر سال در دولت شما چقدر سرمایه گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟

۳- مظاهری: برای تامین رشد هشت درصد سرمایه گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟

۴- فولادگر: چه برنامه ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟

۵- پورمحمدی: برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه می کنید؟

۶- مروی: برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید ۶-۷ ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی صرفد و انگار به او ۳۰-۴۰ درصد مالیات می بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چیست؟

۷- نجفی عرب: برنامه مشخصی درباره ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می شویم می بینیم تورم و نرخ ارز و  ... تغییر کرده است.

قاضی‌زاده هاشمی اولین نامزدی بود که به سوالات پاسخ داد. وی در فرصت ۴ دقیقه ای خود گفت:

* جوانترین نامزد هستم و ۲۰ سال سابقه کار اجرایی در کشور داشته‌ام.

* واقعا مردم از وعده خسته شده‌اند.

* برای رشد ۸ درصدی نیازمند سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری هستیم و جدی‌ترین کاری که باید انجام دهیم اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه‌هاست

* جوری صحبت نکنیم که دنیا انگار از امروز شروع شده و نباید بدون اینکه نقش خودمان در گذشته را بگوییم از گذشته حرف بزنیم.

* وعده‌دادن‌ها باعث می‌شود که مردم همه‌چیز را باور کنند و اگر وعده عملی نشود مردم از صندوق رای ناامید می‌شوند.

مشروح صحبت های قاضی زاده در ۴ دقیقه نخست پاسخ به کارشناسان اقتصادی را در ادامه بخوانید:

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با موضوع اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید که از شبکه یک سیما در حال برگزاری است گفت: یاد رئیس جمهور عزیز شهید را پاس می‌دارم. بنده به عنوان یکی از اعضای تیم دولت وظیفه دانستم پرچم رئیس جمهور شهید را به دست بگیرم و مدل جدیدی از حکمرانی کشور را ارائه کنم.

وی افزود: بنده که جوان‌ترین عزیزان هستم نزدیک ۲۰ سال سابقه کار اجرایی در کشور دارم، همه افرادی که به عنوان رجل سیاسی شناخته می‌شوند سابقه کار طولانی دارند و متعلق به دولت و گفتمانی بودند.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: همه این بزرگواران همکار یک دولت بودند، ما جوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده است و تمام گذشته را نقد کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همچنین در بحث وعده‌ها، مردم واقعاً از وعده خسته شده‌اند؛ باید و نباید گفتن ساده است؛ باید بگوییم چگونه و توسط چه تیمی و با چه روشی می‌خواهیم کارها را انجام بدهیم؟ مثلاً قانون برنامه هفتم را چگونه انجام دهیم؟ آیا در سابقه مان نشانه‌ای برای اینکه چطور می‌خواهیم انجام بدهیم یا خیر؟

وی افزود: وقتی وعده به عمل نمی‌رسد ناامیدکننده است و مردم با صندوق قهر می‌کنند. وگرنه می‌گویند اینها هم مثل گذشته چیزی می‌گویند و عمل نمی‌کنند.

قاضی زاده هاشمی گفت: برای رشد ۸ درصدی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری داریم، شاید جدی ترین کار اجرای تام قانون هدفمندی یارانه هاست، در مورد سرمایه گذاری داخلی اکثر منابع دولت صرف هزینه‌های دولت می‌شود و باید بخش خصوصی را به عنوان شریک راهبردی وارد میدان کنیم و شوک‌های ارزی را کنترل کنیم.

پاسخ قاضی زاده به سوالات کارشناسان در ۴ دقیقه اول

قاضی زاده در ۴ دقیقه دوم خود که به بیان نظرات درخصوص دیدگاه سایر نامزدها اختصاص داشت این محورها را بیان کرد:

* مردم و خانواده‌ها هزینه تصمیمات اشتباه ما را می‌پردازند

* حرف های کلی شنیدیم که قبلا تکرار شده و یک دهه برای ما رشد اقتصاد منفی ایجاد کرده.

* هزینه تصمیمات اشتباه را مردم و خانواده های ما می پردازند.

* برخی تصمیم ها سبب کوچکتر شدن سفره مردم و افزایش طلاق و کاهش ازدواج شده است.

* هر تصمیمی می گیریم باید ببینیم اثر عینی آن بر سفره مردم چه خواهد شد.

* با جزئیات راهکارها را گفته ام؛ نسخه هایی که دوستان می دهند، مردم اثر آن را یک دهه پس داده اند.

* باید اقتصاد را پیش بینی پذیر کنیم باید بخش خصوصی را شریک راهبردی کنیم.

* یک روز صادرات گوجه را ممنوع کنیم یک روز پیاز و یک روز هم آزاد کنیم

* از مردم آزاری در اقتصاد دست برداریم؛ مثل قانون مالیاتی وگمرکی و صدور مجوز ثبت اسناد.

* خام فروشی نفت داریم ولی فرآورده ها را همسایه ها روی سر و دست می برند.

 * سیاست ارزی تجاری باید به نفع تولید و رفاه خانوار باشد.

* نفت را می فروشیم ولی با ۳ برابر قیمت روغن وارد می کنیم درحالی که شرکت های دانش بنیان ما می توانند با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر همان را تولید کنند.

مشروح صحبت های قاضی زاده در ۴ دقیقه نخست بخش دوم پاسخ به کارشناسان اقتصادی را در ادامه بخوانید:

نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰ میلیارد دلاری هستیم

قاضی‌زاده هاشمی در باره رشد اقتصادی گفت: برای رشد اقتصادی هشت درصد نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰ میلیارد دلاری هستیم و جدی‌ترین کاری که باید در داخل انجام دهیم اجرای تام قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید به عنوان شریک راهبردی دولت وارد شود و لازمه آن جمع کردن مسائل سیاسی از اقتصاد است.

قاضی زاده هاشمی گفت: حرف های کلی شنیدیم که قبلا تکرار شده است؛ در عمل یک دهه برای ما اقتصاد رشد اقتصاد منفی ایجاد کرده وهزینه تصمیمات اشتباه ما را مردم و خانواده های ما می پردازند.

برخی تصمیم ها سبب کوچکتر شدن سفره مردم شده است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی تصمیم ها سبب کوچکتر شدن سفره مردم و افزایش طلاق و کاهش ازدواج شده است، ادامه داد: در مسائل داخلی، سیاست مالیاتی، رواج سیاسی مردم را به عنوان نسخه شفا بخش می بینیم، ۱۱ میلیون مجرد داریم خانواده‌ها نمی‌توانند هزینه‌های ازدواج را بدهند، حجم طلاق زیاد شده است.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه سیاست ارزی تجاری باید به نفع تولید و رفاه خانوار باشد، افزود: در دولت خانواده به مسائل جزیی می پردازیم و بررسی خواهیم کرد که اثر هر تصمیمی گیری به صورت عینی در سفره مردم چه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ما پیش بینی ناپذیر است، گفت: با جزئیات راهکارها را گفته‌ام؛ نسخه هایی که دوستان می دهند، مردم اثر آن را یک دهه پس داده اند. باید اقتصاد را پیش بینی پذیر کنیم باید بخش خصوصی را شریک راهبردی کنیم.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه خام فروشی نفت داریم ولی فرآورده ها را همسایه ها روی سر و دست می برند، اظهار داشت: نفت را می فروشیم ولی با سه برابر قیمت روغن وارد می کنیم درحالی که شرکت های دانش بنیان ما می توانند با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر همان را تولید کنند.

دست از مردم آزاری در بخش اقتصادی برداریم

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دست از مردم آزاری در بخش اقتصادی برداریم، شل و سفت کردن موضوع مالیات گمرگ داریم در دولت شهید رئیسی اقدامات خوبی انجام شد.

مردم زمانی اعتماد خود را از دست می‌دهند که دولت سیاه‌نمایی کند

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به مردمی‌سازی اقتصاد اظهار داشت: به نظر بنده در این جلسه نامزدها تصمیم به بحث کارشناسی ندارند. در پاسخ به کارشناسان که گفتند دولت‌ها جدید هستند باید بگویم بنده به عنوان یک کارشناس و اعضای دولت شهید رئیسی خود را ملزم به ادامه راه ایشان می‌دانم تا تعهدات خود را اجرا کنم.

وی تصریح کرد: اگر سیاستمداران اتفاقات مثبت را نادیده بگیرند و سیاه‌نمایی کنند، اعتماد مردم خدشه دار می‌شود. مردم زمانی اعتماد خود را از دست می‌دهند که نامزدها و دولت‌ها سیاه نمایی کنند.  

قاضی زاده هاشمی گفت: در زمینه خصوصی سازی اشکالاتی داشتیم که باید بازنگری کنیم. موضوع سهام عدالت موضوع خوبی بودم و مدیریت سهام عدالت باید به مردم واگذار می‌شد اما متاسفانه به حیاط خلوت سیاسیون تبدیل شد و از مسیر درست خود منحرف شد. کارخانجات را به بخش های خصولتی دادیم و به مشکلات دولت اضافه کردیم.  

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سهم دولت باید در اقتصاد به غیر از آموزش، امنیت و بهداشت کاهش یابد؛ اظهار داشت: در خصوصی سازی باید شفاف و واضح عمل کنیم و محل آن نیز بورس است. باید بخش های دولتی و نیمه دولتی که بهره وری مناسب ندارند را در بازار بورس واگذار کنیم و این به معنای کاهش سهم سرمایه گذاری دولت نیست بلکه نگاه ما این است که دولت نباید تصدی‌گری کند.  

وی ادامه داد: به طور مثال در حوزه بزرگراه‌ها سرمایه گذاران داخلی با برخی تسهیلات وارد خواهند شد و چالش های دولت را کاهش خواهند داد اما در حوزه جاده‌های روستایی نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار داشت که  وارد شود.  

دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه خصوصی سازی باید رقابتی و شفاف شود، خاطرنشان کرد: دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند زیرا بخش خصوصی یاور دولت است و این بخش درآمد مالیاتی و درآمد بخش عمومی دولت را تامین می‌کند و هزینه‌های عمومی دولت را کاهش می‌دهد.

صحبت های قاضی زاده درباره دیدگاه سایر نامزدها در ۴ دقیقه دوم

در بخش دوم مناظره ۶ سوال دیگر از سوی کارشناسان اقتصادی مطرح شد و قرار شد نامزدها در ۴ دقیقه به این سوالات پاسخ دهند.

سوالات نوبت دوم کارشناسان اقتصادی از نامزدها

محمدجواد ایروانی:
برای جهش تولید و سرمایه گذاری و مشارکت آحاد مردم چه الگوها و برنامه های مشخصی دارید؟

محمد خوش چهره:
رویکرد رئیس جمهور برای تاکید روی طرحهای مردمی کردن اقتصاد چیست؟

حمیدرضا فولادگر:
سیاستهای اصل ۴۴ برای تغییر ریل اقتصاد کشور و انتقال از اقتصاد دولتی به وضعیتی بود که دولت نقش خودش را نظارت و تنظیم گری داشته باشد.  چه اتفاقاتی افتاد که سیاستها جامع و خوب اجرا نشد؟ چرا فقط سراغ واگذاری هایی رفتیم آنهم با نگاه درآمدی؟ و توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی و ایجاد رقابت و رفع انحصار و آماده کردن محیط کسب و کار برای حضور مردم انجام نشد؟

سیدحمید پورمحمدی:
تدبیر شما برای اینکه دست بخش خصوصی باز شود و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در بازار رقابت محدود شود چیست؟

محمدرضا باهنر:
خصولتیها نه دولتی اند و نه خصوصی؛ برای اینکه این بنگاه های خصولتی را از این چرخه اقتصاد هم بهره وری شان را بالا ببریم و هم به مردم واگذار شود چه برنامه ای دارید؟

داوود دانش جعفری:
نقش شبه دولتی ها پررنگ است و واگذاریها به جای اینکه به مردم و بخش خصوصی واقعی باشد به شبه دولتیها واگذار شده است. منابع اینها هم غیرمستقیم ربط به دولت یا بخش عمومی دارد. از نظر شما در صورتی که بخواهید برنامه اقتصادی در کشور پیاده  کنید، نقش شبه دولتیها را در واگذاری ها چطور می بینید؟ سیاست شما برای استفاده از منابع مردم در اقتصاد چیست؟

قاضی زاده مانند دور اول نخستین نامزدی بود که به سوالات پاسخ داد. وی در فرصت ۴ دقیقه ای خود این محورها را بیان کرد:

* دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند؛ بخش خصوصی شریک راهبردیِ دولت است و دولت باید از توسعهٔ آن استقبال کند.

* ظاهرا بعضی دوستان بنا ندارند صحبت کارشناسی کنند.

* به عنوان عضو کابینه شهید رئیسی، خود را به برنامه‌های ایشان که در مبنای تحول است و همچنین لایحه برنامه هفتم ملزم میدانم‌ و تمام تعهدات را اجرا میکنم.

* اگر سیاستمداران اتفاقات مثبت را نادیده بگیرند و سیاه‌نمایی کنند، اعتماد مردم خدشه دار می‌شود.

* سهام عدالت کار خوبی بود اما مشکل این بود که دولت مدیریت سهام عدالت را حفظ کرد.

* مدیریت سهام عدالت باید به مردم واگذار می‌شد نه اینکه حیاط خلوت سیاسیون شود.

* سهم دولت باید در اقتصاد کاهش یابد؛ به غیر از آموزش، امنیت و بهداشت.

دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به مرحله دوم سوالات گفت: احترام کارشناسان چند کلام بگویم. به عنوان یکی از افراد دولت آقای رئیسی، به برنامه‌های دولت ایشان و لایحه برنامه هفتم، خودم را ملزم می دانم و همه تعهدات را اجرا می‌کنیم.

وی افزود: مردم هم وقتی اعتماد را از دست می‌دهند که سیاستمداران اعتماد به نفس نداشته باشند و سیاه نمایی کنند. در خصوصی سازی اشکالاتی داشتیم که علتش محل بحث است؛ اختصاصی سازی کردیم، سهام عدالت کار خوبی بود ولی اشکالش این بود که مدیریتش را دولت حفظ کرد و مدیریت سهام عدالت باید به مردم واگذار می‌شد نه اینکه حیاط خلوت سیاسیون شود.

وی افزود: حقوق کارگر حفظ نشد و دولت و قوه قضاییه مجبور به ورود شدند. رقابتهای اقتصادی باید پشت اتاق شیشه‌ای باشد. ابزار این بورس است. بنگاه‌های ناکارامد باید بهره ور شوند و به بورس بروند و واگذار شوند آن‌وقت مجبور نیستیم خیلی سریع برگردانیم.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: این معنیش این نیست که سهم دولت را در سرمایه گذاری کم کنیم. دولت تصدی گری نباید بکند. به جز امور حاکمیتی که امنیت و بهداشت و آموزش است که دولت باید اینها را تضمین کند، جاهای دیگری که دولت هست یا جایی باشد که مردم نمی‌خواهند یا نمی‌توانند.

وی ادامه داد: اگر تعرفه بزرگراه‌ها واقعی شود سرمایه گذاران می آیند و انجام می‌دهند. این کار بخش خصوصی است. اما جاده روستایی را نمی‌توان انتظار داشت که او انجام دهد. اینجا دولت باید سرمایه گذاری کند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند؛ بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است. دولت باید تلاش کند و لذت ببرد از توسعه بخش خصوصی. چون درآمد مالیاتی اش افزایش می‌یابد و درامدهای بخش عمومی و اشتغال بهتر می‌شود. یعنی هم درامدهای دولت بیشتر می‌شود و هم هزینه‌های دولت کاهش می‌یابد.

پاسخ قاضی زاده به دور دوم سوالات کارشناسان در ۴ دقیقه سوم

قاضی زاده در ۴ دقیقه دوم بخش دوم مناظره که به بیان نظرات درخصوص دیدگاه سایر نامزدها اختصاص داشت این محورها را بیان کرد:

 * اگر نمی‌توانید برنامه هفتم را اجرا کنید اصلا چرا نامزد شدید؟

 * به تجربه جهانی قائلیم اما هم تجارب مثبت و هم تجارب شکست خورده.

 * یک نمونه از اینکه کشور در حال توسعه نسخه بانک جهانی را رعایت کرده است و توانسته اقتصاد خود را نجات دهد، نشان دهید؟

 * برخی نسخه ها بانک جهانی مفهومی به اسم‌انسان و انسانیت را قبول ندارد.

 * برخی مطالبی که دوستان می‌گویند با حقایق جامعه ما متفاوت است.

 * اگر نمی‌توانید برنامه هفتم را رعایت کنید و خیلی سخت می‌دانید اصلا چرا کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری شده‌اید؟

 * اینکه نامزدی از الان بگویید با این بخش مشکل دارم از همین الان دبه کند، وقتی به مواجهه با مردم برسد هزار بهانه می آورد.

 * دولت نباید با مردم رقابت کند، این مخالف سیاست راهبردی است.

 * بهره وری و بنگاه‌های دولت تا انتصابات سیاسی از ان‌جمع نشود، حل نخواهد شد

 * مردم بهتر از هر کسی اقتصاد را رعایت می‌کنند، همان جوان ۱۶ یا ۱۷ ساله که جنگ را اداره کردند می‌توانند اقتصاد را اداره کنند.

مشروح صحبت های قاضی زاده در ۴ دقیقه دوم بخش دوم که نظراتش درباره دیدگاه سایر نامزدها بود را در ادامه بخوانید:

قاضی‌زاده‌هاشمی خطاب به رقبا: اگر نمی‌توانید برنامه هفتم را اجرا کنید اصلا چرا نامزد شدید؟

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما به کسب و استفاده از تجربه‌های جهانی قائل هستیم؛ ولی تجربه درست و شکست خورده را باهم در نظر می‌گیریم.

وی افزود: یک نمونه از کشوری که قوانین بانک جهانی را رعایت کرده و موفق بوده را نام ببرید؛ کشورهای آمریکایی نمونه بارز شکست خوردگان پیروی از این سیاست هستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بانک جهانی انسانیت نمی‌شناسد، مثلا آیا ما می‌توانیم به صورت کار معین حقوق دهیم؟ آیا جامعه توان تحمل آن را دارد؟ قطعا خیر.

قاضی زاده هاشمی خطاب به رقبای خود اظهار داشت: برخی نامزدها دائم می‌گویند ما نمی‌توانیم برنامه هفتم را اجرا کنیم؛ باید پرسید اصلا چرا اینجا هستند؟ باید بدانند رئیس جمهور مجری اجرای قوانین است. کسی که از الان دبه می‌کند، بعدا برای مردم دنبال بهانه‌های مختلف خواهد بود.

وی اظهار داشت: یکسری افراد وقتی کار را در دست گرفته و نمی‌توانند آن را انجام دهند، تنها از دلایل نتوانستن خود برای مردم می‌گویند؛ برخی وعده‌ها برای فریب مردم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: دولت نباید با مردم رقابت کند، این مخالف سیاست راهبردی است. بهره وری در بنگاه‌های دولت تا انتصابات سیاسی از آن‌ جمع نشود، حل نخواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: مردم خودشان می‌توانند اقتصاد را اداره کنند و دولت نباید دائما در آن دخالت کند.

وی یادآور شد: مردم بهتر از هر کسی اقتصاد را رعایت می‌کنند، همان جوان ۱۶ یا ۱۷ ساله که جنگ را اداره کردند می‌توانند اقتصاد را اداره کنند.

صحبت های قاضی زاده درباره دیدگاه سایر نامزدها در ۴ دقیقه چهارم

مرحله سوم از مناظره اول نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مهار تورم آغاز شد

سوالات کارشناسان در این بخش:

مصباحی مقدم:
* یکی از مشکلات جامعه ما تورم مزمن در نرخ بالاست؛ ۶ سال است تورم ۴۰ درصد و بالاتر داریم. شما با این تورم مزمن چگونه می خواهید برخورد کنید؟

طهماسب مظاهری:
* ریشه اصلی رشد نقدینگی تحمیل دولت به بانکهاست.در صورتی که مردم شما را انتخاب کنند چه برنامه ای برای کنترل و مهار کسری بودجه و مهار تورم در حدودی که در برنامه هفتم پیش بینی شده دارید؟

محمدجواد ایروانی:
* برای تنظیم نقدینگی به تولید چه برنامه‌ای دارید؟

پیمان قربانی:
* (با اشاره به ناترازی بانکها با توجه به سیاستها و تکالیفی که به آنها محول شده است)؛ برنامه شما با توجه به تاکید برنامه هفتم بر کاهش ناترازی بانکها، برای اصلاح نظام بانکی و احیای بانکهای ناتراز و حل و فصل بانکهایی که قابلیت احیا ندارند چیست؟

مهدی غضنفری:
* درباره افزایش نقدینگی گفته شده که موجب تورم می شود. در اقتصاد کلا پارامترها با هم بده بستان دارند و نمیشود فقط یک پارامتر را چسبید. شما چگونگی نقدینگی را مهار می کنید در  حالی که نقدینگی که روغن چرخدنده های تولید است را تامین می‌کنید؟

محمدرضا پورابراهیمی:
* راهکارهای شما با فرض استقرار تحریم‌ها، برای ناترازی بودجه به عنوان اصلی ترین موضوع و مولفه اثر گذار بر شاخصهای اقتصادی کشور چیست؟

قاضی زاده هاشمی در سومین بخش از پاسخ به سوالات کارشناسان این محورها را مطرح کرد:

 * باید ببینیم چه کسانی یک شبه بورس را به خاک سیاه نشاندند

 * متأسفانه برخی طرفداران یکی از کاندیداها روی موضوع بورس مانور می دهند بورس مفهمومی راجع به انتظارات است مردم آینده را می خرند باید دید در دولت قبل از آقای رئیسی چه کسانی بورس را نابود کردند

 * در آن زمان من نایب رئیس  مجلس بودم برای برخی افراد تشکیل پرونده داده شد

 * اگر سیاست های غلط اصلاح شود، بورس اصلاح می شود

* اگر کار دست ما باشد، حتی کمتر از ۳ روز می‌توانیم مشکل بورس را حل کنیم

 * باید اعتماد مردم را حفظ کنیم نه اینکه عده ای در پستوها از تصمیمات مطلع می شوند برخی کارشناسانی که به اصلاح مشورت می دهند خودشان سهام بورس را فروختند و بقیه مردم را دست تنها گذاشتند.

 * احتمالا دوستان نهضت بزرگ جاده سازی در دولت احمدی نژاد را یادشان رفته است در دولت شهید رئیسی هم این نهضت ادامه یافت.

 * ۲.۴ میلیون مسکن در حال ساخت است نه ۳۰۰ هزار واحد.

 * مگر می شود کل کارشناسان کشور را یکی کرد؟ در حوزه سلامت دو مکتب هست یکی اینکه دولتی شود یکی هم اینکه بانک جهانی می گفت آن را به بازار بدهید.

 * تمام مکاتب اقتصادی معتقدند می شود تورم را  تک رقمی کرد؛ راهکار عملی دارد علم اقتصاد از معدود جاهایی که راه حل روشن دارد، مسأله تورم است ولی اقتدار سیاسی می خواهد از جنس اقتدار شهید رئیسی نه سازش با بیرونی ها

 * برخی دوستان فکر می کنند همه چیز را مانند آبِ خوردن می توانند به بیرون بدهند.

مشروح صحبت های قاضی زاده در ۴ دقیقه اول بخش سوم که پاسخ به بخش سوم سوالات کارشناسان بود را در ادامه بخوانید:

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در بخش سوم مناظرات گفت: متاسفانه بعضی از طرفداران یکی از کاندیدا هم در بحث وعده بورسی من خیلی مانور می‌دهند. کسی که با بورس آشنا باشد می‌داند بورس ناشی از مفهومی به نام انتظارات است.

وی افزود: باید ببینید در دولت قبل از آیت الله رئیسی چه کسانی یک شبه بورس را به خاک سیاه نشاندند و در یک شب تصمیم گرفتند، دیر اعلام کردند و زندگی بقیه را نابود کردند.

قاضی زاده هاشمی گفت: آن افراد برایشان تشکیل پرونده شده شد، بله اگر کار دست ما باشد حتماً می‌توانیم سریع‌تر از این‌ها هم مشکل بورس را حل کنیم. چون بر اثر یک سیاست غلط بورس ریزش می‌کند و اگر آن سیاست غلط اصلاح شود بورس هم اصلاح می‌شود. باید بتوانیم اعتماد مردم را حفظ کنیم.

وی افزود: اینکه صحبت از مردم می‌کنیم باید بتوانیم اول از همه اعتماد را حفظ کنیم. نباید حس شود عده‌ای در پس پستوها از تصمیمات مطلع می‌شوند؛ بعضی کارشناسان خودشان در بورس بودند اسمشان را به شما بعد مناظره می‌دهم. شاید بشناسیدشان. اینها سهام خود را به موقع فروختند و مردم را دست تنها گذاشتند.

وی افزود: درباره ترکیه، احتمالاً شما نهضت بزرگ جاده سازی در دولت آقای احمدی نژاد و کارهای خوب در دوره آقای رئیسی را یادتان رفته. ۶۰۰ هزار مسکن الان در حال ساخت است فقط. نه ۳۰۰ هزار تا.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مگر می‌شود کل کارشناسی کشور را یکی کرد؟ درباره حوزه سلامت در دنیا دو مکتب است؛ برخی می‌گویند دولتی کن، قبلاً هم بانک جهانی می‌گفت بده اقتصاد بازار. کدام را می‌خواهیم انتخاب کنیم؟ این‌طور نیست که نظرات کارشناسی همه جا یکجور باشد.

وی افزود: درباره تورم هم همه کارشناسان معتقدند می‌شود تک رقمی کرد. علم اقتصاد از معدود جاهایی که راهکار روشن دارد مساله تورم دارد. منتها اقتدار سیاسی می‌خواهد از جنس اقتدار سیاسی شهید رئیسی و نه از جنس دیگران یعنی سازش با سایرین! برخی می‌گویند اگر سازش درست شد مساله داخلی مان درست می‌شود! همه امورات را می‌خواهند به بیرون وصل کنند.

پاسخ قاضی زاده به دور سوم سوالات کارشناسان در ۴ دقیقه پنجم

قاضی زاده در ۴ دقیقه دوم بخش سوم مناظره که به بیان نظرات درخصوص دیدگاه سایر نامزدها اختصاص داشت این محورها را بیان کرد:

* باید جلوی دخالت اشخاص غیر مسئول در بانکها و تسهیلات سفارشی را بگیریم

* به خاطر ارتقای بهره‌وری در دنیا نمونه شدیم و در دولت شهید رئیسی جایزه گرفتیم.

* باید جلوی دخالت اشخاص غیرمسئول در ارائه تسهیلات را بگیریم.

* بانک‌های قرض الحسنه را باید توسعه بدهیم.

* بودجه رفتار مدیران را تنظیم می کند ما در بنیاد شهید بودجه را عملیاتی کرده ایم اگر مدیری نتوانست برنامه را اجرا کند، بودجه اش را قطع کردیم.

 * اینکه ثبات در بازار ارز داریم ناشی از اقتدار سیاسی است با اینکه تنش با دشمن تا دندان مسلح داشتیم اما نرخ ارز را کنترل کردیم نه اینکه با پاره کردن یک کاغذ به هم بریزد و ارز چند برابر شود.

مشروح صحبت های قاضی زاده در ۴ دقیقه دوم بخش سوم که نظراتش درباره دیدگاه سایر نامزدها بود را در ادامه بخوانید:

مهار تورم از طریق ۳ مسئله

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای مهار تورم باید سه مسئله حل شود که شامل ساماندهی پولی مالی  بهبود بهره وری و در نهایت حل مسائل سیاسی است.  

وی ادامه داد: در حوزه مسائل پولی و مالی هم کارکرد بانک مرکزی و هم انضباط بخشی به ساختار مهم ترین مسئله است که خوشبختانه این مسئله در مجلس اصلاح شده است همچنین در حوزه بهره وری نیز باید گفت که خوشبختانه در دولت شهید رئیسی یک برنامه‌ریزی دقیق تدوین شد و در دنیا برای این برنامه ریزی و به مدد جوانان بچه مسلمان جایزه گرفتیم.  

قاضی زاده هاشمی افزود: اینکه طی سال‌های اخیر توانستیم تنش ارزی را کنترل کنیم؛ نشان از اقتدار درون زای سیاسی است و ناشی از رفتار خارجی نیست. اینکه امروز از تنش های سیاسی کمترین میزان تاثیر پذیری را داریم ناشی از افزایش توان و اقتدار در حوزه بانکی و پولی است.  

وی اضافه کرد: در حوزه کنترل نقدینگی و در زمینه اصلاح نظام بانکی ابتدا باید از تسهیلات سفارشی و کارکرد سلیقه‌ای و دستوری جلوگیری کنیم. در بانک دی که در اختیار بنیاد شهید است؛ بسیاری از تسهیلات سفارشی از گذشته را داشتیم که جلوی آن گرفته شد و برای بسیاری از بدهکاران نیز پرونده قضایی تشکیل شد.  

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: توسعه تسهیلات قرض‌الحسنه برای توسعه کشاورزی از دیگر راهکارها برای بهره وری و استفاده از ظرفیت ها است و بانک های تخصصی به این بخش باید اختصاص یابد؛   علاوه بر این بانک‌ها و سهامداران را نیز باید پاسخگو کنیم و عملیات بانکی را نیز باید تحت نظارت کامل قرار دهیم.  

وی اظهار داشت: بودجه ریزی نیز باید براساس برنامه باشد و نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را باید مستقر کنیم. این ایراد به همه وارد است که وقت تنظیم بودجه همه نهادها می‌خواهند رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کنند اما در مجلس باز رؤیاهای نمایندگان به آن اضافه می‌شود؛ از اینرو دولت برخی برنامه‌ها را مجبور است نادیده بگیرد؛ باید در دولت چهاردهم بودجه تراز بدون ایجاد تورم تهیه شود.

صحبت های قاضی زاده درباره دیدگاه سایر نامزدها در ۴ دقیقه ششم

در بخش پایانی با محاسبه زمان های نامزدها به آن ها اعلام شد که جمع بندی خود را در زمان مشخص شده بیان کنند.

قاضی زاده در بخش آخر صحبت های خود این محورها را بیان کرد:

* من می‌خواستم به ظلم‌هایی که علیه شهید رئیسی شده بود پاسخ دهم اما اینجا فهمیدم که باید به ظلم‌هایی که به نظام می‌شود جواب دهم

* ما بهترین کارشناسان را داریم. بعضی ها طوری حرف می زنند انگار ما کارشناس نداریم مثل زمانی که می گفتند باید مدیر وارد کنیم.

* زیر سوال بردن دستاوردهای جمهوری اسلامی از ظلم به شهید رئیسی هم بالاتر است.

* دولت را با خزانهٔ خالی تحویل شهید رئیسی دادند اما به خوبی اداره شد.

* تحریم‌ها بیشتر شد اما فروش نفت ما افزایش پیدا کرد؛ شهید رئیسی چگونه این کار را انجام داد؟

* شهریور ۱۴۰۰ نرخ تورم ۴۶ درصد بوده، اما در اردیبهشت ۱۴۰۳ به ۳۷ درصد رسیده است.

* یک دهه رشد اقتصادیِ منفی داشتیم اما میانگین آن در دورهٔ شهید رئیسی به ۶ درصد رسید.

مشروح صحبت های قاضی زاده در بخش جمع بندی را در ادامه بخوانید:

کارشناسان برجسته در کشور داریم

قاضی زاده هاشمی در مرحله جمع‌بندی پایانی گفت: لازم می‌دانستم که به ظلم‌هایی که به شهید رئیسی می‌شود پاسخ دهم ولی امروز متوجه شدم که به نظام ظلم می‌شود. انگار ما هیچ کارشناسی در کشور نداریم و حتی لازم است کارشناس وارد کنیم.

وی افزود: بله ما از تجربه مدیریت جهان استفاده کنیم، ولی کارشناسان برجسته در کشور داریم. می‌گویند ما باید وارد میدان‌های بزرگ شویم درحالی که ما میدان‌دار بزرگ هستیم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: اینکه این حرف‌ها را می زنیم بخاطر این است که به مردم پشت کرده‌ایم. آقای پزشکیان در حلقه بسته‌ای هستند که مجلس خودشان خود آقای پزشکیان را هم تحمل نکرد.

وی افزود: با خزانه بدهکار دولت را به شهید رئیسی تحویل دادند ولی آقای رئیسی این دولت را به خوبی اداره کرد. در فروش نفت تحریم‌ها بیشتر شد ولی در دولت شهید رئیسی فروش نفت چند برابر شد.

روابط با همسایگان در قبل دچار مشکل و با برخی روابط قطع بود ولی این مسئله در دولت آقای رئیسی حل شد. رشد تورم در دولت آقای رئیسی کاهش یافته است. رشد اقتصادی کشور در گذشته در دولت قبل صفر بود ولی رشد ۶ درصدی در دولت آقای رئیسی ایجاد شد.

جمع بندی قاضی زاده در بخش پایانی

نظر شما