شناسهٔ خبر: 67234344 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

قاضی‌زاده‌ هاشمی در اولین مناظره انتخاباتی:

جوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده است/ دست از آزار مردم در موضوعات اقتصادی برداریم

قاضی‌زاده‌ هاشمی در اولین مناظره انتخاباتی: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: جوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده و به جای دیدن نقش خود فقط گذشته را نقد نکنیم، مردم از وعده خسته شدند باید و نباید گفتن ساده است باید بگوییم کار را چگونه و با چه تیمی می خواهیم انجام دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در اولین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یاد رئیس جمهور شهید و شریف را پاس می داریم. بنده به عنوان یکی از اعضای تیم رئیس جمهور وظیفه خود دانستم که پرچمی که شهید رییسی در دست گرفته بود و مدل جدید حکمرانی را پیش گرفته بود را در دست بگیریم و جلو بروم.

وی افزود: چون چراغ اول به نام من روشن شده اجازه می گیرم در شروع بحث عرضی داشته باشم بنده جوان ترین نامزد هستم ۲۰ سال سابقه کار اجرایی داشتم همه رجلان سیاسی سابقه طولانی در خدمت دارند و همکار یک دولتی بوده‌اند جوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده و به جای دیدن نقش خود فقط گذشته را نقد نکنیم، مردم از وعده خسته شدند باید و نباید گفتن ساده است باید بگوییم کار را چگونه و با چه تیمی می خواهیم انجام دهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آیا در سابقه مان نشانه ای است برای این که چطور می‌خواهیم کار را انجام دهیم یا خیر؟، گفت: وقتی وعده به عمل نمی رسد ناامیدکننده است و مردم با صندوق قهر می کنند. وگرنه می‌گویند اینها هم مثل گذشته چیزی می گویند و عمل نمی‌کنند.  وقتی ببینید وعده و عملکرد یکی است امیدوار می شوند.

وی تاکید کرد: برای رشد اقتصادی هشت درصدی به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلاری نیاز داریم و این رقم با فرض کنترل ناترازی انرژی پیش‌بینی شده و این جدی‌ترین کاری که است که باید انجام دهیم. همچنین باید در قانون هدفمندی یارانه بازنگری داشته باشیم و به بخش خصوصی اعتماد کنیم تا کمک رسان دولت باید  و موضوعات سیاسی را از اقتصادی جدا کنیم.

هزینه تصمیمات اشتباه ما را مردم و خانواده‌ها می‌پردازند

قاضی زاده هاشمی در بخش دوم صحبت‌ها بر لزوم جایگاه خانواده در دولت خود اشاره کرد و گفت: یک دهه است که رشد اقتصادی منفی برای کشور ایجاد شده و هزینه تصمیمات اشتباه ما را مردم و خانواده‌ها می‌پردازند و تصمیمات ما به صورت عینی در سفره مردم تاثیر می‌گذارد به همین دلیل است که من اسم دولتم را دولت خانواده نامیده‌ام.

وی تصریح کرد: امروز بیش از ۱۱ میلیون نفر مجرد داریم و در همین حال بر شمار طلاق‌ها اضافه شده است.

قاضی‌زاده افزود: اقتصاد ما پیش‌بینی‌ناپذیر است و باید پیش‌بینی‌پذیر شود، همچنین بخش خصوصی را باید شریک خود کنیم و نباید از جیب صادرکننده بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: صادرکننده نباید در امور اقتصادی توقف ببیند، بنابراین باید دست از آزار مردم در موضوعات اقتصادی برداریم و چالش‌های گمرکی و مالیاتی را از بین ببریم.

این نامزد انتخاباتی تصریح کرد: برای جلب سرمایه گذاری باید از بسته‌های مشترک و شهرک صنعتی مشترک استفاده کنیم و از تولیدات آنها به طور ویژه حمایت کنیم.

وی یادآور شد: سیاست‌های ارزی و تجاری ما معکوس است و این سیاست‌ها باید به نفع رفاه خانوار و تولید کشور باشد؛ نفت را می‌فروشیم و با سه برابر قیمت، روغن خارجی وارد می‌کنیم در حالی که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند محصول باکیفیت‌تر تولید کنند، باید با ایجاد رقابت کاری کنیم که مردم فرصت انتخاب کالاهای با کیفیت داشته باشند.

مردم وقتی اعتماد خود را  از دست می‌دهند که سیاست‌گذاران اعتماد به نفس نداشته باشند

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به پرسش‌هایی با موضوعات مردمی‌سازی اقتصاد، الزامات جهش تولید با مشارکت مردم، خصوصی‌سازی اقتصاد، واگذاری بنگاه‌های خصولتی و افزایش بهره‌وری آنها و چگونگی استفاده از منابع مردم در اقتصاد گفت: به عنوان یکی از اعضای کابینه دولت آقای رئیسی خود را به اجرای برنامه‌های ایشان و لایحه برنامه هفتم ملزم می دانم و تاکید داریم مردم وقتی اعتماد خود را  از دست می‌دهند که سیاستگذاران اعتماد به نفس نداشته باشند.

وی افزود: در خصوصی‌سازی اشتباهاتی داشتیم، سهام عدالت کار خوبی بود اما مدیریت آن باید به مردم واگذار می‌شد، همچنین خصوصی‌سازی باید شفاف باشد؛ باید بنگاه‌های غیرکارآمد را بهره‌ور کنیم و آنها را به بازار بورس وارد کنیم و سپس آنها را واگذار کنیم و این به آن معنا نیست که سهم دولت را از سرمایه‌گذاری کم کنیم، دولت نباید تصدی‌گری کند و به غیر از امور حاکمیتی در امور دیگر باید در جایگاه‌هایی باشد که مردم نمی‌خواهند در آن نقش داشته باشند.

قاضی‌زاده تصریح کرد: دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند، بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است و دولت باید از توسعه بخش خصوصی لذت ببرد چون با این اتفاق درآمد مالیاتی دولت افزایش می‌یابد و علاوه بر این تقویت بخش خصوصی به افزایش اشتغال و کاهش بیکاری می‌انجامد.

برخی مطالبی که دوستان می‌فرمایند با شرایط جامعه ما سنخیت ندارد

وی در بخشی دیگر از گفته‌های خود در نخستین مناظره انتخاباتی اظهار کرد: ما هم به تجربه جهانی و کسب تجربه از آن قائل هستیم اما شما یک نمونه از کشورهای در حال توسعه همچون کشور ما نام ببرید که نسخه‌های بانک جهانی را رعایت کرده باشد، این اتفاق نیفتاده چون برخی مفاهیم بانک جهانی اصلا جایگاه انسانی را در نظر نگرفته و برخی مطالبی که دوستان می‌فرمایند با شرایط جامعه ما سنخیت ندارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به زاکانی افزود: اگر می‌گویید نمی‌شود و نمی‌توانیم پس چرا نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اید؟ کسی که از الان دبه می‌کند پس فردا هم به مردم می‌گوید من خواستم اما با مخالفت‌های دیگران نشد.

قاضی‌زاده تصریح کرد: من گفتم دولت نباید با مردم رقابت کند و رقیب بخش خصوصی باشد و مساله بهره‌وری حل نمی‌شود مگر اینکه انتصابات سیاسی از آن رفع شود. هچنین نباید شرکت های ورشکسته را به مردم واگذار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تدابیر مقام رهبری در دولت آیت‌الله رئیسی اجرا شده است.

قاضی‌زاده همچنین اظهار کرد: مردم بهتر از همه می‌توانند اقتصاد را اداره کنند همان طور که جنگ را اداره کردند و ما باید دست و بال مردم را باز بگذاریم.

اگر کار بورس امروز خیلی پیچیده شده برای این است اعتماد مردم از دست رفته

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره انتخاباتی درباره برنامه‌های خود برای مهار تورم، کنترل کسری بودجه، کاهش ناترازی بانک‌ها، رشد نقدینگی و کاهش ناترازی بودجه گفت: کسی که با بورس آشنا باشد می‌داند که بورس با انتظارات مردم گرده خورده است بنابراین باید دید که در دوره پیش از دولت آیت‌الله رئیسی چه کسانی بودند که بورس را یک شبه به خاک سیاه نشاندند.

وی افزود: اگر کار بورس امروز خیلی پیچیده شده برای این است اعتماد مردم از دست رفته است.

قاضی‌زاده تصریح کرد: کسانی که امروز در مورد بورس مشورت می‌دهند در همان زمان کارشناس بورس بودند که به موقع سهام خود را فروختند و مردم را دست تنها گذاشتند.

وی افزود: کسانی که از جاده‌های ترکیه می‌گویند نهضت جاده‌سازی در دولت آقای احمدی‌نژاد را فراموش کرده‌اند.  

قاضی‌زاده اظهار کرد: نمی‌شود همه کارشناسان کشور را در یک گروه جای داد به طور مثال در سلامت دو مکتب در جهان وجود دارد، دولتی کردن و یا واگذاری آن به اقتصاد بازار در این مورد هر گروه دیدگاه خود را دارد و هیچ کجا نظرات کارشناسان یکسان نیست.

این نامزد انتخاباتی تصریح کرد: علم اقتصادی از معدود جاهایی که راه حل اقتصادی دارد همین تورم است، حل تورم اقتدار سیاسی از نوع ریاست آیت‌الله رئیسی می‌خواهد اما برخی دوستان می‌خواهند راه حل مشکلات را از بیرون پیدا کنند، این مشکلات راه حل داخلی دارد که از دولت آیت الله رئیسی شروع شده و ادامه خواهد یافت.

ثباتی که اکنون در بازار ارز داریم ناشی از اقتدار سیاسی است

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخشی دیگر از سخنان خود در نخستین مناظره انتخاباتی اظهار کرد: برای مهار تورم سه دسته مساله باید حل شود، مسائل پولی و مالی، بهبود بهره‌وری و مسائل سیاسی.

وی افزود: در مسائل پولی و مالی کارکرد بانک مرکزی اهمیت دارد، در بهره‌وری در دولت شهید رئیسی برنامه‌ریزی جدی شد و در این  زمینه در دنیا کشور ما به همت جوانان نمونه شد و جایزه دریافت کردیم. در مسائل سیاسی هم ثباتی که اکنون در بازار ارز داریم ناشی از اقتدار سیاسی است این اقتدار در حالی به دست آمده که با همسایگان تنش سیاسی داریم و با دشمن از دندان مسلح درگیر شده ایم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در اصلاح نظام بانکی باید جلوی دخالت غیرمسئولان و تسهیلات سفارشی را بگیریم و بانک‌های قرض‌الحسنه ایجاد کنیم. به طور مثال بانک‌های مهر ایران و رسالت عملکرد خوبی در این زمینه داشته‌اند. باید بانک‌های توسعه‌ای ایجاد شود که سهامداران آن پاسخگو باشند.

وی درباره بودجه توضیح داد: بودجه رفتار مدیران کشور را تنظیم کند؛ در بنیاد شهید بودجه را به برنامه‌های عملیاتی وصل کردیم و به مدیرانی منابع دادیم که برنامه‌ها را  اجرا می‌کنند. وقت تنظیم بودجه که می‌شود همه بخش‌ها می‌خواهند رویاهای خود را محقق کنند و وقتی بودجه به مجلس می‌رود رویای مجلسی‌ها هم به این بودجه اضافه می‌شود.

قاضی‌زاده گفت: ناترازی بودجه برآمده از عددسازی است و این عددسازی سبب می‌شود دولت اجرای برخی وعده‌هایی که به مردم داده را نادیده بگیرد. باید بودجه تراز بدون ایجاد تورم درست کنیم.

دستاوردهای انقلاب اسلامی دارد زیر سوال می‌رود

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در آخرین بخش سخنان خود در نخستین مناظره انتخاباتی گفت: ابتدا که به عرصه انتخابات پا گذاشتم فکر می‌کردم تنها دولت شهید رئیسی است که مظلوم واقع شده اما امروز متوجه شدم که ظلمی بالاتر وجود دارد و آن این است که دستاوردهای انقلاب اسلامی دارد زیر سوال می‌رود.

وی افزود: طوری صحبت می‌شود که گویی کارشناس نداریم و باید کارشناسان را وارد کنیم در حالی که ما برجسته‌ترین کارشناسان جهان را داریم و میدان‌دار بزرگ عالم هستیم.

قاضی‌زاده تصریح کرد: ما به مردم پشت کردیم در حالی که امام، رهبری و شهید رئیسی مردم را باور داشتند.

این نامزد انتخاباتی گفت: شهید رئیسی وقتی دولت را تحویل گرفت که به دلیل کرونا روزانه ۸۰۰ نفر کشته می‌شدند و نمی‌توانستیم چهار تا واکسن وارد کنیم در دوران ریاست جمهوری شهید رئیسی فوت‌شدگان کرونا به میزانی کاهش یافته بود که در آمریکا و اروپا هم به این میزان کاهش نیفتاده بود.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: دولت شهید رئیسی کشور را با خزانه خالی تحویل گرفت و حتی می‌گفتند این دولت تا دو ماه آینده نمی‌تواند حقوق دهد.

وی اضافه کرد: در آن زمان تنها هشت میلیارد دلار ارز ترجیحی داشتیم و حتی ارز موردنیاز برای خرید گندم نداشتیم اما دولت رئیسی ایستاد و با همکاری مجلس و عنایت رهبری امور را پیش برد.

قاضی‌زاده گفت: تحریم‌ها بیشتر شد اما فروش نفت افزایش یافت؛ روابط ما با همسایگان قطع بود اما این روابط در دولت شهید رئیسی از سر گرفته شد.

وی تصریح کرد: در شهریور ۱۴۰۰ نرخ تورم ۴۶درصد بود و در اردیبهشت ۱۴۰۳ به ۳۱ درصد کاهش یافت.

قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: یک دهه رشد اقتصادی منفی داشتیم اما در دوره شهید رئیسی به گفته بانک جهانی رشد اقتصادی پایدار در ایران رقم خورد.

این نامزد انتخاباتی اظهار کرد: جوانان به میدان آمدند و همه وجود خود را در طبق اخلاص گذاشتند، این جوانان در جنگ به میدان رفتند و در مدیریت اقتصاد هم مردم را تنها نمی‌گذارند. حضرت آقا به کابینه شهید رئیسی احسنت گفتند.

وی تصریح کرد: ما مدیرانی می‌خواهیم که جهان را بشناسند و با همین جوانان برنامه‌های شهید رئیسی را پیش می‌بریم و ایرانی بزرگ و سرافراز می‌سازیم.

انتهای پیام/

نظر شما