شناسهٔ خبر: 67233137 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

پاشینیان: در صورت توافق با آذربایجان درباره مبادله اراضی همه‌پرسی نیاز است

نخست وزیر ارمنستان در توضیح درباره این همه‌پرسی در یک نشست با ساکنان روستای «شینوهایر» بیان کرد: «ما باید سرحدات را تعیین کنیم. هر جایی که ما پیشروی‌ کرده‌ایم باید از آن عقب‌نشینی کنیم و هر جایی که آنها پیشروی کرده‌اند باید از آن عقب‌نشینی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نخست‌وزیر ارمنستان امروز (دوشنبه) گفت، ایروان در صورت توافق با جمهوری آذربایجان در مورد مبادله سرزمین‌ها نیاز به برگزاری همه‌پرسی دارد.

 ماه گذشته نخست‌وزیر ارمنستان از موافقت مقامات ایروان با بازگرداندن قلمروهای باکو که ارمنستان از دهه ۱۹۹۰ در کنترل گرفته بود، خبر داد؛ تحولی که موجی از اعتراضات را در ارمنستان به راه انداخت.

ارمنستان چهار روستای مرزی را که ده‌ها سال قبل تصرف کرده بود، به جمهوری آذربایجان بازگرداند؛ اقدامی که پاشینیان از آن با هدف تامین صلح با باکو دفاع می‌کند. منطقه‌ای که ارمنستان تحویل داده، از نظر استراتژیک برای این کشور محصور در خشکی مهم است زیرا بخش‌هایی از یک بزرگراه حیاتی به گرجستان را کنترل می‌کند. ساکنان ارمنی شهرک‌های مجاور می‌گویند که این اقدام ارتباط آنها را با بقیه کشور قطع می‌کند و آنها پاشینیان را متهم کرده‌اند که بدون دریافت چیزی در ازای آن، قلمرو خود را واگذار کرده است.

در همین رابطه «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفت ارمنستان در صورت توافق با جمهوری آذربایجان در مورد مبادله سرزمین‌ها نیاز به برگزاری همه‌پرسی دارد.

 

نخست وزیر ارمنستان در توضیح درباره این همه‌پرسی در یک نشست با ساکنان روستای «شینوهایر» بیان کرد: «ما باید سرحدات را تعیین کنیم. هر جایی که ما پیشروی‌ کرده‌ایم باید از آن عقب‌نشینی کنیم و هر جایی که آنها پیشروی کرده‌اند باید از آن عقب‌نشینی کنند. لازم است خطوط مرزی تعیین شوند.در برخی حوزه‌ها احتمالا این بحث پیش می‌آید که ما ۱۰۰ متر مربع را واگذار کنیم و ۱۰۰ متر مربع را از جمهوری آذربایجان دریافت کنیم. اما ما تنها خودمان نمی‌توانیم چنین کاری کنیم. اگر این موضوع مطرح شود ما باید یک همه‌پرسی برگزار کنیم و شما باید خودتان تصمیم بگیرید آیا آن را می‌خواهید یا نمی‌خواهید.»

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما