شناسهٔ خبر: 67233123 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

روسیه در صادرات گاز به اروپا از آمریکا پیشی گرفت

صادرات گاز روسیه به اروپا برای نخستین بار از آغاز جنگ اوکراین از آمریکا پیشی گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، صادرات گاز روسیه به اروپا در ماه می‌برای نخستین بار در ۲ سال گذشته از آمریکا پیشی گرفته؛ روزنامه فایننشال تایمز با استناد به آمار موسسه ICIS گزارش داده است.

از ۲ سال پیش به علت جنگ اوکراین، اروپایی‌ها واردات گاز از روسیه را کاهش دادند، اما هنوز تعدادی از کشورها به گاز روسیه همچنان وابسته‌اند.

محموله‌های گاز طبیعی مایع آمریکا به اروپا در ماه گذشته میلادی به کمترین میزان از آگوست ۲۰۲۲ رسید و ۱۴ درصد کل واردات گاز اروپا را تشکیل داد؛ این درحالی‌ست که واردات گاز از خط لوله روسیه ۱۵ درصد حجم واردات اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است.

بنابراین گزارش، اختلال در فعالیت یک تاسیسات صادرات ال‌ان‌جی آمریکا و همچنین افزایش میزان جریان گاز روسیه از طریق خط لوله ترک‌استریم از دلایل این امر بوده است.

صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله «نورد استریم» هم به دلیل خرابکاری در این خط لوله متوقف شد و تنها راه انتقال گاز این کشور به اروپا خط لوله «ترک استریم» است.

چندی پیش روزنامه «وِدومُستی» روسیه گزارش داده بود که آمارهای شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم حمل و نقل گاز نشان می‌دهد که عرضه گاز روسیه از طریق «ترک‌استریم» به اروپا در سه ماهه نخست امسال نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

نظر شما