شناسهٔ خبر: 67232186 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

میگوی تولیدی سیستان و بلوچستان راهی بازار کشور‌های منطقه شد

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: میگوی تولیدی استان به کشور‌های کویت، مالزی، عراق، ترکیه، عمان، روسیه و امارات صادر شده است.

صاحب‌خبر -

مسعود اصغری اظهار کرد: سیستان و بلوچستان دارای سه مرکز تکثیر میگو بوده که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی و مسوول بهداشتی (دامپزشک) مستقر فعالیت کرده و بخشی از پست لارو تولیدی مزارع پرورشی داخل و خارج استان را تامین می‌کند.

وی افزود: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت پرورش میگوی قابل توجه و بیش از ۴۰ هزار هکتاری است که در سال‌های اخیر با همکاری بین بخشی دولتی و بهره برداران صنعت میگو برخلاف گذشته، تولید بدون رخداد بیماری را تجربه کرده، به گونه‌ای که در سال گذشته ۲ هزار و ۱۹۱ تن میگو برداشت شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: با داشتن کیفیت و شرایط بهداشتی بسیار مناسب میگوی تولیدی و شرکت‌های بسته بندی آبزیان استان، حدود یک‌هزار و ۳۰۰تن آن، به کشور‌های کویت، مالزی، عراق، ترکیه، عمان، روسیه و امارات صادرات شده است.

وی بیان کرد: پایش و مراقبت در مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو سیستان و بلوچستان به صورت تشدیدی تحت نظارت کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی بویژه برنامه ملی راهبردی کنترل بیماری لکه سفید میگو (WSD) و برنامه مراقبت بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس (AHPND) در جریان است و بر اساس پایش‌های صورت پذیرفته تاکنون تلفات و یا علائم مشکوک به بیماری در مراکز تکثیر و پرورش میگو استان مشاهده نشده است.

اصغری ادامه داد: وقوع ۲ مرتبه سیلاب در سایت شهید صنعتی گواتر آماده سازی مزارع و به تبع آن ذخیره سازی پست لارو را به تعویق انداخت به نحوی که از ۶۲ مزرعه پرورشی که مورد تایید کارگروه فنی بهداشتی سیستان و بلوچستان جهت صدور مجوز ذخیره سازی قرار گرفته اند، تاکنون ذخیره سازی در ۱۷ مزرعه انجام شده که با نظارت‌های تشدیدی دامپزشکی ذخیره‌سازی در سایر مزارع در حال انجام است.

نظر شما