شناسهٔ خبر: 67232186 - سرویس اقتصادی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

میگوی تولیدی سیستان و بلوچستان راهی بازار کشور‌های منطقه شد

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: میگوی تولیدی استان به کشور‌های کویت، مالزی، عراق، ترکیه، عمان، روسیه و امارات صادر شده است.

صاحب‌خبر -

مسعود اصغری اظهار کرد: سیستان و بلوچستان دارای سه مرکز تکثیر میگو بوده که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی و مسوول بهداشتی (دامپزشک) مستقر فعالیت کرده و بخشی از پست لارو تولیدی مزارع پرورشی داخل و خارج استان را تامین می‌کند.

وی افزود: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت پرورش میگوی قابل توجه و بیش از ۴۰ هزار هکتاری است که در سال‌های اخیر با همکاری بین بخشی دولتی و بهره برداران صنعت میگو برخلاف گذشته، تولید بدون رخداد بیماری را تجربه کرده، به گونه‌ای که در سال گذشته ۲ هزار و ۱۹۱ تن میگو برداشت شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: با داشتن کیفیت و شرایط بهداشتی بسیار مناسب میگوی تولیدی و شرکت‌های بسته بندی آبزیان استان، حدود یک‌هزار و ۳۰۰تن آن، به کشور‌های کویت، مالزی، عراق، ترکیه، عمان، روسیه و امارات صادرات شده است.

وی بیان کرد: پایش و مراقبت در مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو سیستان و بلوچستان به صورت تشدیدی تحت نظارت کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی بویژه برنامه ملی راهبردی کنترل بیماری لکه سفید میگو (WSD) و برنامه مراقبت بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس (AHPND) در جریان است و بر اساس پایش‌های صورت پذیرفته تاکنون تلفات و یا علائم مشکوک به بیماری در مراکز تکثیر و پرورش میگو استان مشاهده نشده است.

اصغری ادامه داد: وقوع ۲ مرتبه سیلاب در سایت شهید صنعتی گواتر آماده سازی مزارع و به تبع آن ذخیره سازی پست لارو را به تعویق انداخت به نحوی که از ۶۲ مزرعه پرورشی که مورد تایید کارگروه فنی بهداشتی سیستان و بلوچستان جهت صدور مجوز ذخیره سازی قرار گرفته اند، تاکنون ذخیره سازی در ۱۷ مزرعه انجام شده که با نظارت‌های تشدیدی دامپزشکی ذخیره‌سازی در سایر مزارع در حال انجام است.