شناسهٔ خبر: 67229901 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش کرملین به تدارک ناتو برای آماده‌سازی سلاح‌های هسته‌ای

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری (کرملین) در واکنش به اظهارات دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مبنی بر مذاکره کشورهای عضو این پیمان برای آماده‌سازی کامل سلاح‌های هسته‌ای گفت:‌ چنین لفاظی‌هایی جز گام برداشتن در مسیر تنش بیشتر نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس،‌ دیمیتری پسکوف روز دوشنبه در نشستی خبری افزود: آنچه آقای استولتنبرگ به وضوح گفت،‌ در چارچوب بیانیه‌ای که روز قبل از آن (در کنفرانس سوئیس درباره اوکراین) تصویب شد، نمی‌گنجد و چنین لفاظی‌هایی غیرقابل پذیرش است.
وی اظهار داشت:‌ برخلاف چهره‌های کشورهای غربی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ابتکار خود، هرگز به موضوعات هسته‌ای نمی‌پردازد و او بسیار به این موضوع توجه دارد.
سخنگوی کرملین خاطرنشان کرد: پیش‌ازاین، رئیس جمهوری روسیه زمانی درباره موضوع هسته‌ای نظامی گفت که پاسخگوی سؤالات رسانه‌های از جمله مدیران رسانه‌های خارجی در این زمینه بود.
پسکوف اظهار داشت:‌ سخنان استولتنبرگ دبیرکل ناتو حتی با مواضع غرب در رویدادهای کاملاً بی معنی مانند کنفرانس سوئیس با موضوع مناقشه اوکراین در تضاد است.

پیش از این، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو ۲۷ خردادماه ۱۴۰۳ در مصاحبه با روزنامه تلگراف با تاکید بر اینکه ناتو یک اتحاد اتمی است، گفت: کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی رایزنی‌هایی را در مورد لزوم آماده‌سازی تسلیحات هسته‌ای خود آغاز کرده‌اند.
استولتنبرگ در ادامه با بیان اینکه هدف ناتو جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای در دنیا وجود دارد، ما نیز یک اتحاد اتمی باقی خواهیم ماند.
دبیرکل ناتو همچنین با اشاره به اینکه ما در جهانی زندگی می‌کنیم که کشورهایی مثل چین، روسیه و کره شمالی دارای سلاح‌های هسته‌ای هستند، افزود: در چنین جهانی اگر ناتو از سلاح‌های هسته‌ای خود چشم‌پوشی کند، با وضعیت به مراتب وخیم‌تری مواجه خواهیم شد.
وی خاطرنشان کرد که ائتلاف ناتو از جمله از رشد قدرت هسته‌ای چین می‌ترسد و بنابراین در حال بحث است که دقیقاً چه تعداد کلاهک باید در شرایط جنگی عملیاتی مستقر شود.

رئیس‌جمهوری روسیه پیش از این ۱۸ خردادماه ۱۴۰۳ در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حملات اتمی گفت: من تصور می‌کنم که جهان هرگز به این نقطه نخواهد رسید؛‌ از این رو، می‌خواهم که سخن گفتن بیهوده درباره احتمال چنین حملاتی پایان یابد.
ولادیمیر پوتین در نشست عمومی بیست و هفتمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ در عین حال که به وجود آمدن شرایطی برای استفاده از سلاح هسته‌ای را بعید دانست،‌ احتمال تغییر در دکترین هسته‌ای این کشور را نیز رد نکرد.

پیشنهادهای پوتین برای صلح همچنان در دستور کار است
پسکوف در بخش دیگری از این نشست خبری تأکید کرد:‌ ابتکارات صلح آمیز برای حل مناقشه در اوکراین، که توسط پوتین در دیدار با کارکنان ارشد وزارت خارجه روسیه بیان شد، همچنان در دستور کار قرار دارد.

رئیس جمهوری روسیه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۳ شرایط کشورش برای صلح با اوکراین را اعلام کرد و گفت: برخلاف ادعای غربی‌ها روسیه این جنگ را به عنوان بخشی از یک عملیات نظامی ویژه آغاز نکرده، بلکه این رژیم کی‌یف است که خصومت‌ها را آغاز کرده و ادامه می‌دهد. 
پوتین در نشستی با کارکنان ارشد وزارت امور خارجه روسیه گفت: در غرب این اصطلاح که روسیه جنگ را در چارچوب یک عملیات نظامی ویژه آغاز کرد و متجاوز است، مدام تکرار می‌شود. من می‌خواهم یک بار دیگر تاکید کنم که روسیه جنگ را آغاز نکرد. این رژیم کی‌یف است که پس از اعلام استقلال بخشی از اوکراین مطابق با قوانین بین المللی، خصومت ها را آغاز کرد و به آنها ادامه داد.
خبرگزاری رویترز نیز با انتشار گزارشی از این نشست، نوشت: رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است که اگر اوکراین جاه‌طلبی‌های خود را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کنار بگذارد و نیروهای خود را از چهار منطقه اوکراینی که مسکو مدعی آن است، خارج کند، مسکو آتش را متوقف کرده و وارد مذاکرات صلح خواهد شد. پوتین گفت که روسیه آماده است از خاک اوکراین عقب نشینی کند تا زمینه اجرای صلح فراهم شود.

بی‌ثمر بودن کنفرانس سوئیس بدون روسیه
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به سوال دیگری نیز گفت:‌ حمایت تعدادی از کشورهای دوست روسیه از سند نهایی کنفرانس سوئیس درباره صلح در مناقشه اوکراین، به تخریب روابط این کشورها با فدراسیون روسیه منجر نخواهد شد.
وی اظهار داشت:‌ بسیاری از شرکت کنندگان در این کنفرانس بر عدم امکان هرگونه بحث جدی و اساسی بدون حضور روسیه تأکید کردند؛ این یک دیدگاه مشترک در این رویداد بود.

به نوشته خبرگزاری روسی تاس، رئیس جمهور سوئیس در پایان کنفرانس با موضوع اوکراین که ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد ۱۴۰۳) برگزار شد اعلام کرد امکان دستیابی به وحدت کامل وجود نداشت. وی اظهار داشت: این کشور آماده است تا جلسات جدیدی برای حل مناقشه برگزار کند.
بنا بر این گزارش، سند نهایی کنفرانس سوئیس نه توسط همه کشورها، بلکه توسط ۷۸ کشور از ۹۱ کشور شرکت‌کننده حمایت شد.
بر این اساس، ارمنستان، برزیل، بحرین، واتیکان، هند، اندونزی، کلمبیا، لیبی، مکزیک، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، تایلند و آفریقای جنوبی این سند را امضا نکردند.
فهرست امضاکنندگان این بیانیه شامل کشورهایی همچون سوئیس، ترکیه، کشورهای اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، گرجستان، مولداوی و صربستان است. این سند خاطرنشان می کند که راه حل بلندمدت پایان درگیری در اوکراین باید شامل ملاحظات هر دو طرف باشد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.
آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

تماس‌ها درباره مبادله روزنامه‌نگار آمریکایی متهم به جاسوسی در روسیه ادامه دارد
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش دیگری درباره مبادله روزنامه‌نگار آمریکایی متهم به جاسوسی در روسیه گفت که تماس‌ها در این باره ادامه دارد، اما هیچ برنامه‌ای برای افشای جزئیات آن وجود ندارد چرا که این فرایندها باید در سکوت دنبال شود.
پسکوف در ادامه سخنان پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار با رؤسای خبرگزاری‌های مطرح جهان در حاشیه مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ را یادآور شد: تماس‌ها ادامه دارند و باید در سکوت کامل اطلاعاتی انجام شوند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره چرایی محاکمه غیرعلنی گرشکویچ اظهار نظری نکرد. وی گفت: این موضوع،‌ تصمیم دادگاه است، ما نمی‌توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم.

ایوان گرشکوویچ شهروند آمریکایی و خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در ماه مارس ۲۰۲۳(فروردین ۱۴۰۲) به اتهام جاسوسی در روسیه دستگیر شد و همچنان در بازداشت است.
فروردین‌ماه ۱۴۰۳ نیز سخنگوی کرملین در این باره گفته بود: تماس هایی بین روسیه و ایالات متحده برای مبادله زندانیان وجود دارد، اما این فرایند باید در سکوت انجام شود؛ نقض شدن این روش، مانع از دستیابی به نتیجه می شود.

نظر شما