شناسهٔ خبر: 67229669 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه و فرم تبصره ۱۰۰ در امور مالیاتی تا ۱۵ مرداد/وصول ۱۷۳هزار میلیارد ریال مالیات و ارزش افزوده در فارس

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس گفت: سازمان امور مالیاتی با رایزنی‌هایی که با رئیس سه قوه انجام داده است، مهلت تسلیم اظهارنامه و فرم تبصره ۱۰۰ را تا ۱۵ مرداد تمدید کرد و امسال برای اولین بار سازمان امور مالیاتی در همان مرحله اول، برای کسانی که نمی‌خواهند از تبصره ۱۰۰ استفاده کنند، اظهارنامه برآوردی ارسال می‌کند. مدیرکل امور مالیاتی استان فارس گفت: سازمان امور مالیاتی با رایزنی‌هایی که با رئیس سه قوه انجام داده است، مهلت تسلیم اظهارنامه و فرم تبصره ۱۰۰ را تا ۱۵ مرداد تمدید کرد و امسال برای اولین بار سازمان امور مالیاتی در همان مرحله اول، برای کسانی که نمی‌خواهند از تبصره ۱۰۰ استفاده کنند، اظهارنامه برآوردی ارسال می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، حمیدرضا محمد ابراهیمی در نشستی خبری، به دستاوردهای اداره امور مالیاتی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: بحث و وظیفه اصلی سازمان امور مالیاتی، تامین منابع درآمدی است. چون درصد عمده‌ای از هزینه‌هایی که در استان انجام می‌شود، از درآمد مالیاتی تأمین می‌شود.
وی ادامه داد: آمار منابع وصولی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. مازاد بر این مبلغ نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان، عوارض ارزش افزوده وصول شد که بین شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و اداره کل عشایر تقسیم می‌شود. یعنی با همکاری هم‌استانی‌ها، بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان، مالیات و عوارض وصول شد که این نشان‌دهنده مشارکت مردم است.
ابراهیمی ادامه داد: ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان وصولی، به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز شده است که از این مبلغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، با توجه به مصوبه بودجه، مجدداً به استان برگشت و البته این رقم غیر از موارد شهرداری است. عوارض شهرداری مستقیماً در اداره کل تقسیم می‌شود و در اختیار شهرداری، دهیاری و اداره کل عشایر قرار می‌گیرد.
وی افزود: ۱۰۰۰ میلیارد، سهمیه بهداشت است که اول به حساب خزانه و از آن‌جا به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود. طبق تعریف ماده ۴۳ قانون دائمی ارزش افزوده، مصارف این ۱۰۰۰ میلیارد در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت است، که به موارد تسهیلات بهداشتی تعلق می‌گیرد.
مدیرکل امور مالیاتی فارس بیان کرد: مبلغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، مستقیم به حساب برنامه و بودجه واریز می‌شود که برای پرداخت حقوق استفاده می‌شود.
محمدابراهیمی با تأکید بر استفاده از تسهیلات تبصره ۱۰۰ امور مالیاتی تصریح کرد: طبق تسهیلات قانونی که در اجرای تبصره ماده ۱۰۰، قانونگذار در اختیار سازمان گذاشته است، کسانی که در سال قبل، زیر ۱۸ میلیارد تومان به صورت انفرادی، فعالیت و فروش ناشی از خدمات و کالا داشتند، می‌توانند از تسهیلات تبصره ۱۰۰ استفاده کنند و سازمان امور مالیاتی در محاسبات مالیاتی خود تسهیلات ویژه‌ای را مدنظر قرار می‌دهد و هزینه وصول خود را از این محل کاهش می‌دهد، تا تشویقی باشد برای کسانی که می‌خواهند از این تبصره استفاده کنند.
وی افزود: در روند سنوات قبل، کسانی که از تبصره ۱۰۰ استفاده کرده بودند مالیات آن‌ها کمتر از کسانی بود، که به روند عادی مالیات پرداخت کردند. چون در روند عادی اداره کل اختیارات سازمانی ندارد و مکلف است قانون را رعایت کند. تجربه نشان داده است روند تبصره ۱۰۰، افراد از مالیات کمتر و تسهیلات بهتری برخوردار می‌شوند.
محمدابراهیمی ادامه داد: در سال گذشته تقریباً ۳۲۰ هزار نفر از این تبصره استفاده کردند و مالیات ۱۲۴ هزار نفر از این تعداد صفر شد. با این‌که این افراد، فعال اقتصادی بودند و درآمد داشتند، اما مشمول مالیات نشدند.
وی اظهار کرد: افرادی که زیر ۲۰ میلیون تومان مالیات دارند، اگر در سامانه هزینه اجاره را لحاظ کنند و مدعی باشند که اجاره آن‌ها تاثیر بسزایی در درآمدشان دارد، باید اطلاعات هزینه اجاره را درج کنند و مالک آن را تأیید کند، در این صورت هزینه اجاره از درآمد کسر خواهد شد.
محمدابراهیمی افزود: سازمان امور مالیاتی با رایزنی‌هایی که با رئیس سه قوه انجام داده است، مهلت تسلیم اظهارنامه و فرم تبصره ۱۰۰ را تا ۱۵ مرداد تمدید کرد و امسال برای اولین بار سازمان امور مالیاتی در همان مرحله اول برای کسانی که از تبصره ۱۰۰ استفاده نمی‌کنند، اظهارنامه برآوردی ارسال می‌کند به این صورت که اگر مودی، مدعی شود که مبلغ مالیات زیاد است و به او تعلق نمی‌گیرد و موارد اظهارنامه را اصلاح کند، اگر تفاوت فاحشی بین بانک اطلاعاتی مالیات بر اساس آمار بانک وجود داشته باشد، اظهارنامه مودی در روند رسیدگی قرار می‌گیرد.
وی در خصوص مالیات طلا، گفت: طلا در هر زمینه‌ای که باشد، فروشنده باید از قانون پایانه‌های فروشگاهی استفاده کند و اطلاعات کامل، اعم از اقساطی بودن طلا را در پایانه فروشگاهی ثبت کند.
محمدابراهیمی با بیان این‌که بیشترین مالیات را صنف پزشکان می‌پردازند، گفت: بیشترین مالیات از صنف پزشکی گرفته می‌شود. البته بخش عمده‌ای از پزشکان هم مالیات کمتری دارند و تعدادی نیز معاف از مالیات هستند.
وی افزود: در مورد وکلا به جز دادگستری و چند مرجع دیگر، بانک اطلاعاتی خاصی نداریم. برخی از وکلا مازاد بر مقدار قانونی دریافت می‌کنند و البته گاهی موارد ملک رد و بدل می‌شود. البته روند کنترل زیاد شده است.
ابراهیمی با ابراز امیدواری از همکاری مردم در پرداخت مالیات گفت: در سامانه ۱۵۲۶ یا سامانه سوت زنی، می‌توان فرار مالیاتی را گزارش داد تا روند مالیات ستانی، کنترل و پیگیری شود.
مدیر کل امور مالیاتی استان فارس، گفت: بیشترین موضوعی که اداره روی آن تمرکز کرده است دستگاه پوزی است که در مراکزی که به آن تعلق ندارد، استفاده می‌شود. به عنوان مثال، دستگاه پوز کشاورزی در یک تعمیرگاه در حال استفاده است، که البته آمار به هم صورت بانکی و هم به صورت میدانی به اداره داده می‌شود.
وی در خصوص موضوع کارت به کارت کردن برای مالیات کمتر، گفت: بانک مرکزی اطلاعات حساب‌ها را برای اداره مالیات می‌فرستد، حتی اگر کارت به کارتی صورت بگیرد در محاسبات وارد می‌شود و ملاک پرداخت مالیات، تنها دستگاه پوز نیست.
ابراهیمی افزود: اگر شخصی پرونده مالیاتی نداشته باشد، اطلاعات حساب بانکی او به اداره امور مالیات ارسال می‌شود و تشکیل پرونده داده خواهد شد.

نظر شما