شناسهٔ خبر: 67224977 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رویترز: کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس در همراه کردن کشورهای بزرگ جنوب جهانی ناکام ماند

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره برگزاری کنفرانس صلح اوکراین در بورگنستاک سوئیس، نوشت: قدرت‌های غربی و متحدانشان در کنفرانس سوئیس، حمله روسیه به اوکراین را محکوم کردند اما نتوانستند کشورهای اصلی جنوب جهانی را متقاعد کنند که با بیانیه نهایی این کنفرانس همراه شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا، در گزارش رویترز آمده است: اگرچه بیش از ۹۰ کشور به درخواست ولودیمیر زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) در کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس شرکت کردند اما آینده این کنفرانس نامشخص است و هنوز هیچ کشوری برای میزبانی دور بعدی این نشست، داوطلب نشده است.

بر اساس گزارش رویترز، در حالی که روسیه از ابتدا این رویداد را به سخره گرفت اما این تصمیم پکن برای شرکت نکردن در این کنفرانس بود که پیشایش به همه اطمینان داد که اوکراین برای متقاعد کردن کشورهای بزرگ جنوب جهانی برای شرکت در پروسه به انزوا کشاندن مسکو، شکست خورده است.

گزارش رویترز می‌افزاید: به جز چین که از ابتدا اعلام کرد در کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس شرکت نخواهد کرد، برزیل فقط به عنوان یک ناظر در این کنفرانس حضور داشت و در پایان با وجود اینکه برخی موضوعات بحث‌برانگیز به امید جلب حمایت گسترده‌ تر شرکت‌کنندگان در این کنفرانس از بیانیه نهایی حذف شدند اما هند، اندونزی، مکزیک، عربستان سعودی و آفریقای جنوبی همگی از امضای این بیانیه خودداری کردند.

به گزارش ایرنا، در کنفرانس صلح اوکراین که به میزبانی سوئیس از روز شنبه در استراحتگاه «بورگنستاک» سوئیس برگزار شد، روسیه و چین غایب بودند؛ گفت وگوهایی که حول محور طرح صلح ۱۰ ماده‌ای زلنسکی که در اواخر سال ۲۰۲۲ ارائه شده بود، تنظیم شد.

بیانیه پایانی اجلاس صلح اوکراین در سوئیس روز یکشنبه در حالی صادر شد که در آن هیچ راه حل مشخصی برای دستیابی به صلح در منطقه به چشم نمی‌خورد.

در بیانیه پایانی نسبت به تمامیت ارضی همه کشورها از جمله اوکراین تاکید و اعلام شد که اعتقاد بر این است رسیدن به صلح مستلزم مشارکت و گفت‌ وگو بین همه طرف‌ها است.

این اعلامیه همچنین خواستار تبادل کامل اسیران جنگی شد اما همه شرکت کنندگان از این سند حمایت نکردند.

هند، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از جمله کشورهایی بودند که در فهرست کشورهای حامی بر روی صفحه نمایش در اجلاس قرار نگرفتند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس درباره کاهش خطر حادثه ناشی از حمله به تاسیسات هسته‌ای اوکراین نیز بحث کردند.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در سخنانی در این اجلاس ضمن اعلام حمایت دوباره کشورش از اوکراین، گفت: وقتی صلح عادلانه و پایدار حاصل شود، همه ما برای کمک به بازسازی اوکراین حاضر هستیم.

ویولا آمهرد رئیس جمهور سوئیس نیز در سخنانی گفت: یک پرسش کلیدی باقی می‌ماند که روسیه چگونه و چه زمانی می‌تواند در روند برقراری صلح شرکت کند؟

وی ادامه داد: ما در بسیاری از اظهارات شما این را شنیده‌ایم که یک راه‌حل پایدار باید هر دو طرف را شامل شود.

رئیس جمهور سوئیس افزود: ولودیمیر زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) نگفت که آیا آماده است مستقیماً با ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) به مذاکرات برای پایان دادن به مناقشه وارد شود یا خیر؟، هرچند که در گذشته مذاکره مستقیم با او را رد کرده است.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا نیز در جلسه توجیهی پس از پایان کنفرانس صلح سوئیس، گفت: وقتی مسکو بر اساس منشور سازمان ملل متحد برای صلح آماده شود، زمان آن فرا می‌رسد که روسیه بخشی از تلاش‌های ما برای برقراری صلح در اوکراین باشد و امیدوارم این امر به سرعت اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه دستیابی به صلح در اوکراین یک شبه حاصل نخواهد شد، افزود: برقراری صلح در اوکراین مرحله‌ای زمان‌بر است اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پایان دادن به جنگ را جدی نمی‌گیرد.

سوئیس در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۷ - ۲۶ خرداد) میزبان کنفرانسی درباره اوکراین در شهر تفریحی بورگنستاک بوده است. برن بیش از ۱۶۰ هیات از جمله کشورهای گروه ۲۰، گروه ۷ و بریکس را دعوت کرده است با این حال، برگزارکنندگان پیش از این نشست اعلام کردند که هیات‌ها از سوی همه کشورها اعزام نشده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تازگی شرایط کشورش برای صلح با اوکراین را اعلام کرد و گفت: برخلاف ادعای غربی‌ها، روسیه این جنگ را به عنوان بخشی از یک عملیات نظامی ویژه آغاز نکرده، بلکه این رژیم کی‌یف است که خصومت‌ها را آغاز کرده و ادامه می‌دهد.

نظر شما