شناسهٔ خبر: 67211971 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

زلنسکی از پوتین خواست به جای اولتیماتوم، زبان صلح را در پیش بگیرد

صاحب‌خبر -
زلنسکی از پوتین خواست به جای اولتیماتوم، زبان صلح را در پیش بگیرد
خبرگزاری آریا-ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود خواست تا آنچه را «زبان اولتیماتوم» توصیف کرد، تغییر دهد و گفت که «اکثریت جهانی» خواهان صلح هستند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا؛اظهارات زلنسکی در جریان سخنرانی افتتاحیه خود که در نشست صلح دیروز شنبه در شهر بورگنستاک سوئیس ایراد کرد، بیان شد.

به گفته سازمان‌دهندگان این نشست، هدف از این اجلاس فراهم کردن بستری برای صلح فراگیر، عادلانه و پایدار بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد است که به جنگ اوکراین و روسیه پایان می‌دهد.

هدف این نشست «تعریف یک نقشه راه مشترک» برای مشارکت دو طرف در روند صلح آینده و «الهام بخشیدن به روند صلح در آینده» است.

زلنسکی گفت: «فرمول صلح همه قدرت‌ها را تشویق می‌کند تا به پایان جنگ فکر کنند و راه‌ها و روش‌هایی را برای پایان دادن به آن پیشنهاد کنند».

وی افزود: پوتین باید زبان اولتیماتوم را به زبان اکثریت جهانی که خواهان صلح عادلانه هستند تغییر دهد.


رئیس جمهور اوکراین درباره آنچه که این نشست می تواند به دست‌آورد، گفت که می تواند ثابت کند که بازگشت امنیت "در واقع ممکن است".

وی افزود: نقشه راه و گام های بعدی را با هم توسعه خواهیم داد.

وی ادامه داد: این اجلاس می تواند برنامه ای واقعی برای موفقیت هر گام در مسیر صلح از امنیت هسته ای و غذایی تا آزادی اسرا و تبعیدیان و حتی پایان کامل جنگ ارائه دهد.

وی افزود: باید به سازوکار همکاری بین‌المللی و شناسایی رهبران مشارکت‌کننده برای پایان دادن به بحران و تعیین برنامه اقدام و اهداف روشن و قابل دستیابی دست پیدا کنیم.

رئیس جمهور همچنین غیبت روسیه را به عنوان «عدم علاقه» مسکو به صلح توضیح داد و گفت: «چرا؟ زیرا اگر روسیه به صلح علاقه مند بود، جنگی رخ نمی داد.»

در مقابل زلنسکی، رئیس جمهور سوئیس ویولا آمهرد در طول سخنرانی خود تاکید کرد که "فرایند صلح بدون روسیه غیرقابل تصور است."

اوایل امروز، «اجلاس سران اوکراین» دو روزه در بورگنستاک سوئیس آغاز شد.

در طول این اجلاس، در مجموع 100 کشور و سازمان بین‌المللی همچنین راه‌های احتمالی مشارکت «همه طرف‌ها» در روند صلح آینده (در اوکراین) را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد، زیرا سوئیس قبلاً اعتراف کرده است که در غیاب روسیه نمی‌توان به صلح دست یافت.


سازمان ملل نیز به عنوان ناظر در این اجلاس شرکت می کند، اما چین که شراکت "بدون مرز" با روسیه را اعلام کرده است، در آن شرکت نکرد.

اگرچه روسیه به طور فوری و آشکار علاقه ای به شرکت در کنفرانس نشان داد، اما دعوتنامه رسمی نیز دریافت نکرد.

امنیت هسته ای، امنیت غذایی و مسائل بشردوستانه مانند وضعیت اسفبار اسیران جنگی و غیرنظامیان از جمله مواردی خواهد بود که مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در فوریه 2022، روسیه عملیات نظامی را در اوکراین آغاز کرد و پایان آن را مشروط به «انصراف» کی‌یف از طرح‌های پیوستن به نهادهای نظامی، که دومی آن را «مداخله» در حاکمیت خود می‌داند، مشروط کرد.

نظر شما