شناسهٔ خبر: 69110119 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

آفریقای جنوبی: به شکایت علیه اسرائیل ادامه می‌دهیم

وزیر خارجه آفریقای جنوبی گفت که این کشور به شکایت علیه رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد و مدارک جدیدی را در این رابطه به دیوان دادگستری بین‌المللی ارائه می‌کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – رونالد لامولا، وزیر خارجه آفریقای جنوبی گفت: به شکایت علیه اسرائیل ادامه خواهیم داد.

لامولا در گفت‌وگو با شبکه الجزیره یادآور شد که تلاش‌هایی برای اعمال فشار بر آفریقای جنوبی پس از شکایتی که علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده بود، صورت گرفته است.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی تاکید کرد: این اعمال فشار‌ها هیچ تاثیری نداشته است، زیرا ما معتقدیم که حق با ماست.

لامولا بیان کرد: ادامه این پرونده مهم است، نه برای متوقف کردن اسرائیل، بلکه برای محاکمه کابینه آن به‌دلیل جنایت‌ها و قتل‌عام‌هایی که مرتکب شده است.

این مقام ارشد آفریقای جنوبی تایید کرد که کشورش مدارک جدیدی را به دیوان دادگستری بین‌المللی ارائه خواهد کرد که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب نسل‌کشی شده است.

لامولا با تاکید بر اینکه آفریقای جنوبی کشوری مستقل است و مستقل با این موضوع برخورد می‌کند، تصریح کرد: جهان، نسل‌کشی را زیر چشم جامعه جهانی می‌بیند و ما صحنه‌های آن را در تمام شبکه‌های اجتماعی و در تمامی بستر‌های رسانه‌ای می‌بینیم.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی در مورد اتهام رژیم صهیونیستی که آفریقای جنوبی را «بازوی حقوقی جنبش حماس» خوانده، گفت: ما در آفریقای جنوبی تصمیم گرفتیم این رویه را ادامه دهیم... بنابراین صحبت از اتهام‌های اسرائیل درباره اینکه آفریقای جنوبی بازوی حقوقی جنبش حماس است، تبلیغات منفی است.

<div id="video-display-embed-code_523309" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4797853/523309?width=400&height=300"></script></div>

وی تاکید کرد: ما از حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها حمایت می‌کنیم و این تنها به آفریقای جنوبی محدود نمی‌شود، بلکه در همه کشور‌های جهان در حال گسترش است و حرکت در دانشگاه‌ها را شاخص آن می‌بینیم.

لامولا با اشاره به اینکه تلاش‌هایی برای اعمال فشار بر کشورش صورت گرفت، اما نتیجه‌ای نداشت، گفت: چون معتقدیم حق با ماست و به توافق بین‌المللی مصوب سازمان ملل متکی هستیم، وظایف و مسئولیت‌های خود را براساس این توافق انجام می‌دهیم و مشتاق هستیم که هر آنچه در آن تصریح شده است، اجرا کنیم.

آفریقای جنوبی در ژانویه گذشته (بهمن ۱۴۰۲) این پرونده را تشکیل داد و از دادگاه خواست تا اقدام‌های موقت فوری برای پایان دادن به کشتار فلسطینی‌ها در حالی که این موضوع در حال رسیدگی است، اتخاذ کند. 

دادگاه عالی سازمان ملل در ادامه به رژیم صهیونیستی دستور داد تا اقدام‌هایی را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه، از جمله پایان دادن به کشتار فلسطینی‌ها و اطمینان از ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان، انجام دهد. اما قاضی‌ها به صراحت دستور توقف حمله رژیم صهیونیستی را به این باریکه ندادند.

دادگاه در ماه مارس (اسفند/فروردین) مجددا حکم داد که رژیم صهیونیستی باید تضمین کند که مواد غذایی اولیه بدون تاخیر به مردم غزه برسد، زیرا گرسنگی در این منطقه در بحبوحه محاصره رژیم صهیونیستی وخیم‌تر شده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری ۲ ماه بعد به رژیم صهیونیستی دستور داد تا فورا حمله نظامی خود را در رفح، جایی که بیشتر جمعیت آواره غزه در آن پناه گرفته بودند، متوقف کند. اما کابینه صهیونیستی این حکم را نادیده گرفت. 

دیوان بین‎‌المللی دادگستری طی یک پرونده جداگانه ماه گذشته، در یک نظر مشورتی اعلام کرد که اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی غیرقانونی بوده و باید هرچه سریع‌تر پایان یابد.

انتهای پیام/

نظر شما