شناسهٔ خبر: 67223351 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

امنیتی و دفاعی

بیانیه اجلاس «صلح اوکراین» بدون راه‌حل

بیانیه پایانی اجلاس صلح اوکراین در سوئیس امروز (یکشنبه) در حالی صادر شد که در آن هیچ راه حل مشخصی برای دستیابی به صلح در منطقه به چشم نمی‌خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بیانیه پایانی نسبت به تمامیت ارضی همه کشورها از جمله اوکراین تاکید و اعلام شد که اعتقاد بر این است رسیدن به صلح مستلزم مشارکت و گفت‌وگو بین همه طرف‌ها است.

این اعلامیه همچنین خواستار تبادل کامل اسیران جنگی شد اما همه شرکت کنندگان از این سند حمایت نکردند.

هند، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از جمله کشورهایی بودند که در فهرست کشورهای حامی بر روی صفحه نمایش در اجلاس قرار نگرفتند.

این نشست که از دیروز (شنبه) آغاز شده‌بود، امروز بر امنیت غذایی، اجتناب از یک فاجعه هسته‌ای و بازگرداندن کودکان اخراج شده از روسیه متمرکز شد.

در این گفت وگوها که در استراحتگاه «بورگنستاک» سوئیس انجام گرفت، روسیه و چین غایب بودند؛ گفت وگوهایی که حول محور طرح صلح ۱۰ ماده‌ای زلنسکی که در اواخر سال ۲۰۲۲ ارائه شده بود، تنظیم شد.

شرکت کنندگان درباره کاهش خطر حادثه ناشی از حمله به تاسیسات هسته‌ای اوکراین نیز بحث کردند.

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا طی سخنرانی در اجلاس ضمن اعلام حمایت دوباره کشورش از اوکراین، گفت: وقتی صلح عادلانه و پایدار حاصل شود، همه ما برای کمک به بازسازی اوکراین حاضر هستیم.

«ویولا آمهرد» رئیس جمهور سوئیس نیز طی سخنانی گفت: یک سوال کلیدی باقی می‌ماند که روسیه چگونه و چه زمانی می‌تواند در روند برقراری صلح شرکت کند؟

وی ادامه داد که «ما در بسیاری از اظهارات شما این را شنیده‌ایم: یک راه‌حل پایدار باید هر دو طرف را شامل شود.»

رئیس جمهور سوئیس افزود: «زلنسکی نگفت که آیا آماده است مستقیماً با پوتین به مذاکرات برای پایان دادن به مناقشه وارد شود یا خیر، هرچند که در گذشته مذاکره مستقیم با او را رد کرده است.»

نظر شما