شناسهٔ خبر: 67222622 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش قوی‌ترین عنصر کابینه دولت خواهد بود - اکونیوز

اقتصاد ایران: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فرهنگ اولویت قطعی است اگرچه اقتصاد فوریت ماست. آموزش و پرورش رکنی ترین وزارتخانه دولت خدمت است و وزیر آموزش و پرورش قوی ترین عنصر کابینه خواهد بود.

صاحب‌خبر -
- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، برنامه‌ «میزگرد فرهنگی» عصر امروز یکشنبه 27 خرداد با حضور علیرضا زاکانی؛ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و دو تن از کارشناسان این نامزد عیلرضا نادعلی و صغری یکه‌ زارع  برگزار شد و حسین انتظامی؛ مدرس ارتباطات، قائم مقام سابق وزارت ارشاد و رئیس سابق سازمان سینمایی، الهام یاوری؛ مدیر سابق بنیاد ملی نخبگان، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و شهاب اسفندیاری؛ رئیس دانشکده صداوسیما به عنوان کارشناسان این برنامه حضور داشتند.

تفتیش عقاید ممنوع

علیرضا زاکانی؛ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این برنامه اظهار کرد: هسته و ایده اصلی مرکزی بنده اجرای قانون اساسی است و نکته‌ای که عرض می‌کنم بر این اساس است. در انقلاب اسلامی تغییر نظام سیاسی کشور را داشتیم اما تغییرات اساسی در فرهنگ اجتماع و فرهنگ رخ نداد و درحوزه سیاسی نیز عمق بخشی نکردیم.

وی گفت:‌ نکته اساسی این است که نظامات ما مطابق با نظامات عناصر رقیب نیست. در غرب نظام اقتصادی ایده محوری است و همه برمبنای اقتصاد سنجیده می‌شود اما در نگاه انقلاب اسلامی ایده مرکزی فرهنگ است و همه چیز برمبنای فرهنگ سنجیده می‌شود و در اقتصاد نیز ایده اصلی و محوری برپایه فرهنگ است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:‌ فرهنگ اولویت قطعی است اگرچه اقتصاد فوریت ماست. آموزش و پرورش رکنی ترین وزارتخانه دولت خدمت است و وزیر آموزش و پرورش قوی ترین عنصر کابینه خواهد بود. در حوزه اجتماع شعار آزادی استقلال و جمهوری اسلامی است. در حوزه آزادی، که هم در اصل 3 تکلیف دولت را معلوم کرده است وهم در  اصل 9 تعارض او را مطرح کرده و اعلام کرده تعارضی ندارند. آزادی در چارچوب قانون را پذیرفتند. در اصل 8 مهمترین بخش امر به معروف نظارت مردم به مسئولیان و آزادی بازخواست کردن آنها است. نکته بعد سایر اصولی است که در آزادی تاکیداتی بیان می‌کند از جمله اینکه در اصل 23 تفتیش عقاید را ممنوع میکند. اصل 5 تجسس ممنوع است.

زاکانی با اشاره به اینکه تنوع قومی، مذهبی و دینی داخل کشورمان ایران نکته بسیار مهم است، ادامه داد: قومیت‌های ما مثل دسته گلی هستند که در یک بوستان گل طراوتی به جامعه دادند و نقطه قوت ما هستند. مذاهب در کشور ماه حق دارند. در قانون اساسی در اصل 12 مذهب و دین رسمی را اعلام کرده و مذاهب دیگر را نیز بیان کرده است و گفته که در حوزه شخصی خود مختار هستند و در حوزه احکام قضایی در همین خصوص باید به آنها توجه شود و اگر در جایی غلبه دارند مولفه‌های مدیریتی محلی را میتوانند بدست بگیرند.

وی اضافه کرد: بیان این نکته حکایت میکند که مینیاتوری زیبا در مقابل خود داریم که ادیان، اقوام و مذاهب در درون آن جای گرفته‌اند و با یکدیگر یک پیام انسجام و هم افزایی انتقال بدهند.

دختران ما مسئله نیستند بلکه امید ما هستند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ده ها سال در کردستان مسئولان اصرار کردند که اذان اهل سنت پخش نشود رهبری دستور دادند که اذان اهل سنت پخش شود. قبل از فرمایش رهبری خلاف قانون اساسی عمل کردند و رهبری عین قانون را تکلیف کردند. در خصوص گویش‌ها و ادبیات نیز همینطور است و اصل 15 به آن پرداخته است.

زاکانی در این برنامه با تاکید بر اینکه زن و مرد هر کدام ویژگی‌های خاصی خود را دارند، افزود: در قانون و اجتماع از تساوی برخوردارند. اجحاف تاریخی که در حق زنان و دختران قبل از انقلاب بوده است.

وی اضافه کرد: موضوع بعدی بنده در فرهنگ آموزش است. آموزش در سطح قاعده هرم اجتماعی در خانواده و مسجد به ویژه در مدرسه شکل می‌گیرد و پیوند این سه تربیت را شکل می‌دهد. سپس در دانشگاه و رسانه رقم بخورد و سپس در فتار مسئولاان دیده می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد:‌ موضوع بعد،‌حقوق مردم است و صیانت از آنست که در اصل 33 به  آن پرداخته شده است. حتی مجرمین حقوق دارند و حق تعدی به مجرمین وجود ندارد که در قانون اساسی نیز آمده است.

زاکانی تصریح کرد: موضوع خانواده را داریم که نقشش متقاوت از خانواده منفعل است. خانواده مولد خانواده‌ای است که فرزندان موفق و خلاق را به ارمغان می‌آورد. خانواده و دوستدار خانواده بودن و کنشگری خانواده اصل اساسی است که در دولت خدمت آن را پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: دختران ما مسئله نیستند بلکه امید ما هستند و به عنوا پدری که سه دختر دارد میدانم دختر چقدر شیرین است. ناظر به زنان سرپرست خانواده تکالیفی داریم که به آن توجه خواهیم کرد. ما خانواده را محور جامعه میدانیم و مهترین سلول فعال جامعه میدانیم. این خانواده نباید دغدغه داشته باشد و اصل 23 می‌گوید معیشت او بر عهده دولت است. موضوع اصلی ما این است که خانواده محور است.

در حال تکمیل....

برچسب‌ها:

نظر شما