شناسهٔ خبر: 67218261 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نیاز بسیاری از مساجد روستاهای تربت حیدریه به روحانی

بسیاری از روستاها و مساجد شهرستان تربت حیدریه استان خراسان رضوی برای انجام امور شرعی خود به روحانی نیاز دارند.

صاحب‌خبر -

 

نیاز بسیاری از مساجد روستاهای تربت حیدریه به روحانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، دبیر امور مساجد شهرستان تربت حیدریه روز یکشنبه در نشستی پیرامون ساماندهی امور مساجد در دفتر امام جمعه تربت حیدریه گفت: قوانینی در این زمینه در قالب طرح های هدایت، مستقر و هجرت وجود دارد که بر اساس آنها روحانی به شرطی می‌تواند به یک روستا اختصاص یابد که تعداد جمعیت آن روستا کمتر از هزار نفر نباشد و این مقررات محدودیت‌هایی را در تأمین و اختصاص روحانی ایجاد کرده است.

حجت الاسلام حیدر جعفرزاده افزود: بنابراین حتی اگر روستایی ۸۰۰ نفر جمعیت داشته باشد امکان اختصاص روحانی به آن روستا وجود ندارد و از سویی هم اگر یک روحانی ساکن آن روستا باشد باز هم امکان اختصاص روحانی وجود ندارد. 

دبیر امور مساجد شهرستان تربت حیدریه گفت: حتی اگر این روحانی تنها ساکن آن روستا بوده و به دلایل قابل قبول گوناگون امکان رسیدگی به امور شرعی مردم را نداشته باشد باز هم روحانی به این روستا اختصاص داده نمی شود.

جعفرزاده افزود: در مقابل اهل تسنن حتی برای ۱۰ نفر و ۱۰ خانوار یک روستا روحانی می فرستند اما برای ما این شرایط دشوار وجود دارد که امکان فعالیت را محدود و سخت کرده است.

وی گفت: بسیاری از افراد از روستاها مراجعه می‌کنند و می‌گویند ۳۰ خانوار هستیم که هنوز رنگ یک روحانی را ندیده‌ایم، آیا این‌ها حق دارند روحانی داشته باشند یا خیر؟

دبیر امور مساجد شهرستان تربت حیدریه افزود: تجمیع سه یا چهار روستا جمعیت را به هزار نفر می‌رساند اما مشکل را حل نمی‌کند چون احتمال دارد مواردی پیش آید که یک روحانی قادر به پاسخگویی همزمان به نیازهای شرعی چند روستا نباشد.

جعفرزاده گفت: درآمد روحانیان هم بسیار ناچیز است و اگر کمکی هم به روحانی بشود در حد ۲۰ تا ۳۰ میلیون ریال در ماه است و روحانی ای که به یک روستا اعزام می‌شود باید دارای سطح ۲ حوزه یعنی معادل مدرک دانشگاهی کارشناسی باشد اما آیا اکنون کارشناسی پیدا می‌شود که حاضر باشد با درآمد ماهانه ۱۰۰ میلیون ریالی و با زن و فرزند در روستا ساکن شود؟

دبیر امور مساجد شهرستان تربت حیدریه افزود بسیاری از مساجد شهرها هم توان پرداخت هزینه‌های ایاب و ذهاب روحانیان را ندارند و همین امر موجب شده یک فرد غیر روحانی به عنوان پیش‌نماز برگزینند.

جعفرزاده گفت: یک مساله مهم در این زمینه جهت دهی امور فرهنگی مساجد است که یک روحانی می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد و در مناسبت‌ها مانند عید قربان و عید غدیر مردم را پای کار بیاورد

نظر شما