شناسهٔ خبر: 67217226 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

کوهنوردی به شکل اتفاقی، ۲۱۵۰ سکه گنج پیدا کرد!

کوهنوردی در کشور جمهوری چک به طور اتفاقی، هنگام پیاده‌روی، گنجینه‌ای عظیم و ارزشمند که متشکل از بیش از دو هزار سکه نقره قرون‌وسطایی بود را پیدا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، زنی هنگام پیاده‌روی در جمهوری چک، ناگهان متوجه یک گنجینه شد که بیش از ۲۰۰۰ سکه نقره قرون‌وسطایی را در خود جای داده بود؛ کارشناسان این گنجینه را یکی از بزرگ‌ترین یافته‌های دهه گذشته توصیف کردند.

سکه‌های نقره در نزدیکی شهر Kutná Hora در ۶۰ کیلومتری شرق پراگ کشف شد. طبق بیانیه مؤسسه باستان‌شناسی آکادمی علوم چک، سکه‌های نقره ابتدا در یک کوزه سفالی دفن شده بودند، اما تنها قسمت پایین کوزه سالم باقی مانده‌ است و سایر قسمت‌ها درنتیجه شخم زدن از بین رفته است.

کوهنوردی، به شکل اتفاقی، گنجی با ۲۱۵۰ سکه پیدا کرد!

سکه‌ها نسخه‌های قرون‌وسطایی دناریوس هستند، سکه استاندارد نقره‌ای که در طول امپراتوری روم ضرب شد.

لنکا مازاچووا، مدیر موزه نقره چک در کوتنا هورا، در بیانیه‌ای گفت که این سکه‌ها احتمالاً در یک ضرابخانه در پراگ، از نقره‌ای که به منطقه وارد شده بود، که در آن زمان بوهمیا نامیده می‌شد، ساخته‌شده‌اند.

سکه‌های نقره قرون‌وسطایی همچنین حاوی مقادیر کمی مس، سرب و سایر فلزات هستند و کارشناسان امیدوارند که بتوانند از ترکیب سکه‌ها برای تعیین منشأ نقره استفاده کنند. باستان شناسان فکر می‌کنند سکه‌ها ممکن است در زمان بحران و ناآرامی‌های سیاسی پنهان شده باشند.

کوهنوردی، به شکل اتفاقی، گنجی با ۲۱۵۰ سکه پیدا کرد!

فیلیپ ولیمسکی، باستان‌شناس مؤسسه باستان‌شناسی، در بیانیه‌ای گفت: «این احتکار احتمالاً در ربع اول قرن دوازدهم، در زمان بی‌ثباتی سیاسی داخلی، اتفاق افتاده است. در آن زمان، در کشور بین اعضای سلسله Přemyslid بر سر تاج‌وتخت شاهزاده پراگ، اختلافاتی وجود داشت.

یافته جدید شامل بیش از ۲۱۵۰ سکه نقره‌ای است که در دوران حکومت سه فرمانروای Přemyslid ضرب شده است؛ پادشاه Vratislav II، که از ۱۰۸۵ تا زمان مرگش در ۱۰۹۲ بر بوهم حکومت کرد. پسرش شاهزاده Břetislav II که جانشین او شد و تا زمان مرگش در سال ۱۱۰۰ حکومت کرد و شاهزاده Bořivoj II که جانشین برادر ناتنی خود Břetislav شد و تا سال ۱۱۲۰ حکومت کرد.

کارشناسان نمی‌توانند مطمئن باشند که این گنج در زمان مخفی شدن چقدر ارزش داشته است اما آن‌ها بر روی این موضوع توافق دارند که ارزش آن می‌بایست زیاد بوده باشد.

کوهنوردی، به شکل اتفاقی، گنجی با ۲۱۵۰ سکه پیدا کرد!

ولیمسکی گفت:«گنجینه یافت شده می‌بایست مبلغی عظیم، غیرقابل‌تصور و درعین‌حال غیرقابل‌حمل برای یک فرد معمولی بوده باشد»

نبردهای مکرر برای تاج‌وتخت در پراگ در آن زمان به این معنی بود که ارتش‌های رقیب اغلب از طریق Kutná Hora رژه می‌رفتند؛ کارشناسان این احتمال را می‌دهند که این سکه‌ها برای پرداخت حقوق سربازان یا غنائم جنگی بوده است.

این سکه‌ها اکنون در موزه نقره چک در Kutná Hora موردبررسی قرار گرفتند که محل چندین معدن نقره اولیه و مرکز تولید نقره در قرون‌وسطی بوده است.

مازاچووا گفت که این سکه‌ها تمیز، عکس‌برداری و برای ترمیم احتمالی ارزیابی خواهند شد. آن‌ها همچنین تحت آنالیز اشعه‌ایکس و طیفی قرار خواهند گرفت تا ترکیب مواد آن‌ها مشخص شود و در سال ۲۰۲۵ در موزه به نمایش گذاشته خواهند شد.

منبع: livescience

۲۲۷۲۲۷

نظر شما