شناسهٔ خبر: 67372018 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

اپل از سوی کمیسیون اروپا به نقض قوانین بازار دیجیتال متهم شد

ایتنا - کمیسیون اروپا مواردی از نقض قانون بازارهای دیجیتال را در اپ‌استور مشاهده کرده است. این موضوع در صورت اثبات می‌تواند به میلیاردها دلار جریمه برای کمپانی اپل منجر شود.

صاحب‌خبر -
اپل، تولیدکننده گوشی‌های آیفون ممکن است با جریمه‌هایی بالغ بر میلیاردها دلار روبرو شود.

کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت آمریکایی، قانون بازارهای دیجیتال (DMA) را که از ماه مارس گذشته به اجرا گذاشته شده، در اپ‌استور خود نقض کرده است. این قوانین برای نظارت بر شرکت‌های بزرگ فناوری و همچنین تضمین امکان فعالیت برای رقبای کوچک‌تر تصویب و به اجرا درآمده‌اند.

طبق ارزیابی این کمیسیون، اپل به شرکت‌های توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌ها اجازه نمی‌دهد تا محصولات این شرکت را از طریق فروشگاه‌های جایگزین خریداری ‌کنند.

بدین ترتیب، شرایط و ضوابط اپ‌استور در اپل، ارائه‌دهندگانی مانند نتفلیکس یا اسپاتیفای را از ارائه اطلاعات در مورد قیمت‌ها در برنامه‌های خود و دریافت اشتراک منع می‌کند. کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین می‌افزاید که اپل هزینه‌هایی را "بالاتر از آنچه کاملاً ضروری است" دریافت می‌کند.

این نخستین‌بار است که نهاد ناظر بر رقابت در اتحادیه اروپا، بر اساس قانون بازارهای دیجیتال اتهامات خاصی را علیه یک شرکت مطرح می‌کند. بروکسل اکنون تا پایان ماه مارس سال آینده فرصت دارد تا تحقیقات در این زمینه را تکمیل کند. در صورت تایید این اتهامات، اپل ممکن است با جریمه‌های میلیارد دلاری روبرو شود.

هدف از اجرای قانون بازارهای دیجیتال (DMA)، ایجاد رقابت بیشتر در ارائه خدمات دیجیتال و فراهم کردن فرصت‌های بهتر برای رقبای جدید در این زمینه است. در این قانون فرض شده که برخی غول‌های دیجیتال آنچنان بزرگ و قدرتمند شده‌اند که می‌توانند در هر محصول و زمینه‌ای، قدرت خود را تثبیت و اعمال کنند.

علاوه بر اپل، این مقررات برای آلفابت مادر گوگل، آمازون، تیک‌تاک، بایت‌دنس، متا و مایکروسافت نیز اعمال می‌شوند. در حال حاضر تحقیقات علیه گوگل و متا در جریان است.

پیش‌بینی شده است شرکتی که از اجرای این قانون سرباز بزند، باید تا ۱۰ درصد از کل گردش مالی جهانی خود را به عنوان جریمه بپردازد. این جریمه در صورت تکرار در تخطی از قانون می‌تواند تا ۲۰ درصد نیز افزایش یابد.
 

اپل اتهام‌ها را رد می‌کند


اپل اتهام‌های مطرح‌شده از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا علیه خود را رد و تاکید کرده که در ماه‌های اخیر تغییرات زیادی را برای رعایت DMA اعمال کرده است: «ما مطمئن هستیم که برنامه‌های ما با قانون مطابقت دارند.»

تخمین زده می‌شود که با شرایط و ضوابط جدید، بیش از ۹۹ درصد از توسعه‌دهندگان هزینه‌های مشابه یا کمتری را به اپل پرداخت کنند.

اپل افزود که همه توسعه‌دهندگان فعال در اپ‌استور اتحادیه اروپا می‌توانند از عملکردهای معرفی‌شده توسط این شرکت استفاده کنند و از جمله آنها هدایت کاربران به سایر پایگاه‌های اینترنتی برای تکمیل خرید "با شرایط بسیار رقابتی" نیز فراهم است.

این غول فناوری تاکید کرد که به همکاری با کمیسیون اروپا- در این زمینه ادامه خواهد داد.

نظر شما