شناسهٔ خبر: 67216848 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر سابق امور خارجه:

نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکا در راستای جنگ روایت‌هاست

روح‌اله قیطاسی

وزیر سابق امور خارجه گفت: نامه رهبر انقلاب در راستای همین روایت‌سازی و برهم زدن نقشه اسرائیل و آمریکا است،‌ ایجاد روایات نباید منجر به توهین به همسایگان شود، بلکه باید اقتدار ایران را به دنبال داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه، در نشست اساتید و دانش‌آموختگان ایرانی خارج از کشور با موضوع تبیین، بازخوانی و جستجوی راهکارهای نشر نامه رهبر انقلاب، خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا که توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: ما از دنیایی بسیار متصلب که در آن جنگ سرد بود و همه کشورها یا شرقی و یا غربی بودند و وضعیت و ابزار قدرت کاملاً مشخص بود، عبور کردیم. با فروپاشی نظام قطبی شرایط تغییر کرد و بحث‌هایی از نوع نگرش هویت و ملیت مطرح شد. جمهوری اسلامی در این زمینه پیشگام بود و اولین حرکت جدی برای برهم زدن این نظام دوقطبی توسط ایران شروع شد. به همین دلیل در جنگ ایران و عراق تمام کشورهای ابرقدرت سمت عراق ایستادند. این دیدگاه قدرت‌آفرین بود و هست.

وی افزود: یکی از کسانی که زودتر از همه این تغییرات را فهمید، بنیان‌گذار انقلاب بود و نامه ایشان به گورباچف و نامه مقام معظم رهبری نیز در راستای همین آگاهی و نگاه واقع‌بینانه بود. امروز دیگر قطب و طرفداری از قطب‌گرایی نداریم. امروزه در میان اردوگاه غرب نیز رقابت وجود دارد. بین اروپا و آمریکا نیز رقابت شکل گرفته است. هرچند آمریکا در بحث نظامی و مالی به اروپاییان برتری دارد اما در بخش هنجار به دلیل قرار گرفتن در سمت غلط تاریخ، بازی را به اروپا واگذار کرده است.

ظریف ادامه داد: امروز چین در حوزه رقابت تجاری، صنعتی، اقتصادی و نوآوری ورود کرده است و دیگر دنیا به تولید انبوه کالا تغییر کرده و موضوعات جدیدی مطرح شده است. امروزه نگاه از دیدگاه رئالیستی تغییر پیدا کرده و بحث قدرت نرم مطرح شده اما به دلیل اتکا این قدرت نرم به قدرت سخت، انتقاداتی به آن مطرح شده است. برای ما که اعتقاد به برتری خون بر شمشیر داریم، اتکا به قدرت سخت معنی ندارد. در کنار قدرت مادی باید به قدرت انگیزشی و معنایی بپردازیم.

وزیر سابق امور خارجه با اشاره به شکل‌گیری مقاومت در خاورمیانه بیان کرد: حزب‌الله سال ۶۱، جهاد ۶۴ و حماس سال ۶۷ تاسیس شدند. شکل‌گیری آنها به دلیل تامین تجهیزات نظامی نبوده بلکه برگرفته از الگوی جمهوری اسلامی ایران بود هرچند استفاده از تجهیزات نظامی را در این خصوص نفی نمی‌کنم.

وی افزود: رژیم صهیونیستی معمولاً در جنگ با دولت‌ها پیروز می‌شد و معمولاً جنگ‌های آنها کمتر از ۳۰ روز بود و با پیروزی همراه بود. این پیروزی به دلیل حمایت‌های آمریکا و شرکای غربی بود و در این میان فرانسه با تجهیز رژیم اسرائیل به بمب هسته‌ای، نقش مهمی در رسیدن این رژیم به نیروی هسته‌ای بازی کرده است.

ظریف ادامه داد: شرایط رژیم صهیونیستی در درگیری با محور مقاومت متفاوت بوده و همواره از آنها شکست خورده است. در جنگ با حزب‌الله در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ بدون هیچ دستاوردی مجبور به عقب‌نشینی شده است و امروز نیز پس از طوفان الاقصی علیرغم کشتارهای فراوان، هنوز موشک‌های حماس و مقاومت بر سر این رژیم جنایتکار فرود می‌آیند و ۸۰ درصد توان حماس نیز حفظ شده است.

وی افزود: این مقاومت تنها به دلیل تجهیزات نظامی نیست بلکه فرهنگ مقاومت توانسته است فلسطین را در مقابل رژیم صهیونیستی پیروز کند.

وزیر سابق امور خارجه بیان کرد: واهمه اسرائیل از توسعه فرهنگ مقاومت است، بنابراین اقدام به حمله وحشیانه به غزه می‌کند. این رژیم از فرهنگی که جمهوری اسلامی پایه‌گذار آن است، بیشتر می‌ترسد. البته این موضوع به معنی نفی قدرت نظامی نیست.

وی بیان کرد: اسرائیل قهرمان روایات‌سازی است. یک روایت شکست‌ناپذیری که می‌توان از طریق این الگو رفتارهای وحشیانه رژیم را بررسی کرد و دیگری روایت هولوکاست است که با کمک اروپاییان سرزمین فلسطین را غصب کرده است.

ظریف با بیان اینکه برخی از نظرات آب به آسیاب رژیم صهیونیستی می‌ریزند، عنوان کرد: نفی هولوکاست از روایات مورد علاقه رژیم صهیونیستی است تا با آن خاک فلسطین را غصب کنند، در حالی که باید گفته شود چرا هزینه کشتار اروپاییان را باید مردم فلسطین بدهند؟

وی افزود: رژیم صهیونیستی با استفاده از تصاویر طوفان الاقصی به دنبال افزایش جنایات علیه مردم فلسطین است و به این بهانه حتی بیمارستان‌ها را نیز مورد هدف قرار داده است.

وزیر سابق امور خارجه با اشاره به سرکوب دانشجویان در آمریکا بیان کرد: در دهه ۶۰ و ۷۰ پلیس آمریکا با انداختن سگ به جان دانشجویان و استفاده از باتوم‌های سربی، دانشجویان حق‌خواه را سرکوب کرد و پس از این اقدام جریان آرمان‌خواهی از میان دانشجویان رخت بربست و کنش‌ها به سمت فعالیت‌های اقتصادی رفت.
وی افزود: حرکت شکل‌گرفته میان دانشجویان منجر به بیداری جدید نسل آمریکا است. جنگ غزه دیر یا زود به پایان خواهد رسید و در این میان جمهوری اسلامی باید از نقش خود برای پایان دادن به این منازعه استفاده کند.

ظریف گفت: هیچ کشوری مانند ایران نمی‌تواند از مقاومت دفاع کند. سابقه همکاری میان میدان و دیپلماسی در زمان حیات سردار سلیمانی وجود داشت. اگر ایشان نبودند نمی‌توانستیم در مذاکرات عراق و افغانستان امتیاز کسب کنیم.

وزیر سابق امور خارجه بیان کرد: قطعاً پس از پایان این جنگ، رژیم صهیونیستی به دنبال روایت‌سازی خواهد رفت و در این فضا اهمیت نامه رهبر انقلاب برای روایت‌سازی چندین برابر خواهد شد. ما در بازی روایات دو مشکل داریم: امکانات آنها را نداریم و بعضاً در بازی اسرائیل گرفتار خواهیم شد. رژیم صهیونیستی به دنبال تغییر جایگاه ظالم و مظلوم است.

وی با بیان اینکه نامه رهبر انقلاب در راستای همین روایت‌سازی و برهم زدن نقشه اسرائیل و آمریکا است، افزود: ایجاد روایات نباید منجر به توهین به همسایگان شود، بلکه باید اقتدار ایران را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام

نظر شما