شناسهٔ خبر: 67216646 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در خراسان جنوبی تشکیل شد

بیرجند - ایرنا - رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: شعب ویژه تخلفات انتخاباتی در دادسراها و محاکم استان تشکیل شد که خارج از وقت اداری به تخلفات و ‌جرایم رسیدگی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد جعفر عبدالهی روز یکشنبه در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان که با حضور رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی برگزار شد افزود: انتخابات مطلوب از دیدگاه مقام معظم رهبری مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت و امنیت است.

وی با بیان اینکه ۲ مولفه سلامت و امنیت در حیطه اختیارات حاکمیت تعریف شده است ادامه داد: مسوولان نظام و ناظران این ۲ امر را باید سر لوحه عمل، رفتار و کردار خود قرار دهند و در حوزه مشارکت و رقابت سه ضلع مردم و نخبگان سیاسی می‌تواند ایفای نقش کنند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه اراده مردم در شکل‌گیری حاکمیت قوی و متقن است اظهار کرد: در انتخابات پیش رو دستگاه قضایی بر مشارکت حداکثری تاکید دارد به امید اینکه رئیس جمهوری انتخابات شود که حداکثر انطباق با معیارهای پیشرفت و توسعه نظام را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی احتمال وقوع جرم بیشتر است عنوان کرد: بیشترین بزه که احتمال وقوع دارد نشر اکاذیب، توهین و افترا است که از سوی نامزدها یا طرفداران، هواداران و ستادهای انتخاباتی دیده می شود.

عبدالهی تاکید کرد: امنیت روانی جامعه و صندوق‌های انتخابات برای دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی خط قرمز تلقی می‌شود و از کنار آن گذر نمی‌کنیم.

وی گفت: به محض مواجه با مواردی که امنیت روانی و فضای جامعه رادچار خدشه می کند باید مجموعه گزارش‌ها به دادستان‌ها ارائه شود تا در اولین فرصت حتی خارج از وقت اداری به آن رسیدگی شود و رای متناسب با جرم و بازدارنده صادر خواهد شد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: مجربان و همه اشخاصی که در برگزاری امر انتخابات دخیل هستند انسان‌هایی امین، شایسته و اهل بوده لذا انتظار می‌رود هیچگونه سوء استفاده از امکانات اداری له یا علیه نامزدی انجام نشود.

وی یادآور شد: طبق قانون مکلف به برگزاری انتخابات از بودجه‌های حاکمیتی هستیم ‌لذا چنانچه شورای شهری هزینه‌ای بر شهرداری تحمیل کند غیر قانونی است.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی هم با بیان اینکه در انتخابات قبلی ۷۶۶ شعبه اخذ رای داشتیم گفت: ۷۷۲ شعبه اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری در استان پیش بینی شده که نسبت به انتخابات قبلی افزایش یافته است.

سید محمدرضا طالبی افزود: از این تعداد ۴۰۴ شعبه ثابت و ۳۶۸ شعبه سیار همچنین ۳۵۲ شعبه شهری و ۴۲۰ شعبه روستایی است؛ ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر عوامل اجرایی نیز سازماندهی شدند که به طور میانگین برای هر شعبه ۲۰ نفر در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها در ادوار مختلف تاکید دارند که انتخابات آبروی نظام است لذا هرگونه مشکل و انحراف از قانون، بازی با آبروی نظام بوده چرا که دشمن بر این مسئله تمرکز دارد تا کوچکترین مشکل را بزرگنمایی کند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اگر در هر موضوعی کوتاهی داشته باشیم که باعث عقب ماندگی شود قابل جبران است اما در مسئله انتخابات اگر خللی در اخذ رأی مردم انجام گیرد جبران پذیر نیست.

وی بیان کرد: از همین رو اولین تاکید قانون محوری و قانون مداری در هر انتخابات است همانطور که برای مجلس شورای اسلامی هم انتخاباتی بدون حاشیه و بسیار امن در استان برگزار شد.

طالبی با اشاره به انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری بیان کرد: علیرغم وقت اندک اما تمام امکانات و برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری فراهم شده است.

وی با اشاره به ماده ۳۴ قانون انتخابات و رسیدگی به تخلفات گفت: لازم است کم و کیف این ماده قانون و شعب ایجاد شده به طور کامل اطلاع‌رسانی شود.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار کرد: تخلفاتی از فضای مجازی هم گزارش می‌شود که تاکید داریم دستگاه‌های امنیتی اهتمام ویژه داشته باشند تا این موارد منجر به جرم را به شعبه رسیدگی ارجاع دهند.

وی با بیان اینکه ۹۸.۵ درصد شعب اخذ رأی به ارتباطات موبایلی متصل هستند گفت: برای تمام شعبی که امکان داشته باشد ارتباط جایگزین خط تلفن ثابت مستقر خواهد شد تا در بخش استعلام‌ها به مشکل نخوریم.

طالبی بیان کرد: هدف این است در فرصت زمانی که در نظر گرفته می‌شود بتوانیم اخذ رأی مردم را داشته باشیم لذا نباید به نحوی پیش برویم که رایی از یک نفر بر زمین بماند لذا اگر در جایی یک چادر عشایری داریم باید شرایط اخذ رأی فراهم باشد.

وی عنوان کرد: برای فراخوان مردم در زمینه مشارکت انتخابات هم دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از امکانات در اختیار استفاده کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی هم گفت: طبق نظر سنجی‌ها تاکنون مشارکت مردم استان در انتخابات بیش از ۶۵ درصد برآورد شده اما باید تلاش کرد که این عدد از ۸۵ درصد عبور کند.

حجت الاسلام علی نسایی زهان با تاکید بر اینکه همه مسوولان باید به رای مردم احترام گذارند ادامه داد: باید تلاش کنیم تا شخص اصلح و پیرو خط رهبری انتخاب شود تا کشور را مطابق اهداف و سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی پیش ببرد.

وی از تشکیل شعبه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در استان خبر داد و گفت: از این پس هرگونه تخلفی از سوی مسوولان ستادهای انتخاباتی مشاهده شود به سرعت و دقت رسیدگی خواهد شد.

دادستان بیرجند افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد امنیت کامل انتخابات تامین شده اما برای پیشگیری از وقوع جرم باید تلاش کرد.

وی بر آمادگی کامل شرکت‌های خدمات رسان تاکید کرد و گفت: همچنان که در انتخابات قبلی خراسان جنوبی رتبه دوم مشارکت را کسب کرد باید تلاش کنیم در انتخابات پیش رو اول شویم.

تاکید بر تسریع در نصب سامانه پایش بازار، امنیت زندان‌ها، رعایت اصل بی طرفی در انتخابات از سوی مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی، تعیین صندوق ثابت در زندان های مرکزی استان و لزوم افزایش تبلیغات محیطی با موضوع انتخابات از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

نظر شما