شناسهٔ خبر: 67215798 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«امیرالمومنین معیار زندگی، الگوی حکمرانی» شعار دهه امامت و ولایت + عناوین روزها

محمد طاووسی

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر در موردشعار امسال دهه امامت و ولایت گفت: ما دو شعار را برای امسال پیش بینی کرده‌ایم که نخستین شعار «امیرالمومنین معیار زندگی، الگوی حکمرانی» است که بعد داخلی دارد و شعار دوم را «کونوا للظالمین خصما و للمظلوم عونا» انتخاب کرده‌ایم که به عنوان شعار ما در برنامه‌های خارج از کشور است.  

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حسین ظریف منش -مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر- امروز یکشنبه (۲۷ خردادماه) در نشست تشریح برنامه‌های دهه امامت و ولایت که در محل این بنیاد برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد شهدای خدمت، اظهار کرد: دهه امامت و ولایت ما تا روز میلاد امام موسی بن جعفر(ع) و حتی تا روز مباهله برنامه خواهیم داشت. در واقع هدف از برگزاری جشن‌های غدیر گسترش برنامه های غدیری به عنوان نقطه عطف در تاریخ اسلام و بشریت و گرامیداشت غدیر در راستای توجه به آموزه های علوی است.  

وی ادامه داد: سیاست اول ما در بنیاد بین‌الملل غدیر برنامه‌ریزی، هماهنگ کنندگی و هم افزایی برای جشن‌های غدیر است، سیاست دوم ما برنامه‌ریزی برای مشارکت نسل جوان است که لازم است با حقیقت غدیر و آموزه‌های علوی آشنا شوند تا پرچم دار نهضت علوی و اسلامی در عصر کنونی باشند، سیاست سوم معرف‌زایی نسبت به غدیر و سیاست چهارم تلاش در جهت تقویت وحدت بین فرق مختلف اسلامی از طریق تبیین غدیر است و با توجه به اینکه محبت اهل بیت(ع) مورد اتفاق شیعه و سنی است در نتیجه این برنامه ها از زمینه های وحدت است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر بیان کرد:  امیرالمونین اسوه‌ای برای بشریت تا قیامت است، آن حضرت آموزه ها و سیره اش دل ها را جذب می‌کند و ما می‌توانیم با بیان سیره های علوی جهان بهتری داشته باشیم، امام راحل فرمودند «با اقامه ولایت همه انحرافات از بین می‌رود». غدیر علاوه بر اینکه معرفی ولایت امیرالمؤمنین(ع) است طرح کلی مدیریت جامعه بر اساس آموزه های الهی است. تعیین اینکه حاکم چه کسی باشد از مهم‌ترین مسائل هر جامعه است که اسلام برای این مهم نسخه ولایت را ارائه کرده است و غدیر پای گذاشتن در این مسیر الهی است.

ظریف‌منش تاکید کرد: روز عید قربان روز عید بندگی و اطاعت است، ما در این روز با توجه به چهلم شهدای خدمت و انتخابات تمرکز بر شهدای خدمت و ولایت مداری داریم که به نوعی پیامی برای انتخابات است.

وی افزود: ما دو شعار را برای امسال پیش بینی کرده‌ایم که نخستین شعار «امیرالمومنین معیار زندگی، الگوی حکمرانی» است، مسوولان ما باید بدانند در کشوری که به نام امیرالمؤمنین(ع) شکل گرفته فعالیت دارند لذا همه اقدامات آنها باید تابع امیرالمومنین(ع) و سیره آن حضرت باشند. مدیران ما از جمله رئیس جمهور آینده ما باید چنین باشند.  

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر یادآور شد: ما با توجه به قضایای غزه و ظلمی که بر مردم شریف غزه می‌رود شعار دوم را «کونوا للظالمین خصما و للمظلوم عونا» انتخاب کردیم، این شعار به عنوان شعار ما در برنامه‌های خارج از کشور است.  

ظریف‌منش تصریح کرد: ما از ائمه جمعه سراسر کشور، صدا و سیما، اهل قلم و صاحب نظران درخواست کرده‌ایم که در راستای تبیین شعار امسال این دهه فعالیت داشته باشند.  

وی ابراز کرد: حماس، حزب الله، انصارالله یمن و وعده صادق ملت ایران نشان داد که با آموزه‌های علوی می‌توان قلعه خیبر آمریکا را در عصر کنونی فتح کرد، شجاعتی که حزب الله لبنان دارد که با همه وجود معادلات تعیین شده از سوی استکبار را بر هم می‌زند نشان از این آموزه‌ها دارد.  

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر با بیان اینکه ۱۵۰ عنوان برنامه در یکصد هزار برنامه اجرایی در سراسر کشور و برخی کشورهای خارجی خواهیم داشت، گفت: همه استان‌ها و شهرستان‌ها، دستگاه‌های اجرایی، هیئات‌ها، مراکز فزهنگی و دستگاه‌های اجرایی به نوعی برنامه دارند، در واقع یک قول و پیمان همه اعضای شرکت کننده در برنامه‌های این دهه دارند که باید ترویج‌دهنده و پیام رسان رسول اکرم(ص) باشند.  

ظریف‌منش ادامه داد: فعال شدن قریب بر ۳۰ هزار ده‌یاری،  جشن‌های خیابانی و ایستگاه‌های صلواتی در خیابانی به خصوص با حضور نوجوانان و جوانان، گسترش برنامه‌های یک شنبه‌های علوی و فاطمی، کاروان‌ها و میزهای خدمت، کاروان‌های خدمت جمعی از مسوولان دستگاه‌های اجرایی که در محل حضور می‌یابند تا مشکلات مردم را حل کنند، طرح چشم های خانوادگی، آزادی زندانیان با همکاری قوه قضائیه، شادپیمایی، سفره اطعام علوی و ... از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.

وی با اشاره به جشن ده کیلومتری غدیر افزود: در تهران با توجه به تجربیات قبلی مسیر گسترش یافته است، این امر باعث می‌شود زمینه نشاط اجتماعی بیشتر شده و موکب‌ها مکان و برنامه‌هایشان مشخص‌تر باشد، همچنین سهولت بیشتر برای حضور مردم رقم بخورد. مساجد تهران و اکثر شهرستان‌ها و استان‌ها هم علاوه بر برگزاری جشن قرار است که با سخنرانی صاحب نظران دینی و سیاسی نسبت به آموزه‌های امیرالمونین(ع) و شاخصه‌های خدمت که می‌تواند برای مدیریت کشور درس‌آموز باشد را بیان کنند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر اظهار کرد: در تهران و بسیاری از استان‌ها نورافشانی، تکریم سادات به ویژه سادات شهید، پویش قرائت قرآن با محور سادات محلات، فعال شدن سراهای محله، اطعام و افطار روز عید غدیر، پویش هر خانه یک پرچم، هر خانه یک وعده غذا، را برگزار می‌کنیم.  

ظریف‌منش با بیان اینکه امسال پیش‌بینی می‌کنیم که قریب بر ۲۵ میلیون اطعام توزیع شود، گفت: قرارگاه محرومیت زدایی بسیج سازندگی و بسیج محرومیت زدایی نیز حدود یک میلیون اطعام به محرومین استان‌ها، حاشیه نشین‌ها و کارگران فصلی توزیع می‌کند. توزیع ده‌ها قلم کالا جهیزیه، توزیع ۵ هزار کولر گازی بین خانواده‌های نیازمند، افتتاح ۴۵۰ طرح عمرانی، طرح‌های مثل آبرسانی به روستاها،  ایجاد اشتغال‌های خانگی و کوچک، برپایی محافل انس با قرآن و مسابقه خطبه غدیر با ۱۱۰ جایزه نیز از برنامه‌های این دهه است.  

وی بیان کرد: در هرمزگان نهمین همایش ولایت محور وحدت اسلامی برگزار می‌شود و علمای شیعه و اهل سنت حول محور امیرمومنان(ع) صحبت می‌کنند. همچنین در هرمزگان دومین گردهمایی سادات اهل سنت را خواهیم داشت. ضمنا در هرمزگان اولین همایش حقوق وظایف متقابل مردم و حاکمیت از منظر امیرالمونین(ع) هم برگزار می‌شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر با بیان اینکه در لرستان فراخوان مقاله سیزدهمین همایش سیره علوی را داریم، ابراز کرد: ما امسال چندین جشنواره شعر با گویش اقوام ایرانی داریم، در گیلان جشنواره گیلکی، در مازندران جشنواره شعر مازنی، در لرستان جشنواره شعر لری، در کرمانشاه جشنواره شعر کردی، در قزوین مسابقه ملی کتاب‌خوانی غدیر و برگزاری همایش پیرامون زیارت غدیریه، در بوشهر سومین جشنواره علوی، در تهران همایش اساتید بسیجی، در فارس اجلاس بین المللی جهانی‌سازی غدیر و کنگره نهج البلاغه راه نجات در اصفهان داریم.

ظریف‌منش تصریح کرد: برنامه‌های خارج از کشور نیز توسط وزارت خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی، مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) برگزار می‌شود.

عناوین روزهای دهه امامت و ولایت به شرح ذیل است:

دوشنبه(۲۸خرداد) با عنوان توحید، بندگی و ولایتمداری

سه‌شنبه(۲۹ خرداد) با عنوان ولایت، ضامن تحقق گام دوم انقلاب

چهارشنبه(۳۰ خرداد) با عنوان  ولایت و مردم سالاری دینی

پنجشنبه(۳۱ خرداد) با عنوان ایثار و دفاع از حریم ولایت

جمعه( ۱ تیر) با عنوان ولایت عدالت و انتظار

شنبه(۲ تیر)   همزمان با ولادت امام هادی علیه السلام روز ولایت هدایت و عزت اسلامی

یکشنبه(۳ تیر) با عنوان ولایت محور محور وحدت امت اسلامی

دوشنبه(۴ تیر) با عنوان ولایت، بصیرت و استکبار ستیزی

سه‌شنبه(۵ تیر) همزمان با روز عید سعید غدیرخم با عنوان غدیر، امامت و ولایت

چهارشنبه(۶ تیر) با عنوان قرآن و عترت

پنجشنبه(۷ تیر) همزمان با ولادت امام موسی کاظم علیه السلام با عنوان شهدای خدمت.

انتهای پیام

نظر شما