شناسهٔ خبر: 67213880 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معطل ماندن طرح‌ها در حاشیه‌ شهر ایلام؛ گره‌ای که با تعامل باز می‌شود

اجرای زیرساخت‌های اساسی در محلات حاشیه‌نشین ایلام با چالش‌هایی مواجه است و مدیریت شهری همراهی نکردن دستگاه‌های خدماتی شهر را عامل توقف این طرح‌ها در حاشیه شهر می‌داند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، افزایش سریع شهرنشین بدون توسعه شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی شهرها را با مشکلات و معضلات متعددی مواجه کرده است که یکی از آن‌ها پدید آمدن محله‌های حاشیه‌نشین در اطراف شهرهای بزرگ و کوچک است.

محلات حاشیه‌نشین به دلیل تعداد زیاد جمعیتی که از خدمات شهری مناسب برخوردار نیستند یکی از معضلات اصلی شهرها هستند، حاشیه‌نشینان در محدوده اقتصادی شهرها زندگی می‌کنند و نتوانسته‌اند جذب نظام اقتصادی اجتماعی شهر شوند.

کیفیت پایین زندگی در حاشیه‌نشینی با خود مشکلات زیادی از جمله امنیت، اشتغال و مسائل فرهنگی و اجتماعی را به همراه دارد، با این وجود هر روز بر تعداد مهاجران و کسانی که به هر دلیل نتوانسته‌اند در هسته مرکزی شهر زندگی کنند اضافه می‌شود.

حاشیه‌نشینی معضل مشترک تمام شهرها است و ایلام نیز از این مشکل بی‌بهره نیست. محله‌های سبزی‌آباد، هانیوان، بانبرز، کارخانه نمک و کمربندی از جمله مناطق حاشیه‌نشین شهر ایلام محسوب می‌شود. بیشتر حاشیه‌نشین‌های شهر ایلام در کوچه‌هایی زندگی می‌کنند که انتهای آن‌ها به کوه می‌رسد.

شیب بسیاری از خیابان‌ها به حدی تند است که در زمستان خودروها و حتی خود ما به سختی می‌توانیم در این خیابان‌ها رفت و آمد کنیم. در ساعاتی از روز آب منطقه ما قطع می‌شود و تا ساعت‌ها وصل نمی‌شود، برق نیز بسیار قطع و وصل می‌شود و همیشه باید نگران سوختن وسایل برقی باشیم

داریوش دوستی یکی از ساکنان محله کمربندی ایلام است، وی می‌گوید: هرساله در فصل بارندگی آب به داخل منازل سرازیر می‌شود و این مشکلی است که بسیاری از مناطق دیگر ایلام نیز با آن روبه‌رو هستند.

وی ادامه می‌دهد: شیب بسیاری از خیابان‌ها به حدی تند است که در زمستان خودروها و حتی خود ما به سختی می‌توانیم در این خیابان‌ها رفت و آمد کنیم. در ساعاتی از روز آب منطقه ما قطع می‌شود و تا ساعت‌ها وصل نمی‌شود، برق نیز بسیار قطع و وصل می‌شود و همیشه باید نگران سوختن وسایل برقی باشیم.

الهام مرادیان یکی دیگر از ساکنان منطقه هانیوان است. وی شرایط زندگی در حاشیه شهر ایلام را اینگونه توصیف می‌کند «سال‌ها است که به همراه خانواده در این محله زندگی می‌کنم. وقتی که ما در این محله ساکن شدیم زمین‌های اطراف ما هنوز ساخت‌وساز نشده بود اما در زمان کمی این مناطق قطعه‌بندی شد و مردم در این زمین‌ها شروع به ساخت‌وساز کردند. ما در ابتدا مشکلات خیلی زیادی داشتیم خیابان‌ها آسفالت نشده بود و آب و برق نداشتیم، الان یک مقدار وضعیت بهتر شده است.»

معطل ماندن طرح‌ها در حاشیه‌ شهر ایلام؛ گره‌ای که با تعامل باز می‌شود

وی می‌افزاید: با این وجود هنوز بسیاری از کوچه‌ها آسفالت نیست، این کوچه‌های خاکی در زمستان و هنگام بارندگی باعث مشکلات زیادی برای ساکنان شده است و ترس مریض شدن بچه‌ها هنگام بازی در این کوچه‌های خاکی را داریم.

عباس خرمی، شهروند ایلامی که در محله مهرآباد زندگی می‌کند مهمترین معضل این مناطق را کیفیت پایین خدمات می‌داند. وی عنوان می‌کند: با توجه به جمعیت زیاد این محله، نبود پارک مناسب و فضای تفریحی موجب می‌شود جوانان به کارهای خلاف روی بیاورند.

وی ادامه می‌دهد: بیشتر جوانان در مناطق حاشیه‌نشین ایلام به دلیل نداشتن تحصیلات و شغل مناسب به کارهای خلاف روی می‌آورند، اگر مسئولان بیشتر به فکر ایجاد تسهیلات ازدواج جوانان باشند، مشکلات و معضلات حاشیه شهرها به حداقل می‌رسد.

عملیات عمرانی محلات حاشیه شهر ایلام وارد فاز اجرایی خواهد شد

افشین مظفری، شهردار ایلام با بیان اینکه محلات حاشیه‌نشین به صورت غیر رسمی ایجاد و به حوزه شهری الحاق شده است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این مناطق هیچ پرداختی به شهرداری ندارند، با این وجود شهرداری باز هم اقدامات عمرانی، جدول‌کشی و آسفالت را در این مناطق در دست اجرا دارد.

وی ادامه می‌دهد: در شش ماه نخست امسال تلاش داریم تا محلات بانبرز، سبزی‌آباد و پیچ آشوری و چندین محله دیگر را آسفالت کنیم. تابستان امسال سه اکیپ بخش بزرگی از آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌هایی که نیاز به ترمیم دارد را روکش آسفالت می‌کند.

هادی کرمی، عضو شورای شهر ایلام نیز با تاکید بر اینکه به زودی عملیات عمرانی محلات حاشیه شهر ایلام وارد فاز اجرایی خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در راستای خدمات‌رسانی به محلات حاشیه شهر ایلام که به تازگی در طرح تفصیلی جدید به شهر ایلام الحاق شده است، اقدام می‌شود.

وی اضافه می‌کند: اسناد مناقصه جدول‌گذاری مناطق آشوری، میلاد، قائم، تلاش و کارخانه نمک در سامانه مناقصات شهرداری ایلام بارگذاری شده است.

مردم شهرداری و شورا را مقصر می‌دانند

همچنین سعید انوری‌پور، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر ایلام تصریح می‌کند: دو سال است شورا و شهرداری ایلام برای اجرای پروژه‌های عمرانی از جمله جدول‌گذاری و آسفالت در مناطق حاشیه شهر آماده هستند، اما اداره آب و فاضلاب ایلام برای هدایت فاضلاب لوله‌گذاری نکرده است.

وی خاطرنشان می‌کند: مدیران آبفا، نبود لوله را برای دفع فاضلاب منطقه بهانه قرار داده‌اند در صورتی که خرید و تهیه لوله و اتصالات وظیفه آب و فاضلاب است و اگر کم‌کاری یا هر مانعی وجود دارد، مدیران آب و فاضلاب باید پاسخگو باشند.

عضو شورای اسلامی شهر ایلام ادامه می‌دهد: مردم شهرداری و شورا را در معطل ماندن پروژه‌های مناطق حاشیه شهر مقصر می‌دانند در صورتی که زیرساخت دفع فاضلاب باید فراهم باشد تا شهرداری بتواند اقدامات عمرانی و زیربنایی خود را آغاز کند.

محمد محمدی، مدیرعامل آبفای استان ایلام در جمع خبرنگاران تاکید می‌کند: برای اجرای شبکه فاضلاب در مناطق حاشیه شهر باید بعضی زیرساخت‌ها آماده باشد.

وی افزود: به‌رغم تخصیص نیافتن اعتبار در منطقه هانیوان، پشت کمربندی شمالی و شهرک قائم شهر ایلام، دو کیلومتر خط شبکه جمع‌آوری اصلی، یک کیلومتر شبکه فرعی و ۴۵۰ فقره انشعاب فاضلاب اجرا و نصب شد.

از نظر اصولی و مهندسی باید ابتدا شهرداری‌ها نسبت به تعیین معبر سواره‌رو، رساندن به کد بر و کف و اجرای جدول‌گذاری اقدام کنند تا شرکت آب و فاضلاب استان ایلام بتواند شبکه جمع‌آوری فاضلاب را اجرا کند

مدیرعامل آبفای استان ایلام تاکید می‌کند: از نظر اصولی و مهندسی باید ابتدا شهرداری‌ها نسبت به تعیین معبر سواره‌رو، رساندن به کد بر و کف و اجرای جدول‌گذاری اقدام کنند تا شرکت آب و فاضلاب استان ایلام بتواند شبکه جمع‌آوری فاضلاب را اجرا کند.

محمدی اظهار می‌کند: طی سه ماه گذشته، مناقصه خرید لوله‌های کاروگیت فاضلابی ۲۵۰ و ۴۰۰ مورد نیاز برای شبکه فاضلاب مناطق برگزار و برنده مناقصه مشخص و در حال حاضر لوله‌ها در حال تولید هستند.

معطل ماندن طرح‌ها در حاشیه‌ شهر ایلام؛ گره‌ای که با تعامل باز می‌شود

نبود مدیریت یکپارچه در شهرهای ما یکی از عوامل ایجاد تنش میان نهادهای شهری و به تعویق افتادن طرح‌ها است. در هر صورت و با توجه به افزایش معضلات حاشیه‌نشینی در شهر ایلام ضروری است مسئولان هرچه زودتر مسئله ساماندهی مناطق حاشیه شهر را در دستور کار و در اولویت قرار دهند و تعامل بیشتری برای حل مشکل داشته باشند.

نظر شما