شناسهٔ خبر: 67213690 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

کاربرد داروها و محصولات بهداشتی در درمان ریزش مو

بهترین دارو برای درمان ریزش مو کدام است؟

یکی از مشکلات اصلی در ‌رابطه‌ با موها، مشکل ریزش مو در مردان و زنان است که به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و یک معضل ناراحت‌کننده است. علت ریزش مو بسیار متنوع است. این ریزش مو می‌تواند به‌ دلیل استفاده از محصولات نامناسب باشد یا به‌ دلیل استرس و فشارهای زندگی، مشکلات هورمونی، مشکلات ژنتیکی، برخی مشکلات خودایمنی که باعث ریزش سکه‌ ای موها می‌شود و دلایل دیگر.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مینا دادگر دکترای حرفه ای پزشکی در سایت خود نوشت: یکی از مشکلات اصلی در ‌رابطه‌ با موها، مشکل ریزش مو در مردان و زنان است که به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و یک معضل ناراحت‌کننده است. علت ریزش مو بسیار متنوع است. این ریزش مو می‌تواند به‌ دلیل استفاده از محصولات نامناسب باشد یا به‌ دلیل استرس و فشارهای زندگی، مشکلات هورمونی، مشکلات ژنتیکی، برخی مشکلات خودایمنی که باعث ریزش سکه‌ ای موها می‌شود و دلایل دیگر.

برای اینکه بتوانید مشکل ریزش موی خود را درمان کنید ابتدا باید علت ریزش مو به ‌صورت دقیق مشخص شود و برای این کار باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. در این شرایط درمان‌های مناسب و دریافت داروها و محصولات بهداشتی ضد ریزش مو اهمیت می‌یابد. این داروها و محصولات تنوع بالایی دارند و بسته به شرایط فردی و میزان ریزش موها، درمان‌ های دارویی متفاوتی توسط متخصص ارائه می‌شود. پزشک با بررسی بیمار و شرایط ریزش مو، تعیین می‌ کند که بهترین درمان ریزش مو زنان و مردان باید چه درمانی باشد.

داروها گاهی به‌ صورت تک و گاهی به‌صورت مکمل با هم تجویز می‌شوند. علاوه ‌بر این گاهی درمان‌های دارویی در کنار سایر درمان‌ها مدنظر قرار می‌گیرند.

انواع داروهای ضد ریزش مو

  • اسپیرونولاکتون

یکی از داروهای ضد ریزش مو که مصرف زیادی هم برای درمان ریزش مو دارد، اسپیرونولاکتون نام دارد. به آن اسپیرونولاکتون سیستمیک هم می‌گویند و نام تجاری آن آلداکتون است. این دارو در دسته داروهای دیورتیک‌های نگهدارنده پتاسیم و آنتاگونیست‌های گیرنده آلدوسترون قرار می‌گیرد. نحوه عملکرد این دارو به این صورت است که با کندکردن تولید آندروژن، به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند و می‌توان آن را یک قرص جلوگیری از ریزش مو در نظر گرفت. این داروها در دسته هورمون‌های جنسی مردانه طبقه‌بندی می‌شوند. کاهش تولید آندروژن می‌تواند پیشرفت ریزش مو ناشی از آلوپسی آندروژنیک را کاهش دهد.

  • فیناستراید (finasteride)

فیناستراید دارویی است که می‌تواند به درمان بزرگی پروستات و ریزش مو در مردان کمک کند. این دارو با اتصال به آنزیم 5-آلفا ردوکتاز و جلوگیری از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) عمل می‌کند. این دارو می‌تواند سرعت ریزش مو را کم کند؛ اما آن را به طور کامل متوقف نمی‌کند. برای درمان ریزش موی سکه‌ای هم از فیناستراید استفاده می‌شود. هر فرد باید هر روز 1 قرص فیناستراید مصرف کند. ممکن است 4 ماه طول بکشد تا نتیجه مطلوب مصرف این قرص‌های ریزش مو دیده شود. مصرف فیناستراید برای افراد باردار یا شیرده و زنان در سنین باروری همراه با خطراتی است.

  • قرص ریزش مو پیلفود (pilfood)

این قرص برای رفع ریزش مو در بازار وجود دارد. در ترکیبات آن از بیوتین استفاده شده است. مصرف پیلفود بعد از 3 تا 6 ماه نتیجه می‌دهد. پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که 2 عدد از این قرص در طول روز مصرف شود. در ساختار این قرص، مواد مختلفی از جمله آهن، روی، ویتامین E، منگنز و ترکیبات دیگری وجود دارد که برای کمک به تقویت موها و جلوگیری از ریزش مفید عمل می‌کنند.

  • پرفکتیل پلاتینیوم

در پرفکتیل پلاتینیوم ترکیباتی از جمله عصاره هسته انگور، نیاسین، بیوتین، سیستئین، زینک، ویتامین E، سیلیکون، آهن، منیزیم، مس، منگنز و منیزیم به کار رفته است. آلفا لیپوئیک اسید آن خاصیت ضد التهابی و ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. ویتامین D آن نیز سبب تقویت موهای نازک خواهد شد. به طور کلی پرفکتیل پلاتینیوم مجموعه کاملی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که تأثیر زیادی در جلوگیری از ریزش شدید مو دارد. این دارو را روزی 2 عدد با یک لیوان آب و همراه با غذا مصرف نمایید.

  • قرص هیرویت

شرکت سازنده این قرص ادعا می‌کند که محصولی با توانایی کاهش ریزش مو روانه بازار می‌کند. در ترکیبات قرص مذکور، مس، روی، بیوتین، اسیدآمینه، آهن، سلنیوم و مواد مناسب دیگر برای حفظ استحکام و بهبود وضعیت موها وجود دارد. این قرص برای مصرف مردان و زنان روانه بازار می‌شود و داروی ریزش مو استرسی است. وجود طیف وسیعی از مواد مغذی و معدنی در این قرص به رشد موها کمک می‌کند.

  • ماینوکسیدیل

یکی از اصلی‌ترین داروهای ضد ریزش مو، هم برای مردان و هم برای زنان داروی ماینوکسیدیل 5% است. به آن ماینوکسیدیل موضعی نیز گفته می‌شود. ماینوکسیدیل به‌عنوان داروهای موضعی (مانند محلول/لوسیون موضعی و فوم) موجود است که ممکن است برای مردان و زنان استفاده شود. این داروی موضعی مستقیماً روی پوست سر اعمال می‌شود. نحوه عملکرد ماینوکسیدیل 5% مشخص نیست. معمولاً باید چندین ماه قبل از مشاهده اثر این دارو استفاده شود. اگر درمان با ماینوکسیدیل متوقف شود، روند طاسی معمولاً از سر گرفته خواهد شد. موهایی که دوباره رشد کرده‌اند ممکن است سه تا چهار ماه پس از قطع درمان بریزند. این دارو بهترین درمان ریزش مو زنان و مردان است و می‌توان از آن برای موارد مختلف ریزش مو استفاده کرد.

  • داروهای ضد آندروژن

داروهای ضد آندروژن از جمله مهم‌ترین داروهای ضد ریزش مو هم خصوصاً در مردان هستند و انواع مختلفی دارند. این داروها معمولاً در دسته هورمون‌های مردانه دسته‌بندی می‌شوند. یک داروی ضد آندروژن می‌تواند به درمان ریزش مو در مردان مبتلا به طاسی معمولی مردانه کمک کند و روند ریزش را آهسته کند.

  • داروهای ضد عفونت‌ های قارچی

در بسیاری از موارد عفونت‌های پوستی، خصوصاً عفونت‌های قارچی عامل اصلی ریزش مو چه در زنان و چه در مردان است. در نتیجه در این حالت برای درمان ریزش مو، به داروهای ضد ریزش مو از نوع داروهای ضدقارچ نیاز است. این داروها برای درمان عفونت قارچی پوست سر باید به مدت 6 تا 12 هفته مورداستفاده قرار بگیرند. داروها از نوع خوراکی یا موضعی هستند. داروهای خوراکی تربینافین، ایتراکونازول (اسپورانوکس) و برخی ترکیبات مکمل دیگر برای درمان استفاده می‌شوند. استفاده از شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم و کتوکونازول هم می‌تواند برای درمان ریزش مو در اثر عفونت‌های قارچی تجویز شود.

  • داروهای کنترل یائسگی

یائسگی خود یکی از عوامل اصلی ریزش مو در زنانی است که یا یائسه شده‌اند یا اینکه در آستانه یائسگی هستند. دلیل آن هم به ‌هم‌ خوردن تعادل هورمون‌های جنسی است. در این دوره میزان استروژن کاهش‌ یافته و در مقابل میزان ترشح آندروژن به نسبت افزایش می‌یابد. از آنجایی‌که افزایش آندروژن خود موجب ضعیف‌شدن فولیکول‌ها و ریزش بیشتر موها می‌شود، دسته مهم داروهای ضد ریزش موی مورد استفاده انواع داروهای کنترل‌کننده یائسگی است. این روش درمانی هورمون ‌درمانی نامیده می‌شود که در آن پزشک با تجویز برخی قرص‌های هورمونی، سطح ترشح هورمون‌های جنسی را کنترل می‌کند تا مانع از ریزش شدید موها در این دوره شود.

  • آنترالین

یکی دیگر از داروهای ضد ریزش مو، آنترالین نام دارد. این دارو برای درمان پسوریازیس طولانی‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد و ازاین‌رو می‌توان آن را درمانی برای ریزش موی ناشی از پسوریازیس در نظر گرفت. انترالین یک نسخه مصنوعی از یک ماده طبیعی است که در یک درخت وجود دارد. این ترکیب فاقد مواد کورتیکواستروئیدی است. عملکرد آن کاهش رشد سلول‌های پوستی است.

  • کتوکونازول

یکی دیگر از داروهای ضد ریزش مو، داروی کتوکونازول است. قرص کتوکونازول که به‌عنوان یک درمان موضعی با نسخه در دسترس است، در حال حاضر برای درمان عفونت‌های قارچی استفاده می‌شود. این دارو تولید تستوسترون و سایر آندروژن‌ها توسط غده فوق‌کلیوی و اندام‌های تناسلی (در زنان، تخمدان‌ها) را مهار می‌کند و از این طریق می‌تواند در درمان ریزش مو مؤثر باشد. این اثرات ضد آندروژنی را می‌توان برای کمک به درمان ریزش مو استفاده کرد. شامپو Nizoral حاوی 2% کتوکونازول است و نه‌تنها برای درمان بیماری‌های پوست سر، بلکه در ترکیب با سایر درمان‌های آلوپسی آندروژنیک نیز تجویز می‌شود.

  • کورتیکو استروئید

دسته دیگر داروهای ضد ریزش مو، کورتیکواستروئیدها هستند. این داروها خصوصاً برای کنترل و مدیریت ریزش موی ناشی از آلوپسی آره آتا مورداستفاده قرار می‌گیرند. این داروها به‌صورت تزریقی مصرف می‌شوند و می‌توانند به‌صورت هرچند موقتی به رشد مجدد موها کمک کنند. با تزریق کورتیکواستروئیدها به محل ریزش موها، رشد موها در این نواحی تحریک می‌شود و ممکن است این درمان برای ریزش موی سکه‌ای مناسب باشد. البته این تزریق ممکن است یک سری عوارض جانبی هم داشته باشد که از جمله آن می‌توان به افزایش خطر عفونت، سردرد، درد مفاصل و واکنش‌های محل تزریق اشاره کرد. در برخی موارد که ریزش مو شدید است، برای درمان ریزش مو خصوصاً ریزش موی سکه‌ای از کورتیکواستروئیدهای خوراکی و پالسی هم استفاده می‌شود.

مولتی ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو

در مواردی که فرد دچار ریزش موی شدید می‌شود، خصوصاً زمانی‌که این ریزش به دلیل استرس، سبک زندگی، شرایط محیطی و تغذیه نامناسب است، در کنار بسیاری از داروهای ضد ریزش مو، انواع مولتی ویتامین‌ها هم تجویز می‌شود. ترکیبات مولتی ویتامین حاوی ترکیبات بسیار ضروری برای رشد و تقویت موها و سلامت تارهای مو است و به جلوگیری از ریزش موها کمک زیادی می‌کند.

ویتامین‌های B، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین D و غیره به همراه مواد معدنی ضروری و مهم از جمله زینک، از شاخص‌ترین ترکیبات مشاهده‌شده در مکمل‌های مولتی ویتامین است. ترکیبات و فرمولاسیون مکمل‌های مولتی ویتامین ممکن است از برندی تا برند دیگر متفاوت باشد و هر یک محتویات به‌خصوصی داشته باشد. بااین‌حال معمولاً بسته به شرایط فرد، پزشک متخصص بهترین مکمل مولتی ویتامینی را برای درمان ریزش مو تجویز خواهد کرد. کپسول‌های مولتی ویتامین را می‌توان به‌عنوان قرص جلوگیری از ریزش مو هم مصرف کرد.

آهن به گلبول‌های قرمز کمک می‌کند تا اکسیژن را به سلول‌های بدن منتقل کنند. این ماده معدنی مهمی برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله رشد مو است و از این ‌رو کمبود آهن به ‌تنهایی می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو، خصوصاً در زنان باشد. از این ‌رو قرص آهن را هم می‌توان به‌عنوان یکی از داروهای ضد ریزش مو یا قرص جلوگیری از ریزش مو در نظر گرفت. پزشک متخصص با تجویز بهترین قرص آهن برای ریزش مو، می‌تواند روند ریزش را کند و حتی متوقف کند.

  • سایمتیدین

سایمتیدین با نام تجاری تاگامت متعلق به دسته‌ای از مسدود کننده‌های هیستامین است که عمدتاً برای درمان زخم‌های گوارشی استفاده می‌شود. عمل انسداد هیستامین از تولید اسید اضافی توسط معده جلوگیری می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد تا زخم را درمان کند. یکی از کاربردهای دیگر سایمیتیدین، استفاده به‌عنوان یکی از داروهای ضد ریزش مو است. سایمتیدین همچنین دارای اثر ضد آندروژنی نسبتاً قدرتمندی است و نشان داده‌شده‌است که دی‌هیدروتستوسترون را از اتصال به محل‌های گیرنده فولیکول مسدود می‌کند.

  • استروژن و پروژسترون

دسته دیگر روش‌های درمانی و انواع داروهای ضد ریزش مو، خصوصاً برای درمان ریزش مو در زنان، داروهای استروژن و پروژسترون است. این ترکیبات هم به‌صورت قرص و هم به‌صورت کرم در دسترس‌اند. این ترکیبات می‌توانند یک درمان مؤثر برای رفع مشکل ریزش موی ناشی از آلوپسی آندروژنیک در زنان باشند. خصوصاً در زنانی که به‌دنبال یائسگی دچار ریزش مو می‌شوند یا به دلیل کمبود و اختلال هورمون‌های استروژن و پروژسترون دچار ریزش مو هستند، این روش درمانی می‌تواند مؤثر باشد.

محصولات بهداشتی ریزش مو

بهترین محصولات برای ریزش مو برای افرادی مناسب است که سریعاً متوجه ریزش موهایشان شدند، نه اشخاصی که مدت زمان طولانی را از دست داده‌اند و فولیکول‌های موی آنها از بین رفته است. ترکیباتی که می‌توانند در کنار داروهای ضد ریزش مو مورد استفاده قرار بگیرند، انواع محصولات بهداشتی بدن وجود دارند که در مراقبت از پوست و مو نقش مهمی دارند. به یاد داشته باشید که یکی از عوامل ریزش مو یا بسیاری از دیگر مشکلات مو استفاده از محصولات نامناسب است. محصولات بهداستی مختلفی برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو و یا تحریک رشد مجدد مو وجود دارد. این ترکیبات شامل انواع شامپوهای ضد ریزش مو و ماسک‌های موی تقویتی هستند.

  • شامپوهای ضد ریزش مو

شامپوهای ضد ریزش مو می‌توانند به تقویت ریشه موها و افزایش رشد آنها کمک زیادی کنند. خصوصاً زمانی‌که آنها را در لیست مراقبت‌های روزانه مو قرار دهید. بهترین شامپوهای ضد ریزش مو، شامپوهای فاقد سولفات هستند. در شامپوهای ضد ریزش مو از انواع ویتامین‌ها، ترکیبات مغذی رشد مو، آهن و عصاره‌های گیاهی نیز استفاده می‌شود.

  • روغن‌ های ضد ریزش مو

روغن‌های درمانی برای ریزش موها هم تنوع بالایی دارند. اکثر آنها از ترکیبات طبیعی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن رزماری تهیه می‌شوند. استفاده آنها به‌صورت موضعی و ماساژ پوست سر با آنها می‌تواند به درمان ریزش مو کمک زیادی کند. روغن آرگان یکی از اصلی‌ترین ترکیبات مورداستفاده برای تقویت رشد موهاست. روغن آرگان بیو و روغن پنتن از جمله بهترین روغن‌های مو موجود برای درمان ریزش مو هستند.

  • ماسک‌ های ضد ریزش مو

ماسک‌ های مو هم چه از نوع خانگی و چه از نوع آماده موجود در بازار می‌توانند در کنار درمان‌ها و داروهای ضد ریزش مو، برای تقویت رشد موها مورداستفاده قرار بگیرند. انواع ماسک‌های کراتینه مو، ماسک‌های پروتئینه و ویتامینه مخصوص ریزش مو و غیره همگی برای درمان و کنترل ریزش موها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ماسک‌ها برای آب‌رسانی و ترمیم موهای آسیب‌دیده مورداستفاده قرار می‌گیرند.

نظر شما