شناسهٔ خبر: 67212630 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اطلاعیه دامپزشکی گیلان در خصوص رعایت نکات بهداشتی در عید قربان

اداره کل دامپزشکی گیلان به مناسب عید قربان و به منظور ذبح بهداشتی دام و پیشگیری از مخاطرات ناشی از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، اداره کل دامپزشکی گیلان به مناسب عید قربان و به منظور ذبح بهداشتی دام و پیشگیری از مخاطرات ناشی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اطلاعیه ای صادر کرد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

«ضمن عرض تبریک فرا رسیدن عید قربان و آرزوی قبولی نذورات، به اطلاع می‌رساند به منظور حفظ سلامت همشهریان گرامی و تأمین بهداشت عمومی جامعه، اداره کل دامپزشکی گیلان و ادارات دامپزشکی در سطح استان آماده بازرسی بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی شما در روز عید سعید قربان هستند.

اداره کل دامپزشکی گیلان و ادارات تابعه در روز عید قربان، در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار از ساعت ۶:۰۰ تا ۱۴:۰۰ آماده خدمت رسانی به همشهریان است. شهروندان در رشت جهت خرید دام زنده می‌توانند با مراجعه به میدان دام کاسپین، جنب کشتارگاه صنعتی دام نمونه گیلان واقع در کیلومتر پنج جاده سراوان به فومن از خدمات رایگان دامپزشکی جهت معاینه دام، پیش از خرید بهره‌مند شوند.

ستاد اجرایی نظارت بهداشتی مستقر در اداره کل دامپزشکی گیلان در روز عید قربان آماده ارائه هرگونه راهنمایی و پاسخگویی به سوالات شما شهروندان است. شماره پاسخگویی ۱۵۱۲ و ۳۳۳۶۸۹۲۴
اداره کل دامپزشکی گیلان به همشهریان عزیز توصیه می‌نماید جهت پیشگیری از مخاطرات ناشی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری تب خونریزی دهنده کریمه - کنگو، دام خود را در کشتارگاه‌های صنعتی استان ذبح نمایند.

برای ذبح دام حتماً به مراکز مجاز عرضه بهداشتی دام مراجعه و اکیداً از خرید دام زنده از کنار معابر عمومی و خیابان‌ها و افراد غیرمجاز خودداری کنند. با توجه به مهیا بودن شرایط بهداشتی جهت ذبح دام و کنترل، بازرسی و معاینه بهداشتی توسط دامپزشکان در مراکز مجاز عرضه و قربانی دام، از ذبح دام‌ها در معابر عمومی و خیابان و کوچه جدا پرهیز کنند.

دامپزشکان در مراکز مجاز عرضه بهداشتی آماده خدمت به هموطنان و بازرسی و معاینه بهداشتی دام قبل، حین و بعد از ذبح هستند. دامپزشکان مستقر در مراکز عرضه بهداشتی دام از ذبح دام‌های مبتلا به بیماری جلوگیری و دام مبتلا را قرنطینه و از فروش آن ممانعت به عمل می‌آورند؛ بنابراین با اعتماد به این مراکز، تنها دام خود را پس از معاینه توسط دامپزشک تهیه کنند.

در هنگام خرد کردن گوشت یا شستشوی آن از دستکش استفاده کنند. گوشت‌های تهیه شده، تا قبل از مصرف باید به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شوند.

با توجه به اینکه در روز عید قربان عده‌ای از افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به کشتار و فروش دام‌های مشکوک در میادین و معابر شهر تحت عنوان دام قربانی و نذری می‌کنند؛ بنابراین به مردم توصیه می‌شود دام‌های قربانی خود را در کشتارگاه دامی شهرستان یا در محل‌های تعیین شده از طرف شهرداری‌ها و مشاوره با مأمورین دامپزشکی ذبح کنند.»

نظر شما