شناسهٔ خبر: 67211625 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

اعلام تعرفه واردات خودروهای الکتریکی چینی توسط کمیسیون اروپا

خودروهای الکتریکی ساخت چین به زودی برای ورود به بازار بدون مرز اتحادیه اروپا مشمول تعرفه‌های می‌شوند که در مورد برخی خودروها به ۳۸ درصدی می‌رسد؛ نرخی که بسیار فراتر از انتظار ۲۰ درصدی کارشناسان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، «یارانه‌هایی که دولت چین به خودروهای الکتریکی پمپاژ می‌کند آنقدر قیمت آنها را غیرواقعی کرده که برای مقابله با تحریف قیمت‌ها نیاز به وضع تعرفه بر واردات آنهاست.»

این نتیجه اولیه تحقیقات تجاری کمیسیون اروپا است که منتشر شد و بر لزوم وضع تعرفه واردات خودروهای الکتریکی چینی صحه گذاشت.

کمیسیون اروپا طیف وسیعی از تعرفه‌ها را برای واقعی کردن قیمت خودروهای الکتریکی ساخت چین پیشنهاد کرد: ۱۷.۴ درصد برای خودروهای شرکت بی‌وای‌دی (BYD)، ۲۰ درصد برای خودروهای جیلی (Geely) و ۳۸.۱ درصد برای خودروهای سایک (SAIC). سایر تولیدکنندگان مستقر در چین که در تحقیقات تجاری کمیسیون اروپا همکاری کردند، از جمله تسلا و بی‌ام‌و مشمول تعرفه ۲۱ درصدی خواهند شد و محصولات شرکت‌هایی که همکاری نکردند با تعرفه ۳۸.۱ درصدی مواجه می‌شوند.

این تعرفه‌ها از پنجم ژوئیه به صورت موقت اجرایی می‌شود. طرح پیشنهادی برای اجرای دائمی آنها در ماه نوامبر ارائه خواهد شد.

یارانه ها همه جا بود

در جریان تحقیقاتی که از اوایل اکتبر گذشته آغاز شد، مقام‌های کمیسیون اروپا دریافتند که یارانه‌های دولت چین به خودروهای الکتریکی به سراسر زنجیره تامین و تولید تزریق می‌شود. به گونه‌ای که حتی به استخراج مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سلول‌های باتری‌ها نیز یارانه اعطا می‌شود. همچنین شرکت‌های حمل و نقل نیز برای ارسال خودروها به بنادر اروپایی کمک دولتی دریافت می‌کنند.

تحقیقات کمیسیون اروپا شامل ۲۱ گروه از تولیدکنندگان مستقر در چین بود که از آنها خواسته شد اطلاعات مالی کسب و کارشان را ارائه دهند. با توجه به سهم بازار بالا، سه شرکت بی‌وای‌دی، جیلی و سایک به عنوان نمونه‌های اصلی مورد بررسی دقیق‌تر قرار گرفتند و به همین منظور حدود ۱۰۰ سایت تولید مورد بازدید کارشناسان کمیسیون اروپا قرار گرفت.

بازرسان کمیسیون اروپا نیز با دولت چین نیز تماس گرفتند اما پاسخ‌های ناامیدکننده‌ای در مورد کمک به شفاف‌تر شدن تحقیق دریافت کردند. در میان خودروسازان چینی هم بی‌وای‌دی بیش از سایرین با بازرسان کمیسیون اروپا همکاری کرد که به همین دلیل محصولاتش مشمول تعرفه کمتری شد.

هدف اصلی این تحقیق یافتن پاسخ این پرسش بود که آیا یارانه‌های پرداختی دولت چین ممکن است با نقض قواعد رقابت عادلانه باعث وارد آمدن «آسیب» به صنعت خودروی اتحادیه اروپا شود یا خیر؟

هنگامی که نتایج این تحقیقات در ماه سپتامبر توسط اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام شد، این «آسیب» به عنوان یک تهدید آتی به تصویر کشیده شد، چنان که باید با اقدام پیشگیرانه از آن جلوگیری کرد. اما کمیسیون ۱۲ژوئن و همزمان با اعلام نرخ‌های تعرفه تایید کرد که عملکرد دولت چین تا کنون نیز آسیب‌هایی به صنعت خودرو اتحادیه اروپا وارد کرده است.

سهم بازار تولیدکنندگان چینی از ۱.۹ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۸.۸ درصد در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و مطابق پیش‌بینی کارشناسان کمیسیون اروپا در صورت عدم اقدامی عملی، این سهم تا سال ۲۰۵۰ می‌تواند به ۱۷ درصد برسد.

بخش خودروسازی اتحادیه اروپا مسئول تامین ۲.۵ میلیون شغل مستقیم و ۱۰.۳ میلیون شغل غیر مستقیم است، بنابراین ناتوانی این بلوک در حفاظت از این صنعت در رقابت ناعادلانه با شرکت‌های چینی می‌تواند عواقب دردناکی داشته باشد.

با این وجود، پکن با انتقاد از تصمیم روز گذشته کمیسیون اروپا ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا در مورد تعرفه‌های خودروهای الکتریکی چینی تجدیدنظر کند و از ادامه مسیری که «غلط» توصیف کرد، دست بردارد.

انتهای پیام

نظر شما