شناسهٔ خبر: 67211604 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده سعید جلیلی:

آزمون و خطا در دولت جلیلی نخواهیم داشت

تهران - ایرنا- نماینده سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حاکمیت مطلوب از منظر دکتر جلیلی استفاده از برنامه برای پیشبرد سیاست‌ها، توسعه و خدمت به مردم است و به طور کامل برای دولت آینده برنامه‌هایی دارد؛ به طور حتم در این دولت دیگر آزمون و خطا نخواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم تحقیقات، روز یکشنبه - ۲۷ خردادماه - و در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اقدام به برگزاری گفتاورد انتخاباتی با حضور نمایندگان محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان سه تن از نامزدهای این دوره از انتخابات کرده است.

در این گفتاورد انتخاباتی، «مصطفی کواکبیان» نماینده «مسعود پزشکیان»، «امیر حسین ثابتی» نماینده «سعید جلیلی» و «سید موسی پور موسوی» نماینده «محمد باقر قالیباف» بودند.

امیرحسین ثابتی نماینده سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این نشست در پاسخ به این سوالی درباره نگاه دولت آقای جلیلی به حکمرانی مطلوب، اظهار داشت: در همه جوامع ما دارای منابع کم و اولویت های بسیار هستیم، دولت مطلوب از نگاه دکتر جلیلی این است که مهم ترین اولویت ها را شناسایی و از کلی‌گویی خارج باشد.

وی ادامه داد: اینکه یک دولت صدها اولویت برای خود در نظر بگیرد و به آن عمل نکند مطلوب نیست و دولت باید اولویت های اصلی را شناسایی و در مسیر دستیابی به آنها حرکت کند.

ثابتی اضافه کرد:همچنین دولت مطلوب باید توسط رئیس جمهوری کارشناس اداره شود و اینکه همه مسائل را به کارشناسان نسپارند ‌بلکه باید خود رئیس جمهور قدرت تمیز مسائل و نگاه کارشناسانه داشته باشند.

نماینده سعید جلیلی گفت: دولت آقای جلیلی کاملا برنامه محور و ‌براساس مدل طراحی شده است. علاوه بر این، دولت اقای جلیلی بر مبنای تجربه خواهد بود و نگاه آن کمترین اشتباه در عرصه دولت است همچنین استبداد ستیزی از دیگر ویژگی دولت آقای جلیلی است.  

وی در پاسخ به کواکبیان نماینده مسعود پزشکیان دیگر نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مناظره اقتصادی اقای پزشکیان دو کارشناس با طیف فکری چپ و راست استفاده شد که در یک ظرف نمی‌گنجند. چنانچه او به ریاست جمهوری برسند باید بتوانند موضع خود را مشخص کنند و این وضعیت که وی در مسائل تخصصی و حیاتی کشور می‌گویند من کارشناس نیستم و نمی‌دانم، بسیار تصویر وحشتناکی را ایجاد می‌کند.

جلیلی اهل باج دادن به کانون‌های قدرت نیست

نماینده سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که نگاه نامزد مورد نظر در حذف و جابه جایی کانون‌های قدرت و دایره علیه جامعه چگونه است و آیا در انتخابات ۱۴۰۳ این اتفاق را می‌بینیم؟ افزود: آقای جلیلی با توجه به اطلاعی که از پشت پرده دارد همواره با زاویه کامل با این بخش از کانون‌های قدرت برخورد کرده است. بخشی از کانون‌های قدرت دارای زور که در پشت پرده عمل می‌کنند بیشترین زاویه را با آقای جلیلی دارند زیرا آقای جلیلی اهل باج دادن به این کانون‌های قدرت نیست.

کابینه آقای جلیلی، کابینه شگفتی‌ها خواهد بود

ثابتی تصریح کرد: این مسئله از قدرت استقلال آقای جلیلی نشأت می‌گیرد و همواره این کانون‌های قدرت به دنبال زمین زدن آقای جلیلی هستند. نگاه آقای جلیلی بسته نیست و به عده‌ای محدود و خلاصه نمی‌شود. کابینه آقای جلیلی، کابینه شگفتی‌ها خواهد بود.  

تصور من این است که آقای جلیلی کابینه خود را معرفی کند بیشتر آنها را کسی نشناسد زیرا این تیپ آدم‌ها در گرده‌های سیاسی نبوده و از نسل نخبگانی هستند که تاکنون در عرصه قدرت نبوده و قرابتی با قدرت ندارند.  

نماینده سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: نسل جدیدی از مدیران متخصص بی‌حاشیه در دولت آقای جلیلی روی کار خواهند آمد که اهل جناح‌بندی‌های سیاسی نیستند.

سیاست منت‌کشی و امتیازدهی برای حوزه کنترل ارزی دیگر پاسخ نمی‌دهد

ثابتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سیاست ارزی دولت مطلوب جهت کنترل تورم از نظر دولت آقای جلیلی چیست، اظهار داشت: سیاست منت‌کشی و امتیاز دهی برای حوزه کنترل ارزی دیگر پاسخ نمی دهد بلکه سیاست ارزی نیازمند تغییر پارادایم و نگاه است و باید از این منظر تغییر کند.  

وی ادامه داد: باید اعتراف کرد که طی یک دهه گذشته، سیاست امتیاز بخشی به غرب و آمریکا شکست خورده و تجربه این سیاست جز خسارت به کشور آورده دیگری نداشته است البته سیاست دور زدن تحریم ها نیز هزینه دار بوده و آسیب های خود را داشته است.  

نماینده سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه در دولت منتسب به اصلاح طلبان نگاه به آمریکا بوده ‌و مدیریت ارز را به دست رئیس جمهور دیوانه آمریکا سپردند، کاملا غلط است.  

ثابتی اضافه کرد: به نظر آقای جلیلی، استفاده از ظرفیت جغرافیایی و جلوگیری از آسیب پذیری ارزی کشور از طریق ایجاد فضاهای جدید و رابطه مستحکم با کشورهای همکار راهکار مدیریت ارزی است.

نماینده سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اینکه آقای کواکبیان هیچ دولتی جز دولت آقای خاتمی را اصلاح‌طلب نمی‌دانند پس چرا برای آقای روحانی سخنرانی‌های بسیاری کردند؟ خوب برای آقای روحانی سخنرانی نمی‌کردید زیرا نمی‌توان رفتار و حرف دوگانه‌ تحویل مردم داد.  

وی خاطرنشان کرد: البته در پاسخ به موضوع لیست آقای قالیباف و استفاده از دوستان خود در کابینه نمی‌توان تصور روشنی از آینده داشت.

هرکسی مدعی لغو تحریم‌ها شد ماجرا را متوجه نشده یا دروغ می‌گوید

نماینده جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سوال اساسی این است که از سال  ۹۲ به بعد که جلیلی نبود و ۷۰۰ تحریم به ۱۵۰۰ تحریم تبدیل شد؛ آن موقع دیگر آقای جلیلی نبود و آقای ظریف در قالب برجام در حال مذاکره بود.

ثابتی تصریح کرد:واقعیت این است که عامل تحریم‌ها نه جلیلی است، نه ظریف، نه روحانی و نه رئیسی بلکه مشخص است عامل تحریم چه کسانی هستند؛ آنها (دشمن) وقتی می‌بینند ما استقلال خود را حفظ میکنیم، ما را تحریم می‌کنند.

وی با اشاره به قطعنامه ۱۹۲۹، افزود: شدیدترین خواسته‌ها در قطعنامه ۱۹۲۹ به متن برجام تبدیل شد که برای ما تکلیف شد یعنی تحریم‌ها را با امضای آقای ظریف در برجام پذیرفتیم.

نماینده جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از دستاوردهای دولت آقای روحانی نشان داد که مذاکره و لغو تحریم شدنی نیست.

ثابتی اضافه کرد: فراموش نکنید که سه قطعنامه در دوره آقای علی لاریجانی بود که در این روزها کلاً حضوری ندارد تا پاسخ دهد و قرار بود آقای ظریف تحریم‌ها را لغو کند اما در آخر خود نیز شامل تحریم‌ها شد.

ثابتی تصریح کرد: نه آقای جلیلی هرکس دیگری رئیس جمهور شود آمریکا و غرب تحریم‌ها را به عنوان ابزار فشار بر نمی‌دارد و هر کسی مدعی شد از طریق مذاکره می‌خواهد تحریم را با مذاکره بردارد یا ماجرا را متوجه نشده یا  دروغ می‌گوید.

سیاست خارجی جلیلی متوازن است

ثابتی با بیان اینکه نظم جهانی در حال تغییر است، افزود: بسیاری از چهره‌های مهم دنیا، استراتژیست‌ها، نظریه پردازان از جمله کسینجر که چند ماه پیش فوت کرد همچنین برخی از چهره‌های مهم در حوزه روابط بین الملل و دیپلماسی بارها اعلام کرده‌اند که آمریکا جایگاه چند سال قبل خود را ندارد و در عوض آن قدرت‌های نوظهور دیگری وجود دارند مانند کشورهای شرقی از جمله جمهوری اسلامی ایران که آنها در حال تبدیل شدن به قدرت‌های جدی‌تری در سطح منطقه یا جهان هستند و در چنین شرایطی بسیار مهم است که رئیس جمهور ما چه کسی باشد و چطور معادلات را بفهمد و تصمیم گیری کند. 

نماینده جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از مزایای دکتر جلیلی در میان شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری این است که تنها فردی است که رشته دانشگاهی وی از مقطع کارشناسی علوم سیاسی بوده است همچنین در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی تجربه ۳۵ ساله دارد. 

وی ادامه داد: واقعیت این است که کشورهای غربی و آمریکا در حال افول تدریجی هستند و این در حالی است که قدرت‌های نوظهور دیگری در حال رشد هستند بنابراین در این شرایط اگر بخواهیم دست فرمان غلط سال‌های قبل را برویم و به آنها تکیه کنیم و امضای آنها را تضمین بدانیم ضررهای آن برای چند دهه آینده در کشور نمایان می‌شود. 

ثابتی خاطرنشان کرد: زمانی که نظم جهانی در حال تغییر است کشورهایی که در این شرایط تصمیمات درست می‌گیرند می‌توانم جهش پیدا کنند و کشورهایی که تصمیمات غلط یا با تعلل می‌گیرند سال‌ها دچار عقب افتادگی خواهند شد؛ بنابراین تصمیم گیری در این برهه بسیار حائز اهمیت است و همه این موارد بستگی به تصمیم و فهم رئیس جمهور از این معادلات دارد.

وی درباره سیاست خارجی سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری افزود: برخلاف آنچه که تاکنون در برخی رسانه‌ها به صورت افراطی و دروغ و متاسفانه با پول پاشی‌های میلیاردی در حال القا هستند، سیاست خارجی متوازن است.

نماینده جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در سیاست خارجی آقای جلیلی دنیا فقط آمریکا یا فقط چین و روسیه نیست بلکه هر کس منافع ما را بتواند بهتر تامین کند با او پیش می‌رویم. 

ثابتی اظهار داشت: ما نباید چین و روسیه هراسی داشته باشیم و از سوی دیگر نیز نباید اروپا هراسی داشته باشیم.

نماینده سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دنیا بر اساس منافع است و باید به موضوعات به صورت واقعی گرایانه بنگریم و یکی از نقاط قوت آقای جلیلی این است که به مسائل سیاست خارجی نگاه واقع گرایانه دارند. 

وی ادامه داد: زمانی که همه می‌گفتند تحریم ها را یکباره لغو می‌کنیم، آقای جلیلی واقع بینانه گفت چنین نیست. جلیلی در سیاست خارجی آرمانگرا نبود و دچار توهم و مسائل فانتزی نشد بلکه کاملاً واقع‌گرا بود؛ از این رو فکر می‌کنم حضور آقای جلیلی به عنوان رئیس جمهور می‌تواند در سیاست خارجی یک جهش ایجاد کند. 

ثابتی اضافه کرد: یکی از نقاط قوت آقای جلیلی در حوزه سیاست خارجی این است که مسئله سفارتخانه‌ها برای وی تزیینی نیست.
نماینده سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این یک درد است که  سفارتخانه‌ها سهم افراد سیاسی شده است؛فردی که در دوره خدمت خود یک جربه موفق هم نداشته است برای اینکه از دل او در بیاورند او را به عنوان سفیر به کشوری اعزام می‌کنند کشوری که هیچ شناختی از فرهنگ آن ندارد و حتی پایتخت آن را هم نمی‌شناسد و فقط به دلیل لابی‌گری‌های پشت پرده به آن کشور اعزام می‌شود اما آقای جلیلی نگاه دقیقی نسبت به این مسئله دارد.

هر سفارتخانه باید یک بازاریاب اقتصادی برای کشور باشد

وی ادامه داد: آقای جلیلی معتقد است هر سفیر باید به هر کشوری که اعزام می‌شود شناخت دقیقی از فرهنگ آن کشور داشته باشد همچنین هر سفارتخانه نباید تنها امور روزمره را پیگیری کند بلکه هر سفارتخانه باید یک بازاریاب اقتصادی برای کشور باشد و برای معرفی تولیدات ملی تلاش کند همچنین هر سفیر باید نسبت به دیپلماسی عمومی، و رسانه آگاهی داشته باشد.

فیلترینگ فراتر از مباحث انتخاباتی است/ چرا در آمریکا، تیک تاک فیلتر می‌شود؟

ثابتی درباره موضوع فیلترینگ گفت: حرف های آقای کواکبیان ضمن احترام به ایشان صد در صد پوپولیستی هست. ما نمی‌گوییم اولویت فیلترینگ است. 

وی ادامه داد: اینجا دانشگاه است وحقیقتا نیامدم که سوت و کف ببینم و حوصله جدل ندارم. من نمی گویم اولویت فیلترینگ است. قبول دارم. اما شما ببینید در آمریکا چه اتفاقی برای تیک تاک افتاده. فراتر از چهار تا وعده انتخاباتی و آزادی است، چرا تیک‌تاک فیلتر شده؟ چون که بحث فراتر از بحث انتخاباتی است. آنجا مولفه هاشان فراتر از انتخاباتی است.

نماینده سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: تیک تاک وقتی قوانین آمریکا را نمی‌پذیرد همان آمریکای مهد آزادی تیک‌تاک را فیلتر می‌کند و شوخی هم ندارد. ما ادای غربی‌ها را می‌خواهیم در بیاوریم و در مبتذل‌ترین حالت می‌خواهیم همه چیز آزاد باشد.

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود

نظر شما