شناسهٔ خبر: 67211297 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

شمار بیماران شناسایی شده تب دانگ در بوشهر افزایش یافت

بوشهر- ایرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با شناسایی ۲ بیمار جدید مبتلا به تب دانگ در شهرهای کنگان و چغادک شمار این بیماران در این استان به سه نفر افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

" قاسم فرجویی فرد " روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: سه بیمار یادشده ملوان و بازرگان  ساکن شهرهای گناوه ، کنگان و چغادک سابقه مسافرت به کشورهای حاشیه خلیج فارس دارند .

 وی با بیان اینکه بیماری این افراد در سه سطح ضعیف، متوسط و شدید قرار دارد گفت: بیمار سطح ضعیف پس از بستری و مراقبت‌های ویژه و گذراندن دوران نقاهت از بیمارستان مرخص شد.

برجوئی‌فرد اضافه کرد: ۲ بیمار دیگر که به تب دانگ مبتلا شده‌اند و در سطح متوسط و شدید قرار دارند و هم اکنون در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری و تحت مداوا هستند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد:  باتوجه به اینکه مقابله با پشه آئدس نیازمند مشارکت بین بخشی و حضور آگاهانه  آحاد مردم است ارتقای سطح سلامت افراد در تحقق این مهم بسیار مهم است.

برجویی فرد گفت: بدلیل مرزی بودن استان بوشهر و حضور پشه آئدس و شیوع تب دانگ در کشورهای حاشیه خلیج فارس نظارت و مراقبت بیشتری بر آمد و شد مسافران از مبادی ورودی و خروجی باید انجام شود.

وی با اشاره به انجام سفر زائران به کشور عربستان افزود: با توجه به حضور پشه آئدس در کشور عربستان سعودی مراقبت نسبت به پروازهای خارجی و ورود حجاج بسیار بیشتر خواهد شد.

برجوئی‌فرد تصریح کرد: برخی از کشورهای همجوار در اطلاع رسانی مبتلایان بیماری تب دانگ و پشه آئدس صادق نیستند و برخی نیز نظام مراقبتی قوی ندارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: بهترین راه برای مواجهه با این مشکل افزایش سطح سواد سلامت مردم است .

وی یادآور شد: برای ارتقای سواد سلامت مردم باید با نصب بنرهای آموزشی در سطح فرودگاه زمینه آگاهی مسافران ورودی نسبت به پیام های بهداشتی فراهم شود تا اگر پشه آن‌ها را گزش کرده یا علائم دارند به مراقبان بهداشتی اطلاع دهند.

بیشتر بخوانید

بیمارستان‌های بوشهر مجهز به کیت‌های تشخیص سریع بیماری «تب دانگ » شدند

تلاش برای جلوگیری از انتقال پشه آئدس به دیگر شهرستان‌های بوشهر ادامه دارد

نخستین بیمار مبتلا به " تب دانگ " در استان بوشهر شناسایی شد

برجویی فرد افزود: مراقبان بهداشتی با هر پروازی در نقطه صفر که همان محل ورود مسافرین و حجاج است قرار دارند تا با معاینه، موارد مشکوک احتمالی را پیدا کنند.

وی بیان کرد: تب دانگ یک بیماری ویروسی است که مشخصه آن بروز تب چندروزه‌ای است که با ۲ یا بیشتر از نشانه‌های دیگری مانند تهوع، استفراغ، بثورات پوستی، سردرد، درد پشت چشم، بدن‌درد و درد عضلانی، درد مفاصل و خونریزی زیرپوستی همراه می‌شود.

برجوئی‌فرد اضافه کرد: با توجه به صید پشه ناقل این بیماری (پشه آئدس) در کشور و استان، توصیه می‌شود که در صورت مسافرت به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و داشتن علایم بالا، به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و پزشک خود را از سابقه مسافرت آگاه کنید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: همچنین توصیه می‌شود که همواره و به‌خصوص در صورت احساس ناخوشی، با استفاده از قلم دورکننده حشرات و پوشیدن لباس‌های رنگ روشن و آستین‌بلند، خود را از گزشِ انواع پشه محافظت کنید.

نظر شما