شناسهٔ خبر: 67210019 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

هشدار انتخاباتی پلیس فتا؛ انتشار نظرسنجی‌های کاذب جرم است

رئیس پلیس فتا فراجا گفت: بازنشر و انتشار نظرسنجی‌ها و یا نظرسازی کاذب که از مجاری غیررسمی انعکاس پیدا می‌کند و مبدا آن مشخص نمی‌باشد، در خصوص انتخابات و یا نامزدهای انتخاباتی و یا انتشار مطالب علیه نامزدها جرم است.

صاحب‌خبر -

سردار وحید مجید در یک برنامه رادیویی اظهار کرد: ما با یکی از بزرگترین رویدادهای جمهوری اسلامی پیش رو هستیم و این حماسه، مکمل حماسه پرشور و بی‌نظیر در بدرقه شهدای خدمت خواهد بود.

وی تصریح کرد: تنظیم فعالیت کابران باید برمبنای قوانین باشد. کاربران باید دقت کنند که انتشار و بازنشر هرگونه محتوا به منظور تشویق، تحریک و یا ترغیت در خصوص کاهش و تحریم مشارکت دارای معاذیر قانونی و جرم است‌. همچنین دعوت به تجمع و تحصن و یا هر اقدامی که اخلال در انتخابات را به همراه داشته باشد و در فضای سایبر انجام شود جرم محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: بازنشر و انتشار یکسری نظرسنجی‌ها و یا نظرسازی کاذب که از مجاری غیررسمی انعکاس پیدا می‌کند و مبدا آن مشخص نمی‌باشد، در خصوص انتخابات و یا نامزدهای انتخاباتی و یا انتشار مطالب علیه نامزدهای انتخاباتی تخریب، تهمت، توهین، افترا و بیان مطالب غیرواقع و یا غیراخلاقی‌هایی که در خصوص حریم شخصی نامزدها می‌تواند اتفاق بیفتد جرم است.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: انتشار محتوای در خصوص تطمیع، ترغیب و یا تهدید افراد به خرید و فروش آرا و یا انتشار محتوا برای ایجاد رعب و وحشت برای کسانی که می‌خواهند رای بدهند. همچنین انتشار محتوا در خصوص نتایج آرا، شمارش آرا و نتایج انتخابات خارج از مراجع صلاحیت‌دار، این محورهای اصلی است که کاربران در مواجه با اخبار و مطالب گفته شده دقت لازم را انجام دهند و به مراجع اصلی خبر توجه کنند.

رییس پلیس فتا فراجا عنوان کرد: نقدهای سازنده برای یک انتخاباتی که باید با رقابت سالم و مشارکت برگزار شود لازم است. البته قانون اعلام کرده که یکسری شبکه‌های اجتماعی توسط قانون فیلتر شده که باید این موارد رعایت شود. البته در حال حاضر فضای انتخابات خوب و آرام است و تاکنون شکایت زیادی در این رابطه نداشتیم‌ چون در این سال‌ها چندین انتخابات داشتیم و قوانین تعریف شده و کابران هم آگاه شدند که اخبار دروغ و صحیح را تشخیص دهند.

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه حوزه فضای سایبر در تمامی سطوح اجتماعی و حوزه‌های دولتی و خصوصی ما نفود پیدا کرده، لزوم افزایش سواد رسانه‌ای حتمی است. هر وزارتخانه‌ای دارای شرح وظایفی است که در فضای سایبر هم آن وظایف را برعهده دارد و افزایش سواد رسانه مردم در ان حوزه نیز به عهده همان ‌دستگاه است، یعنی توزیع امنیت در فضای سایبر باید بین تمام حوزه‌های دارای مسئولیت انجام شود و به همان ترتیب نیز افزایش سواد رسانه مردم انجام شود.

نظر شما