شناسهٔ خبر: 67209585 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با تحولات منطقه و جهان

جزئیات پیش‌نویس بیانیه پایانی کنفرانس صلح اوکراین/ پیشنهاد تازه «پاشینیان» به جمهوری آذربایجان/ حادثه جدید در دریای سرخ

نشست صلح اوکراین در سوئیس؛ پیشنهاد تازه «پاشینیان» به جمهوری آذربایجان و حادثه جدید در دریای سرخ از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

صاحب‌خبر -

بین الملل تابناک: نشست صلح اوکراین در سوئیس؛ بروز اختلاف در محافل صهیونیست به دلیل عملیات رفح؛ پیشنهاد تازه «پاشینیان» به جمهوری آذربایجان و حادثه جدید در دریای سرخ از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

آغاز نشست صلح اوکراین در سوئیس

سوئیس از روز شنبه ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) میزبان کنفرانسی به بهانه ترسیم گام‌ های اولیه برای رسیدن به صلح در اوکراین است.

بیش از ۵۰ نفر از سران و رؤسای دولت ها در آن شرکت خواهند داشت؛ این در حالیست که غیبت برخی از سران همچون رئیس جمهور چین و رئیس جمهور آمریکا در این نشست قابل تامل است.

با ورود کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده به محل برگزاری نشست، ترکیه و عربستان سعودی نیز وزرای خارجه خود را اعزام کردند.

این در حالی است که کشورهای مهم در حال توسعه مانند برزیل، هند و آفریقای جنوبی به عنوان ناظر در این رویداد در سطوح پایین‌ تر حضور خواهند داشت.

چین جزء کشورهای متعددی است که از شرکت در این کنفرانس انصراف داده‌ است؛ روسیه نیز به این نشست دعوت نشده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) ساعاتی پیش از این نشست در سخنانی اعلام کرد: واکنش غرب به پیشنهاد «پوتین» (رئیس جمهور روسیه) درباره اوکراین فراوان است، اما سازنده نیست. مسأله صلح در اوکراین در کنفرانس سوئیس مورد بررسی قرار نمی گیرد. پیشنهاد پوتین برای آتش بس در دستور کار (نشست صلح اوکراین در سوئیس) قرار نخواهد گرفت. مایلیم دفعه بعد (پیرامون موضوع اوکراین) در یک رویداد واقع گرایانه تر و امیدوارکننده‌ تر گرد هم آییم و حرف بزنیم.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه روز جمعه گفت که مسکو یک پیشنهاد صلح واقعی دیگر را برای حل مناقشه در اوکراین ارائه می دهد، اما اگر غرب و کی یف امتناع ورزند، مسئولیت خونریزی‌ها بر عهده آنها خواهد بود.

رئیس جمهور روسیه جمعه در نشست مطبوعاتی پس از دیدار با وزیر خارجه و کارکنان وزارت خارجه این کشور افزود: برای حل و فصل صلح آمیز مناقشه اوکراین، به وضعیت بی طرفی، غیر متعهد بودن به بلوک های قدرت و عاری از سلاح هسته ای بودن کی یف نیاز است. توافقات بنیادین در مورد حل مسالمت آمیز بحران اوکراین باید ثبت شود و طبیعتا پیشنهاد می شود که تحریم ها علیه روسیه لغو شود. یکی از شروط مذاکرات روسیه و اوکراین صدور بیانیه ای از جانب کی یف مبنی بر عدم قصد آن برای پیوستن به ناتو خواهد بود. در صورت تحقق همه این شروط، روسیه فورا آتش بس خواهد داد و آمادگی خود را برای مذاکره پس از خروج کی یف از قلمرو مناطق جدید فدراسیون روسیه اعلام خواهد کرد.

از سوی دیگر، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان با رد پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای حل و فصل جنگ اوکراین، مدعی شد که این پیشنهاد صرفاً ترفندی برای منحرف کردن جامعه بین‌الملل از کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم در واکنش به پیشنهاد جدید رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که پیشنهاد جدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای حل و فصل صلح‌آمیز در اوکراین، که خروج نیروهای اوکراینی از مناطق جدید روسیه را به عنوان پیش شرط آتش‌بس اعلام کرده، به معنای دستیابی روسیه به اهداف نظامی خود است.

پیش‌نویس بیانیه نهایی کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس که توسط خبرگزاری رویترز مشاهده شده، عملیات نظامی روسیه در اوکراین را به عنوان «جنگ» تلقی می‌کند؛ مسئله‌ای که روسیه آن را رد می‌کند.

هم‌چنین در این پیش‌نویس، کشورهای حاضر در کنفرانس صلح خواستار بازگشت کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به اوکراین شده‌اند و می‌خواهند بنادر دریای آزوف احیا شود.

آنها ضمن تاکید بر «مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی اوکراین»، ادعا می‌کنند که عملیات نظامی روسیه «درد و رنجی را در مقیاس بالا برای انسان‌ها» ایجاد کرده است.

اوکراین و غرب ادعا می‌کنند که روسیه «جنگی غیرقانونی» را به راه انداخته، درحالیکه روسیه چنین ادعاهایی را رد می‌کند و معتقد است که غرب با جنگ اوکراین می‌خواهد، مسکو را به زانو دربیاورد.

پیش‌نویس بیانیه پایانی کنفرانس صلح اوکراین خواستار ایجاد مسیری برای صلح براساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل شده و هم‌چنین بر حاکمیت ارضی اوکراین تاکید می‌کند.

در ادامه این پیش‌نویس آمده است: «ما مجددا تعهد خود را نسبت به خودداری از تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشور، اصول حاکمیت، استقلال ارضی همه کشورها از جمله اوکراین در داخل مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی آن‌ها تاکید می‌کنیم.»

پیش‌نویس این بیانیه پایانی هم‌چنین از روسیه می‌خواهد تا به «سلاح‌سازی امنیت غذایی» پایان دهد و دسترسی آزاد و ایمن را به کشتی‌های تجاری در بنادر و گذرگاه‌های کشتیرانی بازگرداند. این کشورها در بیانیه مشترک خود خواستار آزادی همه زندانیان از طریق تبادل زندانی نیز شدند.

بروز اختلاف در محافل صهیونیست به دلیل عملیات رفح

تعداد زیادی از افسران ذخیره ارتش در پی کشته شدن هشت سرباز اسرائیلی در نوار غزه، انتقادات شدیدی را به سران سیاسی وارد کردند.

یکی از افسران گفت: «الگوی نبرد در رفح ناقص است و عملیات نظامی باید سریع‌تر و قاطع‌تر پیش می‌رفت.»

یکی دیگر از افسران به این وبگاه عبری گفت: «در میان افسران ذخیره ارشد ارتش این احساس وجود دارد که هیچ هدف روشنی برای بسیاری از مأموریت‌ها در نوار غزه وجود ندارد.»

این افسر تاکید کرد که چنین موضوعاتی بر روحیه فرماندهان نظامی و سربازان در میدان تأثیر منفی می‌گذارد و به آنها آسیب می‌رساند.

به گفته یکی از افسران، لازم بود عملیات رفح با سرعت بیشتری پیش برود و به روش دیگری انجام شود، اما مسؤولان تصمیم گرفتند آن را مشابه آنچه در مناطق دیگر مانند خان یونس و غیره انجام شده است، انجام دهند.

نیویورک تایمز نیز به نقل از مقامات نظامی اشغالگر نوشت: «شدت انفجار نفربر زرهی در رفح شناسایی اجساد سربازان را دشوار کرد.»

پیش از این، کانال ۱۲ عبری گزارش داده بود که سؤالات زیادی در مورد اتفاق روز شنبه برای نفربر «تایگر» در رفح وجود دارد که با موشک‌های مقاومت منهدم شد و هشت سرباز اشغالگر در آن کشته شدند. این کانال افزود که ارتش زمان زیادی برای آماده شدن جهت ممانعت از حوادثی مانند هدف قرار دادن نفربر در رفح دارد.

این کانال تاکید کرد که «ارتش اشغالگر این حادثه را بررسی خواهد کرد».

این کانال همچنین افزود: «هنوز نیروهایی در حال جنگ چریکی در غزه هستند که می‌توانند به ارتش آسیب بزنند.»

کانال ۱۳ عبری نیز گزارش داد که ارتش طی ۲ ساعت موفق به انجام هیچ عملیاتی برای نجات سربازان در نفربر در رفح نشده است.

این کانال اشاره کرد انفجار نفربر در حین عملیات ارتش رخ داده که ۵۰ مبارز فلسطینی را در تل السلطان هدف قرار داد.

حادثه جدید در دریای سرخ

سازمان تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد گزارشی را درباره وقوع یک حادثه در ۴۰ مایلی جنوب المخا در یمن دریافت کرده است.

طبق گزارش رویترز کاپیتان یک کشتی از وقوع ۲ انفجار در مسافت نزدیکی به آن خبر داده است اما آسیبی به کشتی نرسیده است.

طی هفته‌های اخیر ارتش یمن بر شدت عملیات خود علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ افزوده است.

ارتش یمن در حمایت و پشتیبانی از مردم و مقاومت فلسطین در غزه این عملیات‌ها را انجام می‌دهد.

پیشنهاد تازه «پاشینیان» به جمهوری آذربایجان

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان به جمهوری آذربایجان پیشنهاد تشکیل سازوکاری دوجانبه برای بررسی نقض آتش بس را داد.

پاشینیان این موضوع را درنشستی در شهر «کاپان» با اشاره به ادعای تازه وزارت دفاع  جمهوری آذربایجان در خصوص نقض آتش بس بیان کرد.

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد:«گزارش وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مبنی بر تیراندازی نیروهای مسلح ارمنستان به مواضع  این کشور در جنوب غربی منطقه مرزی  حقیقت ندارد.»ایروان در روزهای گذشته نیز در دو نوبت ادعای وزارت دفاع جمهوری آذربایجان را تکذیب کرد.

ناظران غیرنظامی اتحادیه اروپا در ارمنستان نیز اعلام کردند که هیچگونه تخلفی از سوی نظامیان ارمنستان مشاهده نکرده است.

پاشینیان ادامه داد:«در روزهای اخیر شاهد بودیم وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در حال انتشار اطلاعاتی مبنی بر نقض آتش بس از سوی ارمنستان است که وزارت دفاع ما آن را تکذیب کرد. در اینجا دو گزینه می‌تواند وجود داشته باشد.»

پاشینیان ادامه داد: «معتقدم که این وضعیت نیاز به راه حل خاصی دارد و برای اینکه حقیقت کشف شود خوب است که سازوکاری دوجانبه تشکیل دهیم.»

به گفته وی، با اراده و توافق سیاسی، برقراری  چنین سازوکاری دشوار نخواهد بود.

نظر شما