شناسهٔ خبر: 67209580 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

کاهش ۱۰.۵ درصدی پرونده‌های معوق و مسن در دادسرای مرکز استان لرستان

رئیس کل دادگستری استان لرستان از کاهش ۱۰.۵ درصدی پرونده‌های معوق و مسن در دادسرای مرکز استان خبر داد و گفت: باید ورودی‌های پرونده به دادسرا را کنترل کرده و با شناسایی بزنگاه‌های تولید پرونده از ورود پرونده به دستگاه قضایی جلوگیری کنیم.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری در بازدی از دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان لرستان ضمن تبریک عید سعید قربان و هفته قوه قضاییه در جلسه با قضات دادسرای خرم‌آباد با تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های آنان، اظهار کرد: زحمات همکاران ما در دادسرای خرم‌آباد و سایر بخش‌های دادگستری استان باعث شد دادگستری لرستان جزو ۱۰ دادگستری برتر کشور ارزیابی شود که از همه همکاران تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه این بازدید به جهت حضور در میان همکاران و دیدار و قدردانی از آن‌ها انجام گرفته است، گفت: هدف دیگر این جلسه شنیدن سخنان و درد دل‌های همکاران است و تلاش می‌کنیم آنچه را که مقدور است حل و سند تحول و برنامه عملیاتی را برای همکاران تبیین کنیم.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با تاکید بر مطالعه دقیق و اجرایی کردن سند تحول توسط مدیران حوزه‌های قضایی و قضات، عنوان کرد: آنچه که در سند تحول دوم برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد فصل دوم آن است و باید در فضای سند تحول قرار بگیریم، سند تحول همان ۷ ماموریت قوه قضاییه است که در قوانین آمده و ما هر روز با آن سر و کار داریم فقط به جهت متوازن پیش رفتن این اهداف و ماموریت‌ها سند تحول و در ذیل آن برنامه عملیاتی تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه عملیاتی شیوه اجرایی کردن سند تحول است که دارای ۸ هدف و ۲۱۹ اقدام است، بیان کرد: عصاره و خلاصه برنامه عملیاتی که ملاک ارزیابی همه ما شاخص‌های ۲۵ گانه است که دادگستری‌ها و قضات بر این اساس ارزیابی و ارتقا داده می‌شوند.

کاهش ۱۰.۵ درصدی پرونده‌های معوق و مسن در دادسرای مرکز استان

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری میزان کاهش پرونده‌های معوق و مسن در دادسرای مرکز استان را ۱۰.۵ درصد برشمرد و افزود: باید ورودی‌های پرونده به دادسرا را کنترل کرده و آن‌ها را کاهش بدهیم و با شناسایی بزنگاه‌های تولید پرونده مانند تبصره ۲ ماده ۱۰، قانون توزیع عادلانه آب، قانون حفظ اراضی ملی و منابع طبیعی و ... از ورود پرونده به دستگاه قضایی در استان جلوگیری به عمل آوریم.

وی در ادامه عنوان کرد: سامانه‌های الکترونیکی و امکانات نوین طراحی شده در قوه برای تسریع و تسهیل و بهینه‌سازی دادرسی عادلانه بوده که باید مورد استفاده درست همه قضات قرار گیرد.

تاکید بر استفاده قضات از مجازات‌های جایگزین حبس

وی با اشاره به اینکه مجازات‌های جایگزین حبس یکی از شاخص‌هایی است که قضات در رابطه با آن ارزیابی می‌شوند و در ارتقا جایگاه دادگستری استان تاثیر بسزایی دارد، خاطرنشان کرد: تاکید ما بر این است که برای جرائم خشن و بر هم زننده نظم و آرامش عمومی از مجازات‌های بازدارنده ومجازات‌های تکمیلی استفاده شود، اما در رابطه با جرایم کم‌اهمیت حتما استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در دستور کار قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری فلسفه مجازات‌های جایگزین حبس را اصلاح مجرم، کاهش جمعیت کیفری و آسیب‌های متوجه او و خانواده اش دانست و افزود: در راستای هدفمند شدن مجازات‌های جایگزین حبس ۵ پروژه تعریف شده که به همه حوزه‌های قضایی جهت استفاده ابلاغ خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پرونده‌های تصادفات همچنان باید به شورای حل اختلاف ارجاع شوند چرا که سبب کاهش ورودی پرونده، رضایتمندی ارباب رجوع و افزیش صلح و سازش شده است، تصریح کرد: انتخاب کارشناس با قرعه‌کشی باید در دستور کار جدی قرار گرفته چرا که از بروز شائبه جلوگیری کرده و سبب عدالت در ارجاع به کارشناسی می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان لرستان بر افزایش میزان ابلاغ الکترونیک تاکید داشت و بیان کرد: ارتقا همکاران بر اساس شاخص‌های ۲۵ گانه صورت می‌گیرد لذا باید بر گردش پرونده‌ها نظارت ویژه داشت چرا که گردش غیرمجاز پرونده‌ها به معنای آمارسازی است.

وی با اشاره به اینکه سرقت و تیراندازی احساس امنیت در جامعه را از بین می‌برد، تاکید داشت: باید با سارقین و کسانی که تیراندازی می‌کنند سختگیرانه برخورد شده و مجازات‌های بازدارنده برای آن‌ها لحاظ شده و همچنین از مجازات‌های تکمیلی در این رابطه استفاده کرد.

دادگاه‌های صلح در استان تاسیس می‌شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری با اشاره به اینکه بعد از هفته قوه قضاییه به سمت فعال شدن دادگاه‌های صلح پیش خواهیم رفت، بیان کرد: استفاده از ظرفیت ملاقات الکترونیک در کنار حضور در زندان می‌تواند به حل مسائل و مشکلات زندانیان کمک شایانی بکند که باید قضات به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند وی با اشاره به اینکه نگاه ما به همکاران صیانتی و با عنوان سرمایه‌ای ارزشمند است، اظهار کرد: دادستان‌ها بایستی بر قرار‌های منتهی به بازداشت نظارت ویژه‌ای داشته و کاهش آن را در دستور کار قرار دهند.

وی بر کاهش زمان ترتیب اثر به لوایح و صدور گواهی عدم سوپیشینه تاکید کرد و گفت: دادرسی آنلاین ظرفیت خوبی است که از تردد جلوگیری به عمل آورده و همچنین دادرسی الکترونیک امکان فراهم شده‌ای است که از آسیب‌های انتقال زندانی به محاکم جلوگیری به عمل می‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه قرار‌های تامین باید در سامانه الکترونیک صادر شود تا از بروز اختلاف آماری جلوگیری شود، تاکید کرد: مزایده‌ها و آگهی‌ها باید به صورت الکترونیک برگزار شده تا ضمن تسریع در روند پرونده از بروز شائبه جلوگیری به عمل بیاید.

حجت‌الاسلام واالمسلمین شهواری با اشاره به اینکه خروجی تمام عملکرد و برنامه‌های ما باید تکریم و رضایتمندی ارباب رجوع باشد، افزود: دستگاه قضا آخرین ملجأ و پناهگاه مردم است و مردم با درد و مشکلات به ما مراجعه می‌کنند که باید خود را به جای مراجعه‌کنندگان بگذاریم و آن‌ها را از خانواده خود بدانیم و با آن‌ها با سعه صدر جوری برخورد کنیم تا اقناع شوند.

رئیس کل دادگستری استان لرستان از حوزه قضایی شهرستان چگنی بازدید کرد

رئیس کل دادگستری استان لرستان سپس به حوزه قضایی شهرستان چگنی سفر کرد و در جمع قضات دادگستری و دادسرای این شهرستان حضور پیدا کرد و شنوای صحبت‌ها، درد و دل‌ها و مسائل مطروحه قضات این شهرستان بود.

کاهش ۱۰.۵ درصدی پرونده‌های معوق و مسن در دادسرای مرکز استان لرستان/ قضات از ظرفیت مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند

وی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های همکاران حوزه قضایی شهرستان چگنی که با وجود همه مشکلات و کاستی‌ها موفقیت‌های خوبی کسب کردند، اظهار کرد: زحمات همکاران ما در دادگستری شهرستان چگنی و سایر شرستان‌های استان باعث شد دادگستری استان جز ۱۰ دادگستری برتر کشور ارزیابی شود که از همه همکاران تقدیر و تشکر می‌کنم.

رئیس شورای قضایی استان در ادامه ضمن تبیین دومین سند تحول قوه قضاییه و برنامه عملیاتی و تشریح شاخص‌های ۲۵ گانه و نقش آن‌ها در ارزیابی و ارتقا دادگستری و قضات، بیان کرد: خروجی تمام عملکرد و برنامه‌های ما باید تکریم و رضایتمندی ارباب رجوع باشد چرا که دستگاه قضا آخرین ملجأ و پناهگاه مردم است و مردم با درد و مشکلات به ما مراجعه می‌کنند و باید آن‌ها را با سعه صدر قانع کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما