شناسهٔ خبر: 67209282 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران:

خیران مدرسه‌ساز در مقاوم‌سازی همکاری کنند

تهران - ایرنا - مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: اکنون خیران مدرسه‌ساز را به سمت مقاوم‌سازی مدارس سوق می‌دهیم چراکه اگر ساخت مدرسه جدید ۲۰ میلیارد تومان هزینه نیاز داشته باشد با ۷ میلیارد می‌توان مدرسه را به لحاظ سازه‌ای، سیستم مکانیکی و الکتریکی استاندارد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، کمبود فضای آموزشی در استان تهران برخلاف تصور عموم بسیار است و این استان در گروه ۵ استان اول در داشتن مدارس نیازمند تخریب و بازسازی است.

براساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش، سرانه فضای آموزشی در استان تهران ۴.۷۴ متر مربع است و در ۴ منطقه ۱۵، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ سرانه از این مقدار هم پایین تر است، ۱۳۴ مدرسه ۱۵ کلاسه در شهر تهران و ۶۹۵ مدرسه ۱۵ کلاسه در شهرستان‌های استان تهران نیاز داریم و در مجموع به ۸۲۹ مدرسه ۱۵ کلاسه برای رسیدن به سرانه متوسط ۴.۷۴ متر مربع با اعتبار ۲۴ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان نیاز است.

همچنین ۸ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی است که برای حل این مشکل به ۵۵۰ مدرسه ۱۵ کلاسه با اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز است تا مشکل مدارس در استان تهران حل شود.

براساس برنامه هفتم توسعه باید سالیانه ۹۰۰ کلاس درس را تخریب و بازسازی و ۸۰۰ کلاس درس را مقاوم سازی کرده و ۱۰۲۰ کلاس درس از محل اعتبارات استانی، ملی، خیران و مولد سازی ساخته شود و پیش‌بینی می‌شود مشکل بازسازی مدارس در برنامه هفتم و هشتم حل شود.

خیران مدرسه‌ساز در مقاوم‌سازی همکاری کنند


بدون تخریب سازه ساختمان‌ها را مستحکم کنیم

در این راستا، عباس زارع مدیر کل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است، مقاوم سازی مدارس جایگزین تخریب و بازسازی شود، اظهار کرد: در مباحث مرتبط با ساختمان، موضوع پیشگیری و درمان مدنظر است، پیشگیری یعنی تمام پروژه‌ها براساس آیین نامه‌های به روز شده احداث شود.

وی افزود: درمان یعنی ۵۰ درصد سرمایه‌های هر کشور ساختمان است و نباید دائم به دنبال تخریب آنها باشیم بنابراین می‌توان بدون تخریب سازه ساختمان‌ها را مستحکم کرد.

در بحث ساختمان، موضوع پیشگیری و درمان مدنظر است، پیشگیری یعنی تمام پروژه‌ها براساس آیین نامه‌های به روز شده احداث شودمدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه هم اکنون در بحث مقاوم سازی مدارس پیشرو هستیم، ادامه داد: سال گذشته چند مورد مقاوم سازی برای مدارس از جمله مدرسه ماندگار شهرری که ۵۵۰۰ متر زیربنا داشت و مدرسه تیزهوشان اسلامشهر را انجام دادیم.

زارع همچنین درباره شاخص‌های یک مدرسه برای مقام‌سازی به جای تخریب و بازسازی توضیح داد: برای مقاوم سازی مدارس ابتدا مطالعه و پس از آن ارزیابی خواهد شد که آیا می‌توان فراید مقاوم سازی را انجام داد یا خیر، در مواردی آنقدر هزینه مقاوم سازی زیاد است که تخریب و بازسازی در اولویت قرار می‌گیرد.

نظر شما