شناسهٔ خبر: 67207615 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

فردی در آمریکا پس از ۴۳ سال حبس تبرئه شد

صدور احکام قضایی نادرست در سیستم قضایی کشور‌های غربی به یک رویه معمول تبدیل شده و در این میان، آسیب‌پذیرترین شهروندان آمریکایی با نرخ بالایی با این دست احکام مواجه می‌شوند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – ساندرا سندی، زندانی زن ۶۳ ساله اهل ایالت میسوری آمریکا پس از ۴۳ سال حبس از محکومیت اشتباه، تبرئه شد؛ این طولانی‌ترین محکومیت نادرست یک زن در تاریخ آمریکا است.

قاضی منطقه لیوینگستون ایالت میسوری با اعلام خبر دریافت و پیدا کردن شواهد روشن و قانع‌کننده درباره بی‌گناهی سندی، محکومیت وی را لغو و دستور آزادی‌اش را کرد.

سندی که براساس اعلام پلیس در زمان طرح اتهام قتل علیه وی، یک بیمار دارای مشکلات روانی بود، در سال ۱۹۸۰ به قتل یک زن دیگر مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم شد.

براساس اعلام قاضی، یک افسر محلی، قاتل پرونده‌ای بود که سندی به اشتباه در آن به حبس ابد محکوم شد؛ افسر یادشده بعدا به دلیل ارتکاب جنایت دیگری محکوم به حبس شد و در زندان مرد.

وی همچنین اعلام کرد که سندی باید ظرف ۳۰ روز آزاد شود، مگر اینکه دادستان تصمیم به محاکمه مجدد او داشته باشد؛ دفتر دادستانی کل میسوری که برای تایید محکومیت سندی مبارزه می‌کرد، درباره حکم قاضی اظهارنظر نکرد.

قاضی حکم جدید در پرونده سندی را پس از آن اعلام کرد که پس از برگزاری جلسه استماع شواهد در ژانویه (دی ۱۴۰۲) تیم حقوقی وی همه دلایل لازم را برای حمایت از شواهد ارائه کردند.

وکلای سندی اعلام کردند که دوره حبس وی طولانی‌ترین محکومیت نادرست شناخته شده یک زن در تاریخ آمریکا است و وی متحمل بیش از چهار دهه بی‌عدالتی شده است.

براساس اعلام وکلای سندی، وی هنگام دستگیر شدن به اتهام قتل، ۲۰ ساله بوده و به دلیل توهمات شنیداری، نداشتن درک درست و مصرف مواد مخدر تحت درمان بود؛ سندی بیش از ۱۲ سال از عمر ۲۰ ساله خود را تحت درمان روانپزشکی گذرانده بود.

آن‌ها همچنین گفتند که شدت مصرف داروی سندی به حدی زیاد بود که گاهی در دادگاه حتی قادر به بالا نگه داشتن سر خود نبود.

به گفته وکلای این زن، پلیس از بیماری روانی وی سوءاستفاده کرد.

موضوع صدور احکام قضایی نادرست به‌ویژه حبس های اشتباه برای آسیب‌پذیرترین شهروندان آمریکایی از جمله سیاه‌هپوستان و بیماران روانی از مهم‌ترین مصادیق نقض حقوق بشر در این کشور است.

گلین سیمونز، مرد سیاه‌پوست آمریکایی که در سال ۱۹۷۵ به دلیل قتل مقصر شناخته شده بود، پس از گذراندن حدود ۵۰ سال حبس در دی سال گذشته تبرئه و از زندان آزاد شد؛ وی نخست به اعدام محکوم شده بود، اما دیوان عالی آمریکا در سال ۱۹۷۷ حکم او را به حبس ابد تغییر داد.

گلین سیمونز ۷۱ ساله مبتلا به سرطان که اکنون واجد شرایط دریافت غرامت ۱۷۵ هزار دلاری به دلیل محکومیت اشتباه است، یکی از قربانیان صدور احکام حبس زندان براساس تبعیض نژادی است؛ وی با اشاره به اینکه سال‌ها در انتظار اثبات بی‌گناهی خود بود، می‌گوید قصد دارد در صورت دریافت غرامت از این پول برای درمان خود استفاده کند.

این شهروند سیاه‌پوست آمریکایی که ۴۸ سال و یک ماه و ۱۸ روز را در زندان به سر برد، رکوردار طولانی‌ترین مدت حبس اشتباه در آمریکا است.

در عین حال، در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از محکومیت‌های اشتباه در سیستم عدالت کیفری آمریکا آشکار شدند؛ این موارد به خوبی نشان می‌دهند که افراد بی‌گناه زیادی که مرتکب جنایتی نشده‌اند، در سیستم عدالت کیفری آمریکا به حبس و دیگر مجازات‌ها محکوم شده و به زندان فرستاده می‌شوند.

براساس آمار‌های موجود، از سال ۱۹۸۹ تا پایان سال ۲۰۲۳ بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ مورد تبرئه از محکومیت‌های اشتباه در آمریکا وجود داشته است؛ در حال حاضر تیم‌های مختلفی برای کشف موارد محکومیت‌های اشتباه در سیستم عدالت کیفری آمریکا تلاش می‌کنند.

از سوی دیگر عدم تناسب نژادی در موارد صدور و اجرای محکومیت اشتباه نشان‌دهنده نژادپرستی مداوم در سیستم حقوقی جنایی است؛ سیاه‌پوستان، رنگین‌پوستان و لاتین‌تبار‌ها با نرخ نامتناسبی قربانی محکومیت‌های اشتباه در سیستم عدالت کیفری آمریکا می‌شوند.

بی‌عدالتی نژادی در تمام مراحل سیستم عدالت کیفری آمریکا وجود دارد.

انتهای پیام/

نظر شما