شناسهٔ خبر: 67207167 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بهسازی راه‌های خراسان رضوی، یادگار خادم‌الرضا برای زائران امام مهربانی‌ها (ع)

بهسازی راه‌های خراسان رضوی از مصوبات اصلی نخستین سفر استانی رئیس جمهور شهید به مشهدالرضا بود که به عنوان دستاورد ارزشمندی برای زائران به یادگار ماند.

صاحب‌خبر -

سالانه دست‌کم ۳۰ میلیون زائر و مسافر راهی زیارت مشهدالرضا می شوند که مطابق آمار دستگاه های متولی حمل و نقل استان بیش از ۸۵ درصد این سفرها از طریق جاده و با خودروهای شخصی و ناوگان حمل و نقل عمومی انجام می شود، اما واقعیت این است که زیرساخت جاده‌ای در خراسان رضوی توسعه چندانی نداشته و راه‌های موجود نیز دچار فرسودگی شدیدی شده است.

خراسان رضوی با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیرآسفالته، از نظر طول راه‌ها در جایگاه دوم کشور قرار دارد اما از این میزان راه تنها حدود ۱۱۰ کیلومتر آزادراه است که عدد بسیار ناچیزی است.

از طرف دیگر مطابق گزارش های متعددی که در سالیان گذشته منتشر شده است، نیمی از راه‌های شریانی و اصلی خراسان رضوی و ۳۵ درصد راه‌های فرعی و روستایی این استان نیازمند ترمیم و روکش آسفالت بوده است که با گذشت چند سال، راهداری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد که ۷۰ درصد راه های استان نیازمند ترمیم و روکش آسفالت است.

حال و روز جاده های استان در سالیان اخیر به گونه ای بود که موجی از نارضایی، رانندگان ناوگان حمل و نقل بار و مسافر و زائران حضرت رضا(ع) را فراگرفته بود.

مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز اعلام کرده بود که بخش عمده ای از شکایات روزانه مردم در تماس با سامانه ۱۴۱ راهداری، مربوط به وضعیت نامناسب آسفالت راه های استان است.

پس از سفر فروردین ۱۴۰۱ ریس جمهور به خراسان رضوی و با توجه به اولویت ترمیم راه‌های استان در بعد محلی و ملی، بخشی از مصوبات سفر به ترمیم راه های اصلی خراسان رضوی اختصاص یافت.

بر اساس اعلام استانداری خراسان رضوی، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در سفری که سال بعد از آن (یعنی ۱۴۰۲) به مشهد داشت در جمع مدیران استانی گفت: اجرای هزار و ۲۰۰ کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت در حدود یکسال، اقدام بزرگی است که جای تشکر دارد.

اما روند عمرانی مرمت و ساماندهی راه های خراسان رضوی در سال جاری نیز و پس از حادثه غمبار سقوط بالگرد رئیس جمهور شهید، همچنان ادامه یافت. 

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز تلاش حوزه عمرانی استان و راهداری را در بهسازی راه ها ارزشمند خواند و گفت: هدف گذاری انجام شده این است که تا سه هزار کیلومتر از جاده های استان روکش آسفالت و لکه گیری شود تا میانگین کیفیت راه های خراسان رضوی رشد قابل توجهی داشته باشد.

رییس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیمه خرداد امسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تشریح تداوم این حرکت عمرانی گفته بود: هزار و ۵۳۵ کیلومتر از راه‌های استان در قالب مصوبات سفر استانی آیت‌الله رئیسی به خراسان رضوی، ترمیم و روکش آسفالت شده است.

 

حمیدرضا ملک‌جعفریان افزود: تصویب بودجه هفت هزار میلیارد ریالی از محل مصوبات سفر استانی رییس جمهور فقید به خراسان رضوی در فروردین ۱۴۰۱، حجم بالایی از ترمیم آسفالت را برای استان رقم زد.

هزار و ۵۳۵ کیلومتر بهسازی راه های در خراسان رضوی معادل دستکم پنج سال فعالیت معمول راهداری استان در حوزه ترمیم و روکش آسفالت جاده‌ها بوده است

وی بیان کرد: از سال ۱۴۰۱ تا کنون در مجموع بر روی هزار و ۵۳۵ کیلومتر از راه های استان خراسان رضوی عملیات حفاظتی، روکش آسفالت و لکه گیری انجام شده است.

رییس اداره نگهداری راه‌های اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: این میزان فعالیت معادل دست‌کم پنج سال فعالیت معمول راهداری استان در حوزه ترمیم و روکش آسفالت جاده‌ها بوده است.

ملک‌جعفریان با تاکید بر تداوم فرایند بهسازی راه های استان، اظهار کرد: برای اجرای این میزان عملیات حفاظتی و روکش آسفالت، ۷۵ قرارداد با پیمانکاران مختلف در استان خراسان رضوی منعقد و افزون بر ۶۰ هزار تن قیر نیز مصرف شده است.

با این حال چالش هایی نظیر تخصیص اعتبارات یاد شده و پرداخت به موقع آن به پیمانکاران و همچنین توجه به حوزه راه های فرعی در شهرستان‌های دوردست استان مانند بردسکن و کوهسرخ از دیگر توقعات به‌حق ساکنان خراسان رضوی است.

باید دید در ماه‌های پیش رو وعده استاندار خراسان رضوی مبنی بر بهسازی سه هزار کیلومتر از راه های استان محقق خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما